Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag /.../. Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus). /...