Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentrum?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7450
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Som nödlösning har de på Slottstorget i Gävle en Typ 2 laddare och pensionat Slottstorget bredvid.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7450
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Skicka mig gärna kontaktuppgifter till QPark, hotell och andra bakåtsträvare ni har stött på.
Kanske ett meddelande typ "hej från Sveriges största märkesklubb för elbilar. Vi har hört från våra hundratals köpstarka medlemmar att det är omöjligt att besöka er" kan få mer fart på dem. Med vänliga påminnelser om att antal elbilar fördubblas varje år och det börjar betraktas som omodernt att inte kunna erbjuda laddmöjligheter.
Ifall nån har missat så tibor.blomhall snabela teslaclubsweden.se
Kanske ett meddelande typ "hej från Sveriges största märkesklubb för elbilar. Vi har hört från våra hundratals köpstarka medlemmar att det är omöjligt att besöka er" kan få mer fart på dem. Med vänliga påminnelser om att antal elbilar fördubblas varje år och det börjar betraktas som omodernt att inte kunna erbjuda laddmöjligheter.
Ifall nån har missat så tibor.blomhall snabela teslaclubsweden.se
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Jag avvaktar svar på mitt uppföljningsmail.. Blir det för mkt "hej kom o hjalp ma" så får du slå på stortrumman.
Om Q-park skulle fixa några laddare i Gävle City skulle hotellen där ev kunna hänvisa dit för laddning om dom nu vägrar sätta upp egna laddare.. Hotell Winn ligger bara typ 50m ifrån gallerians p-hus.
Men just hotell som har nattparkering för sina gäster borde såklart självklart ha egna laddplatser.. Där räcker det ju alltid med enkla 3,7kw också... Man stannar ofta rätt många timmar på ett hotell..
Om Q-park skulle fixa några laddare i Gävle City skulle hotellen där ev kunna hänvisa dit för laddning om dom nu vägrar sätta upp egna laddare.. Hotell Winn ligger bara typ 50m ifrån gallerians p-hus.
Men just hotell som har nattparkering för sina gäster borde såklart självklart ha egna laddplatser.. Där räcker det ju alltid med enkla 3,7kw också... Man stannar ofta rätt många timmar på ett hotell..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Syftade inte på dig. Var allmänt talat om både denna speciella satsning, och de "satsningar" som görs runt om i olika garage, varuhus, etc. De är bra ja, men det är förmodligen alldeles för lite.joel80 skrev:Ja nu var ju inte det min poäng att man bara skulle sätta upp en stolpe för fyra platser.. Läs hela inlägget..
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Vill bara passa på att varna för att dom två ggr vi laddat där har den stängt av en kort stund medans stolparna vid konserthuset funkar perfekt och ligger minst lika bra tillTiborBlomhall skrev:Som nödlösning har de på Slottstorget i Gävle en Typ 2 laddare och pensionat Slottstorget bredvid.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Scandic har några vanliga (220V alltså) i sitt garage iaf dom övriga saknade senast vi bodde där iaf.Herr X skrev:Hjälp mig istället att ringa runt till hotellen i Gävle och ordna laddning där! Jag har en kund i Gävle och har varit där två gånger med bilen - har stressats sönder av att ingen av hotellen erbjudit laddning. Trots att Clarion Winn i Gävle har ett helt eget parkeringsgarage, vägrar de att sätta upp ens en liten Schuko på en av platserna, vilket ställer till det rejält för besökare.joel80 skrev:Jag mailade Q-park som har hand om typ alla p-hus i Gävle centrum.. där dom inte lyckats få till en enda laddplats i garagen.
Fick ett rätt trist svar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Vilken Scandic? Scandic CH eller Scandic Väst?Bjelke skrev:Scandic har några vanliga (220V alltså) i sitt garage iaf dom övriga saknade senast vi bodde där iaf.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
PM Hotell & Vänner i Växjö har typ2 laddning i v-garaget parkering kostar 90:-/natt perfekt.
Mailade Hotell Fängelset i Västervik de kunde fixa 16 amp, test nästa vecka.
Mailade Hotell Fängelset i Västervik de kunde fixa 16 amp, test nästa vecka.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Hotell fängelset...
...but you can never leave... [WHITE SMILING FACE]
...but you can never leave... [WHITE SMILING FACE]
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Får väl se om vi lyckas rymma
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Förslag
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
+1hybris skrev:Förslag
James Bond ser rött, anno, 2016
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Now we're talking!hybris skrev:Förslag
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Det som ligger nästan vid tågstationenHerr X skrev:Vilken Scandic? Scandic CH eller Scandic Väst?Bjelke skrev:Scandic har några vanliga (220V alltså) i sitt garage iaf dom övriga saknade senast vi bodde där iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Det är Scandic CH. (CentralHotellet)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Ok
När jag köpte min Leaf för lite drygt två år sedan så ringde jag runt bland hotellen i Gävle och frågade efter laddmöjlighet och var mycket tydlig med att jag valde det som hade detta och väckte därmed frågan sas, och Scandic förstod det hela och blev direkt mitt enda val där det har dom i mitt fall tjänat en hel del på! (wow jag håller mig skapligt OnTopic för en gångs skull)
När jag köpte min Leaf för lite drygt två år sedan så ringde jag runt bland hotellen i Gävle och frågade efter laddmöjlighet och var mycket tydlig med att jag valde det som hade detta och väckte därmed frågan sas, och Scandic förstod det hela och blev direkt mitt enda val där det har dom i mitt fall tjänat en hel del på! (wow jag håller mig skapligt OnTopic för en gångs skull)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur skulle attraktiv laddplats se ut i ett shoppingcentr
Det mest kostnadseffektiva är att installera hälften 3-fas 16A-uttag och hälften Schuko med 1-fas 16A. Att köpa in och montera laddboxar med Mode-3, Typ-2 är visserligen säkrare i vissa perspektiv, men en bra kabeldragning med tillräcklig kabelarea ger säker laddning i kombination med de laddare elbilar har ombord.JonasH skrev:Gratis laddning och 16A 3-fas typ 2 uttag om jag får välja. Liknande lösningen i MOS, men utan krav på laddkort. Det krånglar bara till det.
/Jonas
- Röda uttag, 3-fas, 16A ger 11 kWh vilket är lockande för många elbilsägare och ger konkurrensfördelar. Som konsument skulle jag hellre åka till ett köpcentrum med denna typ av uttag. I P-garage som t ex Hacka Forum, finns ett flertal "Röda uttag" på stoplarna med gott om möjlighet att köra in eller backa in till uttaget.
- Schuko, 1-fas, 16A är visserligen bra för laddning under 2-4 timmar. För besök under 30-60 minuter är det inte lönt att ta fram kabeln. Det skulle ge 1,8-3,7kWh eller 8-15 km. körsträcka. Knappast värt tiden.
Tyvärr har Stockholm Parkering valt att installera "nya" ladduttag med 3,7kWh (P-hus Gallerian), vilket skulle kräva flera timmars parkering för 70:-/tim för att ta sig "hem". Det rimmar illa och ger dålig utdelning för ett besök i deras parkering.
Ett köpcentrum med 3-fas eller Shuko skulle ge glada besökare till en låg kostnad. Väl värd en investering för kabeldragning och uttag (utan Mennekes-uttag)!
/Arild
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.