Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Moderator: Redaktion
Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Björn Nyland har gjort ett färskt test av nyare M3 LR
Tesla Model 3 LR Sunday driving on Norwegian highways
Tesla Model 3 LR Sunday driving on Norwegian highways

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1299
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Jo, men det var hypermiling. Hyunda Kona klarade 1020 km i samma slags testslugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.slugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1299
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Jo jag vet. Försökte vara lite ironisk. Min poäng var att dessa räckviddssiffror hit och dit inte säger så mycket.martinot skrev:Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.slugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).
Själv körde jag t.ex 19 mil igår, nästan bara 110 och 120-väg. Höll hastighetsbegränsningen i stort sett. Motvind. Startade på 100%. Slutade på 42%.
M3 LR RWD 2019, 600 km WLTP.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Om det är en ny M3 lr (E5LD) med LG-batteri vi pratar om så minns du fel. De har 82 kWh. Jag köpte nyligen en sån åt mina föräldrar. Trevlig bil, mycket mer lyckad än vår egen Model Y som dock vinner map användbarhet.martinot skrev:Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.slugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).
WLTP med E5LD är 626 km med 18” i blandad körning och typ 750(?) km i stadskörning med 18” (727 i stadstrafik med 19”)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.martinot skrev:Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).
På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Jag tycker de säger en hel del, men extremt beroende av hur konsekvent de genomförs. Björn Nyland gör säkert några missar, men är ändå en av de bättre och mer konsekventa på området.slugger75 skrev:Jo jag vet. Försökte vara lite ironisk. Min poäng var att dessa räckviddssiffror hit och dit inte säger så mycket.
Är du dock inte intresserad av räckviddssiffror, så tror jag inte att varken denna tråden, eller Björns test, är något för dig.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Låter märkligt med AC om man vill ha det varmare?Nect skrev:Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.martinot skrev:Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).
På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4213
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Från wikipediamartinot skrev:Låter märkligt med AC om man vill ha det varmare?Nect skrev:Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.martinot skrev:Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).
På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.
Some air conditioning systems have the option to reverse the refrigeration cycle and act as air source heat pump, therefore producing heating instead of cooling in the indoor environment. They are also commonly referred to as "reverse cycle air conditioners". The heat pump is significantly more energy-efficient than electric resistance heating, because it moves energy from air or groundwater to the heated space, as well as the heat from purchased electrical energy. When the heat pump is in heating mode, the indoor evaporator coil switches roles and becomes the condenser coil, producing heat. The outdoor condenser unit also switches roles to serve as the evaporator and discharges cold air (colder than the ambient outdoor air).
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Jo, värmepump känner jag till. Likställer det dock inte med AC, även om de bygger på samma fysikaliska principer.
Precis på samma sätt som att vissa elmotorer kan fungera som generatorer med samma grundläggande principer, så är inte alla elmotorer generatorer, och alla generatorer är inte elmotorer.
Precis på samma sätt som att vissa elmotorer kan fungera som generatorer med samma grundläggande principer, så är inte alla elmotorer generatorer, och alla generatorer är inte elmotorer.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Du har rätt i sak! Men när man har värmepump är det samma kompressor som nyttjas till värme/kyla. Så för att slå av den får man slå av ACmartinot skrev:Jo, värmepump känner jag till. Likställer det dock inte med AC, även om de bygger på samma fysikaliska principer.
Precis på samma sätt som att vissa elmotorer kan fungera som generatorer med samma grundläggande principer, så är inte alla elmotorer generatorer, och alla generatorer är inte elmotorer.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4213
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Dom kanske åtgärdar buggen i en uppdatering 

3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
martinot skrev:Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html
Förmodligen jag som läser dåligt. Men stänger du av klimatsystemet med on/off knappen så dör väl även fläktarna?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Det är just det som är skillnaden mot AC-knappen.Nect skrev:martinot skrev:Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html
Förmodligen jag som läser dåligt. Men stänger du av klimatsystemet med on/off knappen så dör väl även fläktarna?
AC-knappen stänger bara av AC-funktionen (kylan). Den stänger inte av värmepump, värme, etc - som just hävdades felaktig tidigare i tråden med hänvisning till Björn Nylands test. Var någon som felaktigt påstod att Björn slog på AC för att få i gång värmen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/