Snedslitna bakdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Snedslitna bakdäck

Inlägg av lem »

Jag bytte däck och såg då hur snedslitna BÅDA bakdäcken var. Jag har gjort hjulinställning men det var för länge sedan. Dags igen? Förvånad det är på bakhjulen…
D2F67DFF-4511-4688-860A-B0B120E50390.jpeg
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Pierre

Re: Snedslitna bakdäck

Inlägg av Pierre »

Luftfjädring och kör mycket på ”låg”? Då har du det resultatet tyvärr
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Jag har det resultatet utan att köra på låg. Däremot kanske jag kan vara lite gasglad ibland...

Vinterdäcken har jag kört med Chill-läget hela vintern och de har inga sådana tendenser, så det handlar inte om någon hjulinställning.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jag gjorde inställning i läge low. Hoppas och tror att det kommer hjälpa. Gick dock inte att få helt perfekt pga fysiska begränsningar för vilka inställningar som kunde göras.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag har inte luftfjädringen!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Känner du inte med dig att du kört lite hårt med bilen regelbundet, så kan det ju vara en hjulinställning som behövs.
Är ju rätt enkelt att sabba den mot någon trottoarkant eller liknande.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fast hur ska körstilen slita däcken på insidan? Jag har kört slut på ytterkanten en gång. Pendlade på en kurvig väg och då slits det på utsidan. Men insidan? Då förväntar man sig kurvor men får raksträckor?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Jag utgår från mitt eget körmönster och däckslitage, med samma hjulinställning. Kör mellan 5000-7000mil/år.

1. Omkörningar och snabba accelerationer med jämna mellanrum = slitage på insidan.
2. Hårdare körning på kurviga vägar = Slitage på utsidan.
3. Lugn körning i Chill-mode = Jämnt slitage över däckytan.

Model S är en tung bil och om man gör snabba accelerationer, så kommer bilen att gräva ner däcken i asfalten när den trycker på.
Därav slitaget på insidan. Är vad jag tror i alla fall.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

DanneB skrev:
Känner du inte med dig att du kört lite hårt med bilen regelbundet, så kan det ju vara en hjulinställning som behövs.
Jag kör lugnt men kan ha varit i trottoar men inget våldsamt. Är det lätt att inställningarna kommer ur läge?
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Ja det är lätt. Ett potthål och det kan vara kört.
En hjulinställning (minst) per år är att rekommendera. Dina bakhjul står nog lite fel på toe-vinkeln vilket äter däck.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Yxel skrev:
Ja det är lätt. Ett potthål och det kan vara kört.
En hjulinställning (minst) per år är att rekommendera.
Det här var helt nytt för mig. Kan du berätta lite mer om vad du grundar ovanstående på?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Egna erfarenheter. Och vad min däckfirma brukar rekommendera för mig.
Teslan är ju en tung bil, så det blir stora krafter när hjulupphängningen får ta emot smällarna.

Men främst är det däckfirman.
En kille sa att Tesla själva rekommenderar 3(!) hjulinställningar / år. Men där går gränsen för mig. En räcker om man är någorlunda försiktig med trottoarer och hål…
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Yxel skrev:
Egna erfarenheter. Och vad min däckfirma brukar rekommendera för mig.
Teslan är ju en tung bil, så det blir stora krafter när hjulupphängningen får ta emot smällarna.

Men främst är det däckfirman.
En kille sa att Tesla själva rekommenderar 3(!) hjulinställningar / år. Men där går gränsen för mig. En räcker om man är någorlunda försiktig med trottoarer och hål…
Jo, jag har sett att i princip alla företag som säljer hjulinställningar rekommenderar 1 gång /år och påstår att det är väldigt lätt att hjulinställningen ändras. Men jag har avfärdat det då det är rätt klart att de vill sälja sin tjänst och undrade om det fanns någon mer opartisk källa.

Visserligen är det så att säga redan försent när man fått snedslitna däck, men mer rimligt är väl att kolla i samband med att man köper nya däck ifall man inte sett några tecken på felaktig inställning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Ja ekonomisk går det ungefär på ett ut. Hjulinställning kanske räddar en säsong.

Men, jag tycker bilen går bättre med rätt inställda hjul. Kanske är placebo, men tycker den ”vandrar” mindre över vägbanan, och helt enkelt går mer stabilt rakt fram.
Men 1500 för en 4hjulinställning hos en duktig firma som vet vad de håller på med tycker jag det är värt en gång per år i alla fall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Yxel skrev:
Ja ekonomisk går det ungefär på ett ut. Hjulinställning kanske räddar en säsong.

Men, jag tycker bilen går bättre med rätt inställda hjul. Kanske är placebo, men tycker den ”vandrar” mindre över vägbanan, och helt enkelt går mer stabilt rakt fram.
Men 1500 för en 4hjulinställning hos en duktig firma som vet vad de håller på med tycker jag det är värt en gång per år i alla fall.
Slår man ut det på risken att slita ut ett eller ett par däck så är det värt bara det :) plus som sagt
fördelen med bra väghållning…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Yxel skrev:

Jag hade negativ camber förut i low (som så många andra) och det slet insidan av däcken. Men bilen kändes väldigt stadig och distinkt på nåt vis. Den känns lite mer "flytande" nu med mer neutral vinkel. Den vandrar dock inte på nåt vis utan det är mer en känsla. Tycker även den går lite tystare nu när den belastar däcket jämnare. Eller är det ren placebo?
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Jo negativ camber är bra för väghållningen. Tesla har väl gjort avvägningen att slita mer däck för att bilen ska kännas stabil att köra.
Hade också en S innan jag alltid körde i low där jag gjorde inställningen, den slet faktiskt väldigt jämt på däcken, väldigt marginellt på insidan. Så jag tror du kommer uppleva en förbättring.
Ljudnivån vet jag inte, intresseant iaktagelse! Insidan är ju mer mönstrad på tvären och det kanske dånar mer om den går tungt där.
Men så fort man lagt pengar på bilen öppnas placebokontot och man vill ”märka” något bättre direkt :)
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

lem skrev:
DanneB skrev:
Jag kör lugnt men kan ha varit i trottoar men inget våldsamt. Är det lätt att inställningarna kommer ur läge?
Som Yxel redan skrivit, så är det lätt att hjulinställningen går åt skogen. Det gäller alla bilar, inte bara Tesla.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare

Inlägg av Tuborg »

Som nämnts tidigare är det nog hjulinställningen. Men jag ser att du kör rätt långt och om bilen gått långt kan ju bussningar bli slitna och förorsaka snedslitage.
Men mest sannolikt är hjulinställningen.
Senast redigerad av Tuborg, redigerad totalt 1 gånger.
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Ändå rätt coolt hur förskonad det låter som jag varit; jag har gjort hjulinställning två gånger i min förarkarriär:

En gång vid nyköp av en mazda6 som drog åt höger som fan direkt vid hemkörningen från firman.

Den andra gången passade jag på när jag liks skulle balansera om däcken efter att förmodligen ha varit för brysk med högtryckstvätten och skjutit bort en balansvikt. Den vibrerade som fan iaf efter tvätt. Däckfirman sade då att de gjorde minimala förändringar men att den redan från början var inom tolerans.

Detta på ca 50k mil, och av dessa kommer ca 5k mil från inte så snäll daglig körning på vad som förmodligen är en av norra europas sämsta asfaltsväg...
Skriv svar