Första tyska Model Y i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första tyska Model Y i Sverige

Inlägg av LarsL »

Honkan skrev:
Förlorar ju dock lite lastutrymme , sen vet jag inte om den håller kvar sakerna något om man krockar eller om den bara är för syns skull och lite dämpning.
Jag hade ett sådant skydd på C-klassen. Det var en delmoment var insynsskydd och en annan som var lastskydd. Dessutom följde den med ner när man fällde sätena så att lastnätet funkade även där. Perfekt lösning!

Den funkade som ett säkerhetsbälte och låste sig alltså när den drogs snabbt.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Honkan skrev:
Förlorar ju dock lite lastutrymme , sen vet jag inte om den håller kvar sakerna något om man krockar eller om den bara är för syns skull och lite dämpning.
Den är nog mest för syns och skull och för dämpning av ljud..

Jag saknar ett ordentligt original lastgaller, men det får nog bli ett från Tässla... 1950 kr där.. Tar gärna emot tips på om det finns billigare på andra ställen..
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Honkan skrev:
Jag hade ett sådant skydd på C-klassen. Det var en delmoment var insynsskydd och en annan som var lastskydd. Dessutom följde den med ner när man fällde sätena så att lastnätet funkade även där. Perfekt lösning!

Den funkade som ett säkerhetsbälte och låste sig alltså när den drogs snabbt.
Jo jag är övertygad om att de hjälper, frågan är bara om de blir tillräckligt bra.. Även Volvos tunna överdrag hjälper, denna känns tjockare och bör dämpa mer.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
chaffis75 skrev:
Så vad tycker du vi ska göra då? Som jag ser de så är de omöjlig att undvika kinesiska produkter och de är ju ganska tydligt hur Ryssland har påverkat oss.
Att köpa bilen från Berlin istället för Kina är ju ett sätt att försöka göra något åt de men nej jag har inte löst världsproblemen.
Det är förenklingen jag reagerar på.
Om det är viktigt för dig att undvika produkter med utpekad härkomst blir det nog bäst att inte köpa någon bil alls. Bara fortsätta i den man har.
Men några världsproblem löser man inte med det förhållningssättet heller.
Jag tycker det finns en förenkling från din sida också.

Europa har satt igång arbetet för att bryta beroendet av Putlers olja och gas.

Kan man säga detsamma om Kina när det gäller Demokrati, Rättsstat och Mänskliga rättigheter?

Och: Har den kinesiska diktaturen fördömt Putlers Brott mot Mänskligheten i Ukraina?

Sen tycker jag för övrigt att fallet med Teslas kinesiska bilfabrik är speciellt. Har skrivit om det tidigare men får väl klistra in det igen här med:
SwedishAdvocate skrev:
Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:

Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.

De startade från noll.

Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.

När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.

Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)

Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...

Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"

Source:
Och det är från 12 november 2019...

Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...

Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.

Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.

Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag /.../. Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus). /...
Och för övrigt skulle det inte förvåna mig särskilt mycket ifall det finns en hel del inom Tesla som ser annorlunda på fabriken i Shanghai idag pga av den kinesiska regimens position gällande Putins krig i Ukraina...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

not_sure skrev:
chaffis75 skrev:
Ok.. Nej jag sitter och skriver på en mobil och orkar inte skrivaren hel roman... Är fullt medveten om att de är förenklat vilket jag tror alls förstår här. Men små steg av många kan leda till stora steg totalt.
Förstår hur du tänker, men i det här fallet har ju vi som konsumenter inte så mycket val. Vi kan inte fritt välja vilken fabrik bilen kommer ifrån, och därmed har vi inte möjligheten att ”rösta med plånboken” i den frågan. Förövrigt kommer batteriet och antagningen ett gäng andra delar fortfarande från China, så Xi får sin beskärda del hur man än gör. [Min understrykning.]
Det går ju fortfarande att välja hur stor Xi's "beskärda del" ska bli.

För fallet Tesla – se även mitt inlägg ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Hyfsat OT den här tråden blev…
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Någon som varit och provkört ? Tänkte att man gärna kan få skriva några rader de som varit och tittat :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Honkan skrev:
Någon som varit och provkört ? Tänkte att man gärna kan få skriva några rader de som varit och tittat :)
Scrolla. Anna har kört
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Jag vet men tänkt om någon mer provkört ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate

Walker skrev:
Honkan skrev:
Scrolla. Anna har kört
Här:

viewtopic.php?f=53&t=29303&start=70#p622005
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Honkan skrev:
Yes jag provkörde en kort stund igår då de skulle stänga men mycket positiv, kände ingen stor skillnad mellan LR och P i fjädringen, ruskigt snabb, samma som mp3 i min meningen även om de på pappret skiljer lite.
Sköna stolar, bra stöd på Sidorna
Högtalare var också stort plus.
Visst det är en del väggljud och inte lika tyst som bmw i4 som jag provade för ett tag sedan men helt ok ändå. Inget som störde mig
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Honkan skrev:
Jag vet men tänkt om någon mer provkört ?
Jo de var väl provgärning och skillnad mot andra modell y jag var ute efter. Tror inte jag drog tråden ot men kanske besvarwt en del, ursäkta.
Men ja tack Anna för du svarat på din upplevelse.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Djastar

Inlägg av Djastar »

Kolla I slutet på videon , undra var de bilarna skulle transporteras? 13/4....

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Djastar skrev:
Kolla I slutet på videon , undra var de bilarna skulle transporteras? 13/4....

Har MYP större spoiler fram än LR?
Screenshot_2022-04-17-21-06-48-89_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
Skriv svar