Tycker synd om...
Moderator: Redaktion
Tycker synd om...
Tycker nästan synd om denna Ägare till en Leaf som måste fylla på el ur ett "vanligt" eluttag när det finns 5 st tomma platser på superchargerstationen i Infra City...
Re: Tycker synd om...
Skulle aldrig stå ut med den bilen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Får förmodligen en acceptabel laddtid med sitt mindre batteri.
Skulle den gå att koppla in på SuC skulle den väl kunna åka efter 5 minuter. Det, skulle kännas orättvist
Skulle den gå att koppla in på SuC skulle den väl kunna åka efter 5 minuter. Det, skulle kännas orättvist

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Santpegs skrev:Får förmodligen en acceptabel laddtid med sitt mindre batteri.

Absolut! Det är oslagbart!josve skrev:Santpegs skrev:Får förmodligen en acceptabel laddtid med sitt mindre batteri.
Skulle den gå att koppla in på SuC skulle den väl kunna åka efter 5 minuter. Det, skulle kännas orättvistMan anser samtidigt att halva grejen med Tesla är laddnätverket...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, det måste svida rejält att glida in där och koppla in sig med ~2 kW när Teslor står bredvid och laddar med 135 kW...
Det där är ett vanligt schukouttag. Laddtiden för full tank med den medföljande laddklumpen blir ca tio timmar även med det mindre batteriet.pegs skrev:Får förmodligen en acceptabel laddtid med sitt mindre batteri.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte för att jag vill verka grinig, men laddtiden blir ungefär lika för alla elbilar om man kör på allt som går och om laddarenpegs skrev:Får förmodligen en acceptabel laddtid med sitt mindre batteri.
kan leverera mer än batteriet klarar av sas, och denna tid ligger oftast kring en timme (för den typen av batterier vi har i vår
generation av bilar) och varierar mest beroende på kylningsmöjligheten för batteriet.
Så LEAF:en med sitt lilla batteri skulle ta ca en timme på SuC att ladda och så även en TESLA

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ibland känns det synd att ingen annan kan ladda på suc. Men så inser man att tesla med sina 85kWh inte hade kunnat köra på 50kW ccs. Men skulle ha varit coolare om de tagit fram en 120kW ccs istället för sin egna standard.
Nissan leaf hade kanske kunnat ladda upp till 50% på mindre än 10min och den nya 30kwh kanske kunde gå ännu snabbare, men för att ladda fullt hade det nog tagit nästan en timme som sagt.
Nissan leaf hade kanske kunnat ladda upp till 50% på mindre än 10min och den nya 30kwh kanske kunde gå ännu snabbare, men för att ladda fullt hade det nog tagit nästan en timme som sagt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ni alla som har erfarenhet av laddning_ är CCS likvärdigt med Chademo? ska hämta ut min S på torsdag nästa vecka i Mölndal och att man ska ha en Chademo-adapter är völ ganska klart-men CCS?
En totalnovis.
En totalnovis.
X100 lev.14/8-18.
Nästan alla laddare är kombi laddare idag med både Chademo och ccs. Det finns väldigt få ställen som har bara ccs, kanske nån bmw handlare. Och valet blir ännu enklare, någon ccs adapter finns inte till teslafar1far2 skrev:Ni alla som har erfarenhet av laddning_ är CCS likvärdigt med Chademo? ska hämta ut min S på torsdag nästa vecka i Mölndal och att man ska ha en Chademo-adapter är völ ganska klart-men CCS?
En totalnovis.
Det finns väldigt få stolpar med enbart CCS, men det finns en hel del stolpar med enbart Chademo, speciellt ner igenom Europa. Chademoadaptern är väl det bästa laddtillbehöret till en Tesla om man vill ha komplement till Supercharger.apkungen skrev:Nästan alla laddare är kombi laddare idag med både Chademo och ccs. Det finns väldigt få ställen som har bara ccs, kanske nån bmw handlare. Och valet blir ännu enklare, någon ccs adapter finns inte till teslafar1far2 skrev:Ni alla som har erfarenhet av laddning_ är CCS likvärdigt med Chademo? ska hämta ut min S på torsdag nästa vecka i Mölndal och att man ska ha en Chademo-adapter är völ ganska klart-men CCS?
En totalnovis.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den stod fortfarande kvar där vid 8-tiden i morse så nu är den nog fulladdad 

2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
e-Golf och liknade bilar har ofta 80% på 30 min med laddare 40-50kW. Ligger liksom I fysiken oavsett batteristorlek precis som Bjelke skriver. (Även Tesla)Batterierna behöver den tiden för att balanser alla celler på ett bra sätt utan att slita för mycket på de..
e-Golfen ladder 0-80% på ca 30min, 80-95% på ca15min och 95-100% på ca15min! Känns som att min Tesla har ungefär samma "mönster". Det är precis av den anledningen som man behöver stooort batteri och sen helst köra på 5-60% av kapaciten med snabbladdare för att kunna ladda snabbt. Därav att SC ligger med ca 20 mils mellanrum även fast en vanlig 85 kommer omkring 35 mil på en laddning. Skulle ta väldigt mycket mer tid vid varje laddstation om man behövde ladda mer.
Därav också att vanliga bilar med 20-35kWh batterier ändå inte kommer att bli långfärdsbilar. Man vill använda endast drygt hälften av kapaciteten (=10-20kWh) vilket ger att man då måste snabbladda allt för ofta för att det ska bli praktiskt på långväg.
e-Golfen ladder 0-80% på ca 30min, 80-95% på ca15min och 95-100% på ca15min! Känns som att min Tesla har ungefär samma "mönster". Det är precis av den anledningen som man behöver stooort batteri och sen helst köra på 5-60% av kapaciten med snabbladdare för att kunna ladda snabbt. Därav att SC ligger med ca 20 mils mellanrum även fast en vanlig 85 kommer omkring 35 mil på en laddning. Skulle ta väldigt mycket mer tid vid varje laddstation om man behövde ladda mer.
Därav också att vanliga bilar med 20-35kWh batterier ändå inte kommer att bli långfärdsbilar. Man vill använda endast drygt hälften av kapaciteten (=10-20kWh) vilket ger att man då måste snabbladda allt för ofta för att det ska bli praktiskt på långväg.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tack! Vad skulle ett gammalt pundhuvud göra utan Teslaklubbens suveräna feedback?apkungen skrev:Nästan alla laddare är kombi laddare idag med både Chademo och ccs. Det finns väldigt få ställen som har bara ccs, kanske nån bmw handlare. Och valet blir ännu enklare, någon ccs adapter finns inte till teslafar1far2 skrev:Ni alla som har erfarenhet av laddning_ är CCS likvärdigt med Chademo? ska hämta ut min S på torsdag nästa vecka i Mölndal och att man ska ha en Chademo-adapter är völ ganska klart-men CCS?
En totalnovis.
X100 lev.14/8-18.
Det förklarar sakenTiborBlomhall skrev:När Tesla utvecklade Supercharger fanns inte CCS än.

Att göra ett stort batteri bara för att kunna ladda med hög effekt känns oeffektivt. Senaste nissan leaf 30kWh laddar med 50kW upp till 80% soc. Tesla laddar med 50kW redan vid 72% soc trots att teslan har mycket större batteri. Jag tror att en kombination av batteriet som tål snabbladdning bättre och stort batteri är bäst.Leo skrev:e-Golf och liknade bilar har ofta 80% på 30 min med laddare 40-50kW. Ligger liksom I fysiken oavsett batteristorlek precis som Bjelke skriver. (Även Tesla)Batterierna behöver den tiden för att balanser alla celler på ett bra sätt utan att slita för mycket på de..
Om vi Jämför Leaf med min min e-Golf. 24kWh batteri. Verklig räckvidd "snäll vinter" 10mil med värme i långsam motorvägsfart 100km/h. Säg att vi då skulle öka batteriet till 30kWh (som man nu gör på Leaf) så kanske jag kommer att komma 12,5 mil istället. Ska jag då åka långfärd och snabbladda blir det så här.
Köra från start 100%-10% ca 11 mil i 100km/h =66 min
Ladda (10-80%) =30 min (egentligen drygt 26 min men kommer att ta någon minut slå av/på, koppla kabel, systemtest osv så man kan räkna med 30 min)
Köra (80% ner till 10%) =utnyttjar 70% =ca 9 mil. Då kör jag alltså =54 min
Ladda (10-80%) =30 min
Ladda (10-80%) =30 min
Ladda (10-80%) =30 min
Så då tar det mig 6,7 timmar att köra 47mil med en Leaf med 30kW batteri. MEN det förutsätter också att snabbladdarna (CCS/Chademo 40-50kW som är den standard som finns idag) finns optimalt placerade med exakt 9 mils mellanrum OCH att deras enda laddsladd är ledig OCH hel... Eftersom det är en mängd olika aktörer som sätter upp CCS/CHademo och inte tänker så här så är det nog en utopi att tro att de skulle hamna optimalt... OCH i varje fall min familj skulle ruttna på att ta 30min laddstopp var 54 min!
Så därav mitt påstående att bilarna nog behöver närmare 60kWh batteri för att det ska funka hyfsat. Och därav även Teslas styrka med sitt SC nätverk ihop med storleken på 60-90 batterier som finns idag. Därav också att det bara är Tesla och Bolt som har potentialen att åka på långväg. De andra BEFINTLIGA elbilarna har inte fysiskt plats att klämma in så mycket "extra" batterier av dagens teknologi som krävs för att det ska funka i verkligheten med långfärd. Bilarna måste designas från början för att rymma så mycket batterier som behövs. Visst på sommaren går det lite bättre än mitt exempel men på smällkalla vintern eller snöslask =ännu sämre.
Jag tror att man ska se att olika elbilar passar för olika användningsområden.
Självklart är batterier som "tål" snabbladdning bättre och stora batterier den bästa kombinationen. Men dagens batteriteknologi är ju frågan hur mycket snabbare de tåls att laddas? Sen hamnar man då också i hyfsat höga kostnader för att förse dessa laddare med tillräckligt med ström. Tänk på att 40-50kW laddare som CCS/Chademo är idag kräver redan det 64A 3-fas in för att kunna ladda EN elbil åt gången... användning, batteristorlek, laddeffekt, matning, geografisk placering hänger intimt samman. Ju mer man tänker på det desto mer genialiskt framstår Teslas hela koncept. Där har man tänkt på hela kedjan.
Köra från start 100%-10% ca 11 mil i 100km/h =66 min
Ladda (10-80%) =30 min (egentligen drygt 26 min men kommer att ta någon minut slå av/på, koppla kabel, systemtest osv så man kan räkna med 30 min)
Ladda (10-80%) =30 min
Ladda (10-80%) =30 min
Ladda (10-80%) =30 min
Så då tar det mig 6,7 timmar att köra 47mil med en Leaf med 30kW batteri. MEN det förutsätter också att snabbladdarna (CCS/Chademo 40-50kW som är den standard som finns idag) finns optimalt placerade med exakt 9 mils mellanrum OCH att deras enda laddsladd är ledig OCH hel... Eftersom det är en mängd olika aktörer som sätter upp CCS/CHademo och inte tänker så här så är det nog en utopi att tro att de skulle hamna optimalt... OCH i varje fall min familj skulle ruttna på att ta 30min laddstopp var 54 min!
Så därav mitt påstående att bilarna nog behöver närmare 60kWh batteri för att det ska funka hyfsat. Och därav även Teslas styrka med sitt SC nätverk ihop med storleken på 60-90 batterier som finns idag. Därav också att det bara är Tesla och Bolt som har potentialen att åka på långväg. De andra BEFINTLIGA elbilarna har inte fysiskt plats att klämma in så mycket "extra" batterier av dagens teknologi som krävs för att det ska funka i verkligheten med långfärd. Bilarna måste designas från början för att rymma så mycket batterier som behövs. Visst på sommaren går det lite bättre än mitt exempel men på smällkalla vintern eller snöslask =ännu sämre.
Jag tror att man ska se att olika elbilar passar för olika användningsområden.
Självklart är batterier som "tål" snabbladdning bättre och stora batterier den bästa kombinationen. Men dagens batteriteknologi är ju frågan hur mycket snabbare de tåls att laddas? Sen hamnar man då också i hyfsat höga kostnader för att förse dessa laddare med tillräckligt med ström. Tänk på att 40-50kW laddare som CCS/Chademo är idag kräver redan det 64A 3-fas in för att kunna ladda EN elbil åt gången... användning, batteristorlek, laddeffekt, matning, geografisk placering hänger intimt samman. Ju mer man tänker på det desto mer genialiskt framstår Teslas hela koncept. Där har man tänkt på hela kedjan.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.