Köa är inget kul. Hoppas Tesla fixar systemstöd för detta, det hade varit grymt. Typ så att man kan se vilken position man har och hur lång beräknad tid det är kvar.
Ja, det har ju efterfrågats länge, det känns som att det vore en tämligen enkel sak att fixa.
Det borde också kunna bli ett sätt för Tesla att styra bilarna till "rätt" plats, vilket kan bli nog så viktigt när SuC öppnas för andra märken.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Oh the irony… laddade strategiskt fullt i Mora för att undvika laddkö i Värmland — nu sitter jag i världens matkö på McDonalds i Kristinehamn istället.
Blir bra när Tesla öppnar upp. Fyra icke-teslor i kö till två öppna laddare. Samtidigt 16/20 lediga Teslaladdare.
Visst är Kristinehamn extra frustrerande? Två ynka (upptagna) laddare för vanliga dödliga medan man har fri utsikt över 20 lediga Tesla-laddare. Det finns en anledning varför vi inte längre ger oss ut på långresa. Det är inte värt stressen. Man får helt enkelt balansera frågorna, dålig stämning eftersom man aldrig åker nånstans eller stå ut med tjatet när man står i laddkö. Pest och kolera liksom.
Vi har löst detta genom att inte längre åka tillsammans på semester. Sambon tar tåget utomlands och jag stannar hemma med djuren. Ska vi åka vi tillsammans så är det kortare dagsturer med god marginal inom bilens räckvidd. En ganska bra kompromiss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är en åsikt. Men det är lika fel att hävda att köer är ett vanligt problem. För uppenbarligen är det inte det ens för mig som laddat en majoritet av mina SuC-kWh i Gävle.
Men det är klart. Vi låter de som hävdar att köer är ett vanligt problem höras mest så blir det snart en sanning. För vi som hävdar annat betraktas uppenbarligen som att vi vilseleder.
Jag håller helt med, jag har fortfarande aldrig behövt köa till SuC, trots att jag rätt ofta laddar i Gävle, Fullerö, Löddeköpinge, och andra ställen som av vissa anses vara "problemstationer".
Det är helt klart så att det är fler bilar som använder nätverket nu, och jag tvivlar inte alls på att det förekommer köer, men jag är också helt övertygad om att det forfarande är extremt ovanligt, och dom få tillfällen det sker så är jag lika övertygad om att kötiderna vanligen är några få minuter.
Är det någon här som har fått vänta mer än typ 15 minuter på en stolpe på SuC?
(Bredden gills förstås inte )
/fth
Men frågan gällde framför allt icke SuC och därav blir det ganska ointressant i denna tråden att höra om folk som aldrig har köat till SuC skulle jag säga.
Tror att alla är helt överens om att det fortfarande är ovanligt med köer på SuC men att det är ganska vanligt på icke SuC laddare och då var väl frågan hur man hanterar dessa köer eller?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ska vi åka vi tillsammans så är det kortare dagsturer med god marginal inom bilens räckvidd. En ganska bra kompromiss.
Stora fördelen med att inte ha barn är ju annars att det går att undvika de stora reshelgerna. Då borde risken för kö vara minimal.
Sant. Men även vi är ju båda lediga vid stora helger, så som nu till exempel till påsk. Min sambo kan inte välja när hon ska ha semester, det är hennes chef som bestämmer detta. Och det är tyvärr oftast när alla andra också har semester. Det är de stora helgerna som man har tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo, har man inte jobb (semester som small synkas med kollegor och chefer) eller barn (skola och lov) att ta hänsyn till så kan man säkert leva med kompromissen och konsekvensen av att välja en elbil (iaf. icke-tesla) genom att välja udda restider eller udda semestertider för sina långresor.
Annars så håller jag med mati att i verkligheten är livet inte fullt så enkelt för alla/många att det alltid låter sig göras (mig själv inkluderat).
Nej, det är lätt att bara tänka på sin egen situation i vanlig ordning.
För oss förändrades allt kring resor och ledigheter när äldsta barnet började skolan och vi inte kunde åka bort när vi ville. Har båda ganska flexibla jobb så det har aldrig varit ett problem.
Nej, det är lätt att bara tänka på sin egen situation i vanlig ordning.
För oss förändrades allt kring resor och ledigheter när äldsta barnet började skolan och vi inte kunde åka bort när vi ville. Har båda ganska flexibla jobb så det har aldrig varit ett problem.
Man kan vända på det lite också. När barnen blir lite äldre så kan man istället åka på obekvämare tider om det krävs. Om man kör genom en natt t ex och har en 2-3 åring som sover hela natten så kan man ju glömma att kunna vila ikapp dagen efter. Men har du en 8-10-åring så klarar hen sig själv.
Vår 6-åring är fortfarande lite "småbarn" så vi är inte riktigt fria än. Men snart så! Ser fram emot det orimligt mycket. Är mysigt med småbarn men det har nog aldrig riktigt varit min grej.
Undrar hur problemet kommer åtgärdas - bygger man bort problemet med hjälp av fler snabbladdare eller får bilarna större batterier så man inte längre behöver ladda på vägen?
Undrar hur problemet kommer åtgärdas - bygger man bort problemet med hjälp av fler snabbladdare eller får bilarna större batterier så man inte längre behöver ladda på vägen?
Det vettiga är ju att bygga fler laddare. Batterier vet vi ju är en trång sektor där det är svårt att få fram tillräckligt för att tillverka alla bilar. En brist på delar till snabbladdare tror jag inte vi ser på samma sätt, alltså ska det lösas med fler laddare.
Kört Tesla i 8 år och köat 0 minuter. Fattar inte varför man ska ha ångest för det.
Tre år (och 15000 mil) här. Köat en gång i Braak 2019, då Tesla ännu inte hade lagt till CCS på alla sina laddare. Fast där finns ju så goda wienerbröd, så det gjorde inte så mycket …
Om man anknyter till frågan så är era svar lite som att säga till en cancersjuk person "Jag är frisk och har aldrig behövt bry mig om läskiga behandlingar" när denna frågar hur behandlingen är.
Ja de här "jag har inte köat så då existerar ej problemet"-inläggen fyller ingen funktion.
Det är numera rätt vanligt med köer. Brukar kolla hur det ser ut ibland och bland annat Gävle verkar kunna vara full när det är sportlov i dyl. Hudiksvall också...
Det handlar nog inte om att hävda att köer inte existerar, utan att visa på att det kanske inte är så utbrett. Jag hör till dem som aldrig fått köa. Det skulle vara intressant att se statistik över hur ofta det är kö på SuC.
Problemet existerar absolut, även om det inte är så stort. Jag har kört M3 LR i snart tre år och har vid flera tillfällen fått vänta. Det är egentligen inte så farligt men oerhört irriterande när man inte räknat med det och har en tid att passa. Man vänjer sig nog i takt med att antal elbilar ökar. För min egen del stör jag mig mer på att Tesla inte har någon verkstad i Värmland men det får väl bli en egen tråd...