Du kanske är vänsterhänt?Jerker skrev:Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Moderator: Redaktion
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.Legato skrev:Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Auto motorsport rekommenderade att inte köpa den, främst var det väl laddningen men också lite annat…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jaha!Jerker skrev:På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
-
- elbilist
- Inlägg: 952
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Både säljarna på X-peng och Airways hade samma kommentar om laddningen på mässan igår…det är mer än tillräckligt snabbt för vardagsbruk.nek0 skrev:Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.Legato skrev:Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Say whaaaat.
Airways har iofs 90kW vid gynnsamma förhållanden och de försvarar det med att bilarna ändå laddar snabbt till 80%… ja för de säljs med små batterier också.
Men både är ju fullständigt uselt på en helt ny bil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7416
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Nu har jag provsuttit Xpeng på mässan och kan sammanfatta mina intryck så här:
- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.
- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!
- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.
- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.
- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.
- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.
- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.
- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!
Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen:
- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.
- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!
- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.
- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.
- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.
- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.
- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.
- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!
Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen:
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Xpeng vill tydligen testa sin flygande "bil" i Skellefte ute på flygplatsen.
https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r
https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Vasp skrev:Xpeng vill tydligen testa sin flygande "bil" i Skellefte ute på flygplatsen.
https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r
Du som kan läsa artikeln, hur långt har de kommit? Står det något om någon tidsplan till när de vill kunna provflyga?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jerker har en mycket god observation här. Tänk på hur du själv står och vilken hand du använder när du öppnar dörren på vänster- respektive höger-sidan nästa gång.Curik skrev:Jaha!Jerker skrev:På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Nej, för handtagen på IONIQ 5/EV6 öppnas åt samma håll som XPENG och jag föredrar det framför Tesla. Det finns inget som är "rätt" för alla utan det beror helt på hur man är skapt.martinot skrev:Jerker har en mycket god observation här. Tänk på hur du själv står och vilken hand du använder när du öppnar dörren på vänster- respektive höger-sidan nästa gång.Curik skrev:Jaha!Jerker skrev:På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
Jag är för övrigt vänsterhänt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Aha. Då förstår jag varför det är "rätt". Det som Tesla inte gör måste ju automatiskt vara rätt. Speciellt om din egna bil gör så.DanneLKPG skrev:Nej, för handtagen på IONIQ 5/EV6 öppnas åt samma håll som XPENG och jag föredrar det framför Tesla. Det finns inget som är "rätt" för alla utan det beror helt på hur man är skapt.martinot skrev:Jerker har en mycket god observation här. Tänk på hur du själv står och vilken hand du använder när du öppnar dörren på vänster- respektive höger-sidan nästa gång.Curik skrev:Jaha!Jerker skrev:På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
Jag är för övrigt vänsterhänt.
Seriöst; det har inte med vänster/högerhänt att göra, utan hur man står i förhållande till bilen och dörren man öppnar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jag testade inte att vända handen med handflatan uppåt, vilket ju placerar tummen framåt och vid den punkt på handtaget som ska tryckas in, så det kanske funkar. Men fortfarande kvarstår faktum att det blir fel vinkel på handen. Det enda som jag klarade av att göra var ett tvåhandsgrepp, vilket är väldigt otympligt. Men jag skulle gärna se en video som visar hur man enkelt och smidigt öppnar dörren på en Xpeng!
Edit: Här är när Fully Charged testar Xpeng. Se hur "enkelt" det ser ut när han ska öppna dörren:
Edit: Här är när Fully Charged testar Xpeng. Se hur "enkelt" det ser ut när han ska öppna dörren:
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Den här videon visar hur det funkar på Ioniq 5. Det blir en väldig skillnad när alla handtag automatiskt poppar ut när bilen låses upp eller om man kan trycka på en punkt på handtaget så att det fälls ut (men det är fortfarande två moment).
I videon som finns länkad tidigare i den här tråden av en svensk som testar Xpeng så poppar också handtaget ut när bilen låses upp, iaf förarhandtaget. Men på mässan stod bilen upplåst och alla handtag var infällda och man var tvungen att trycka på främre delen av handtaget för att fälla ut det så att man kunde öppna dörren.
I videon som finns länkad tidigare i den här tråden av en svensk som testar Xpeng så poppar också handtaget ut när bilen låses upp, iaf förarhandtaget. Men på mässan stod bilen upplåst och alla handtag var infällda och man var tvungen att trycka på främre delen av handtaget för att fälla ut det så att man kunde öppna dörren.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Skulle vara intressant att höra vad @mati har att säga om detta!
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Kanske skulle köpa en flygande bil istället. Vad finns det för säkerhetsåtgärder om det blir batteritorsk/haveri i luften?(airbag som blåser upp runt hela bilen, fallskärm?)
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
När det väl kommer VTOL kommer 99% att vara autonoma så man inte behöver flygcert. Dom landar i tid får vi hoppas.Thed75 skrev:Kanske skulle köpa en flygande bil istället. Vad finns det för säkerhetsåtgärder om det blir batteritorsk/haveri i luften?(airbag som blåser upp runt hela bilen, fallskärm?)
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Det har ingenting med det att göra. Jag har aldrig tyckt M3/MY-handtagen är bra. Som jag sa innan så finns det inget som är "rätt" utan folk föredrar olika... Jag själv föredrar vanliga icke-infällda handtag (eller som Model S), men om jag måste välja så tar jag hellre i5-handtagen än M3/MY.martinot skrev:Aha. Då förstår jag varför det är "rätt". Det som Tesla inte gör måste ju automatiskt vara rätt. Speciellt om din egna bil gör så.
I princip ingen av oss som har mottagit våra IONIQ 5 i dagsläget har automatiskt utfällbara handtag. Det kom senare i Sverige så vi måste trycka ut våra själva. På bilar med automatiskt utfällbara så låses bilen upp och fäller ut när man närmar sig (eller via att toucha fyrkanten om man avaktiverat det).Jerker skrev:Den här videon visar hur det funkar på Ioniq 5. Det blir en väldig skillnad när alla handtag automatiskt poppar ut när bilen låses upp eller om man kan trycka på en punkt på handtaget så att det fälls ut (men det är fortfarande två moment).
*video*
I videon som finns länkad tidigare i den här tråden av en svensk som testar Xpeng så poppar också handtaget ut när bilen låses upp, iaf förarhandtaget. Men på mässan stod bilen upplåst och alla handtag var infällda och man var tvungen att trycka på främre delen av handtaget för att fälla ut det så att man kunde öppna dörren.
Med manuella handtagen trycker jag med pek/långfinger och sen tar tag med samma hand. Har aldrig behövt använda två händer. Som jag sa tidigare tycker jag dock ingen variant med "snett" handtag (oavsett håll den öppnas åt) är något att ha.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Självklart.DanneLKPG skrev:Jag har aldrig tyckt M3/MY-handtagen är bra.
Det är ju Tesla.
Bra demo.Jerker skrev:Jag testade inte att vända handen med handflatan uppåt, vilket ju placerar tummen framåt och vid den punkt på handtaget som ska tryckas in, så det kanske funkar. Men fortfarande kvarstår faktum att det blir fel vinkel på handen. Det enda som jag klarade av att göra var ett tvåhandsgrepp, vilket är väldigt otympligt. Men jag skulle gärna se en video som visar hur man enkelt och smidigt öppnar dörren på en Xpeng!
Edit: Här är när Fully Charged testar Xpeng. Se hur "enkelt" det ser ut när han ska öppna dörren:
Precis detta som blir så opraktiskt med vinkeln åt fel håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Fast du klippte ju bort delen där jag skrev att Model S-handtagen är OK, men visst...martinprutt skrev:Självklart.DanneLKPG skrev:Jag har aldrig tyckt M3/MY-handtagen är bra.
Det är ju Tesla.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jag förstår att elektriskt ut/infällbara handtag kan vara bekvämare, men personligen så är jag inte helt övertygad då det är ytterligare en motoriserad sak som kan krångla eller slitas sönder med tiden.DanneLKPG skrev:
Fast du klippte ju bort delen där jag skrev att Model S-handtagen är OK, men visst...
Själv så ser jag en fördel med handtagen på M3/MY, som både fungerar tillförlitligt och praktiskt väl.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7416
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Xpeng drar i handbromsen – pausar P5 i Sverige
Xpeng ställer in sina leveranser av P5. De som har beställt och var lovade bilen i oktober har nu fått mejl där Xpeng medger att de har ingen aning när kunderna kan få sina bilar.
De skyller på komponentbrist - men kanske var det de dåliga recensionerna som påverkade? Nu sägs Xpeng vilja satsa på P7 istället.
https://www.nyteknik.se/elbilar/xpeng-d ... ge-7034357
Xpeng ställer in sina leveranser av P5. De som har beställt och var lovade bilen i oktober har nu fått mejl där Xpeng medger att de har ingen aning när kunderna kan få sina bilar.
De skyller på komponentbrist - men kanske var det de dåliga recensionerna som påverkade? Nu sägs Xpeng vilja satsa på P7 istället.
https://www.nyteknik.se/elbilar/xpeng-d ... ge-7034357