Första elbilen och laddboxen på ingång.
Jag vill kunna mäta hur mycket el som går åt till att ladda bilen, alltså kunna separera detta från övriga hushållet.
Jag tippar att jag kommer ladda för minst 3500 mil/år hemma, med antaget snitt på 2,5 kW/mil så ger det 8 750 kWh per år.
Min spontana tanke var att sätta en elmätare i centralen som enbart mäter laddboxen. Men det kanske finns smarta laddboxar som håller koll på detta?
Separera elförbrukning - laddbox vs. övrigt
Moderator: Redaktion
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
-
Re: Separera elförbrukning - laddbox vs. övrigt
Vad ska du ha för box? Många boxar har redan mätare från start genom tex app
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Tesla Wall Charger tänkte jag...Hoppsan_84 skrev:Vad ska du ha för box? Många boxar har redan mätare från start genom tex app
Tesla Model Y Performance
Jag satt en separat elmätare i vår undercentral i garaget som i princip bara används för min Tesla Wall Charger och andra uttag uppsatt för laddning.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Väljer du en smartare box (som tex. Easee) så får du detta inbyggt i boxen, och kan enkelt läsa av den med appen vad som förbrukats varje månad (speciellt om du har lastbalansering).Arctic Drifter skrev:Tesla Wall Charger tänkte jag...Hoppsan_84 skrev:Vad ska du ha för box? Många boxar har redan mätare från start genom tex app

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Välj en smart box istället för en dum Teslaladdare. Easee har publikt API och du kan se exakt förbrukning i Home Assistant eller Tibber-appen. Observera att Teslas API endast anger kWh till batteriet, dvs exkluderar förkonditionering och laddförluster. Kan skilja upp mot 30% på vintern enligt mina mätningar.
Easee och Tibber gör att du kan spåra laddningen för bilen och huset separat. Blir billigt också om du använder min referallänk (tex) plus erbjudandet som TeslaClubSweden har om billigare laddbox.