Elbilar för tystlåtna – måste ge ifrån sig ljud

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Elbilar för tystlåtna – måste ge ifrån sig ljud

Inlägg av HelectriC »

Gert Hoff skrev:
Har monterat en vanlig fjärrstyrd ringklocka bakom frontkonen som låter: "DING DONG -HALLÅ" inköpt hos Jula för en hundring. Uppfattas med ett smile.

Haha, klockrent(!), det måste jag anamma

Sån här typ?
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ka-444015/

Var satte du "högtalaren"? I frunken? Låter tillräckligt utanför ändå?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
Gert Hoff skrev:
Har monterat en vanlig fjärrstyrd ringklocka bakom frontkonen som låter: "DING DONG -HALLÅ" inköpt hos Jula för en hundring. Uppfattas med ett smile.

Haha, klockrent(!), det måste jag anamma

Sån här typ?
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ka-444015/

Var satte du "högtalaren"? I frunken? Låter tillräckligt utanför ändå?
Frontkonen ser jag nu ja, fasen, borde börja läsa hela inläggen även om det var väldigt mycket text i just ditt inlägg ;) klarar den naturens element eller fick du plasta in den eller nåt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gert Hoff
Teslaägare

Inlägg av Gert Hoff »

Man studsar inte av tofflorna av ljudet. En blixtlåspåse klarar av ev fukt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Var tvungen att omgående starta med detta projekt :D har nu införskaffat en sån här:
http://www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet ... 000032620/

Har valt ut det eminenta ljudet av ett gökur. Ska bli oerhört kul att testa på fotgängare eller cyklister :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gert Hoff skrev:
Exakt det här tänkte jag också göra! Jag har oroar mig lite för om den ska få plats, så då är det skönt att höra att någon annan lyckats. Jag tänkte ta en modell man kan lägga in egna ljud på via datorn, kan bli skoj!

Men sen kom vintern och jag satte på dubbdäcken, så nu har jag för stunden inte problemet med att folk inte hör mig. Tar nog den modden till våren...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Renault Zoe har ju ett ljud som låter under 30 km/h. Man kan stänga av det tillfälligt, men när bilen varit avstängd så är det på igen. Dock låter det inte när man backar, och det känns som att det hade varit viktigare. Det finns och ett par olika ljud att välja mellan.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

HelectriC skrev:
Var tvungen att omgående starta med detta projekt :D har nu införskaffat en sån här:

Har valt ut det eminenta ljudet av ett gökur. Ska bli oerhört kul att testa på fotgängare eller cyklister :lol:
På film annars har det inte hänt :lol:
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

+1 på det...

Finns det inte på film har det inte hänt...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
HelectriC skrev:

Har köpt, men inte installerat än, så jäkla kallt ute, fryser fingrarna av mig bara jag tittar ut genom fönstret. Ska se om jag får till det snarast. Gökuret kommer bli en hit :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Jerker skrev:
Renault Zoe har ju ett ljud som låter under 30 km/h. Man kan stänga av det tillfälligt, men när bilen varit avstängd så är det på igen. Dock låter det inte när man backar, och det känns som att det hade varit viktigare. Det finns och ett par olika ljud att välja mellan.
Leaf har det ochså.. Ska ta mig tid att koppla ur högtalaren för lågahastighet / back. Just nu sitter det i ryggmärgen att alltid trycka på avstängningsknappen varje gång man startar bilen. Men det enerverande tjutet från drivenheten går inte göra nåt åt.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
Jerker skrev:
Leaf har det ochså.. Ska ta mig tid att koppla ur högtalaren för lågahastighet / back. Just nu sitter det i ryggmärgen att alltid trycka på avstängningsknappen varje gång man startar bilen. Men det enerverande tjutet från drivenheten går inte göra nåt åt.
Nu på vintern låter ju värmepumpen massor ändå, så man hörs. Behövs inget fingerat motoroljud här, inte.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:

Har köpt, men inte installerat än, så jäkla kallt ute, fryser fingrarna av mig bara jag tittar ut genom fönstret. Ska se om jag får till det snarast. Gökuret kommer bli en hit :lol:

Gjorde ett test med att placera den i frunken, men det hördes nästan ingenting utifrån, så får nog plasta in den och sätta bakom nose cone. Kommer tillbaks med resultatet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Glöm nu inte att ta bilder under processen och skriva en riktig how-to på detta. ;)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Har den under front domen och monterat knappen i mittkonsolen (tillval konsol) funkar perfekt. Får en bra resonaslåda så det hörs ett par meter från bilen inte mer. Får glada tummen upp på parkeringen nät folk inte ser när man kommer krypande

Skickat från min E6853 via Tapatalk
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Öppna frunken o lyft den stora plasten på vänster sida (sett framifrån) . Där går o stuva in en del småprylar.
Skriv svar