Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av nek0 »

Peter testar Xpeng P5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Legato »

Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:

* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:

* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Honkan »

Auto motorsport rekommenderade att inte köpa den, främst var det väl laddningen men också lite annat…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Jaha! :mrgreen:
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 952
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av R_Edvinsson »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:

* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.
Både säljarna på X-peng och Airways hade samma kommentar om laddningen på mässan igår…det är mer än tillräckligt snabbt för vardagsbruk.

Say whaaaat. :roll:
Airways har iofs 90kW vid gynnsamma förhållanden och de försvarar det med att bilarna ändå laddar snabbt till 80%… ja för de säljs med små batterier också. :mrgreen:

Men både är ju fullständigt uselt på en helt ny bil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har jag provsuttit Xpeng på mässan och kan sammanfatta mina intryck så här:

- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.

- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!

- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.

- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.

- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.

- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.

- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.

- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!

Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen:
20220429_140000.jpg
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Vasp »

Xpeng vill tydligen testa sin flygande "bil" i Skellefte ute på flygplatsen.

https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av FredrikR »

Vasp skrev:
Xpeng vill tydligen testa sin flygande "bil" i Skellefte ute på flygplatsen.

https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r

Du som kan läsa artikeln, hur långt har de kommit? Står det något om någon tidsplan till när de vill kunna provflyga?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Vasp »

Även SVT skrev om det lite senare på dagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Jerker skrev:
Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Jaha! :mrgreen:
Jerker har en mycket god observation här. Tänk på hur du själv står och vilken hand du använder när du öppnar dörren på vänster- respektive höger-sidan nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Curik skrev:
Jerker skrev:
Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Jaha! :mrgreen:
Jerker har en mycket god observation här. Tänk på hur du själv står och vilken hand du använder när du öppnar dörren på vänster- respektive höger-sidan nästa gång.
Nej, för handtagen på IONIQ 5/EV6 öppnas åt samma håll som XPENG och jag föredrar det framför Tesla. Det finns inget som är "rätt" för alla utan det beror helt på hur man är skapt.
Jag är för övrigt vänsterhänt. :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
martinot skrev:
Curik skrev:
Jerker skrev:
Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Jaha! :mrgreen:
Jerker har en mycket god observation här. Tänk på hur du själv står och vilken hand du använder när du öppnar dörren på vänster- respektive höger-sidan nästa gång.
Nej, för handtagen på IONIQ 5/EV6 öppnas åt samma håll som XPENG och jag föredrar det framför Tesla. Det finns inget som är "rätt" för alla utan det beror helt på hur man är skapt.
Jag är för övrigt vänsterhänt. :lol:
Aha. Då förstår jag varför det är "rätt". Det som Tesla inte gör måste ju automatiskt vara rätt. Speciellt om din egna bil gör så. ;)

Seriöst; det har inte med vänster/högerhänt att göra, utan hur man står i förhållande till bilen och dörren man öppnar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Jag testade inte att vända handen med handflatan uppåt, vilket ju placerar tummen framåt och vid den punkt på handtaget som ska tryckas in, så det kanske funkar. Men fortfarande kvarstår faktum att det blir fel vinkel på handen. Det enda som jag klarade av att göra var ett tvåhandsgrepp, vilket är väldigt otympligt. Men jag skulle gärna se en video som visar hur man enkelt och smidigt öppnar dörren på en Xpeng!

Edit: Här är när Fully Charged testar Xpeng. Se hur "enkelt" det ser ut när han ska öppna dörren:
XpengDoorHandle.PNG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Den här videon visar hur det funkar på Ioniq 5. Det blir en väldig skillnad när alla handtag automatiskt poppar ut när bilen låses upp eller om man kan trycka på en punkt på handtaget så att det fälls ut (men det är fortfarande två moment).



I videon som finns länkad tidigare i den här tråden av en svensk som testar Xpeng så poppar också handtaget ut när bilen låses upp, iaf förarhandtaget. Men på mässan stod bilen upplåst och alla handtag var infällda och man var tvungen att trycka på främre delen av handtaget för att fälla ut det så att man kunde öppna dörren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Skulle vara intressant att höra vad @mati har att säga om detta!
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Thed75 »

Kanske skulle köpa en flygande bil istället. Vad finns det för säkerhetsåtgärder om det blir batteritorsk/haveri i luften?(airbag som blåser upp runt hela bilen, fallskärm?)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av spacecoin »

Thed75 skrev:
Kanske skulle köpa en flygande bil istället. Vad finns det för säkerhetsåtgärder om det blir batteritorsk/haveri i luften?(airbag som blåser upp runt hela bilen, fallskärm?)
När det väl kommer VTOL kommer 99% att vara autonoma så man inte behöver flygcert. Dom landar i tid får vi hoppas.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Aha. Då förstår jag varför det är "rätt". Det som Tesla inte gör måste ju automatiskt vara rätt. Speciellt om din egna bil gör så. ;)
Det har ingenting med det att göra. Jag har aldrig tyckt M3/MY-handtagen är bra. Som jag sa innan så finns det inget som är "rätt" utan folk föredrar olika... Jag själv föredrar vanliga icke-infällda handtag (eller som Model S), men om jag måste välja så tar jag hellre i5-handtagen än M3/MY.
Jerker skrev:
Den här videon visar hur det funkar på Ioniq 5. Det blir en väldig skillnad när alla handtag automatiskt poppar ut när bilen låses upp eller om man kan trycka på en punkt på handtaget så att det fälls ut (men det är fortfarande två moment).

*video*

I videon som finns länkad tidigare i den här tråden av en svensk som testar Xpeng så poppar också handtaget ut när bilen låses upp, iaf förarhandtaget. Men på mässan stod bilen upplåst och alla handtag var infällda och man var tvungen att trycka på främre delen av handtaget för att fälla ut det så att man kunde öppna dörren.
I princip ingen av oss som har mottagit våra IONIQ 5 i dagsläget har automatiskt utfällbara handtag. Det kom senare i Sverige så vi måste trycka ut våra själva. På bilar med automatiskt utfällbara så låses bilen upp och fäller ut när man närmar sig (eller via att toucha fyrkanten om man avaktiverat det).

Med manuella handtagen trycker jag med pek/långfinger och sen tar tag med samma hand. Har aldrig behövt använda två händer. Som jag sa tidigare tycker jag dock ingen variant med "snett" handtag (oavsett håll den öppnas åt) är något att ha.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Jag har aldrig tyckt M3/MY-handtagen är bra.
Självklart.

Det är ju Tesla. :D
Jerker skrev:
Jag testade inte att vända handen med handflatan uppåt, vilket ju placerar tummen framåt och vid den punkt på handtaget som ska tryckas in, så det kanske funkar. Men fortfarande kvarstår faktum att det blir fel vinkel på handen. Det enda som jag klarade av att göra var ett tvåhandsgrepp, vilket är väldigt otympligt. Men jag skulle gärna se en video som visar hur man enkelt och smidigt öppnar dörren på en Xpeng!

Edit: Här är när Fully Charged testar Xpeng. Se hur "enkelt" det ser ut när han ska öppna dörren:
Bra demo. :!:

Precis detta som blir så opraktiskt med vinkeln åt fel håll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DanneLKPG »

martinprutt skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag har aldrig tyckt M3/MY-handtagen är bra.
Självklart.

Det är ju Tesla. :D
Fast du klippte ju bort delen där jag skrev att Model S-handtagen är OK, men visst...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:

Fast du klippte ju bort delen där jag skrev att Model S-handtagen är OK, men visst...
Jag förstår att elektriskt ut/infällbara handtag kan vara bekvämare, men personligen så är jag inte helt övertygad då det är ytterligare en motoriserad sak som kan krångla eller slitas sönder med tiden.

Själv så ser jag en fördel med handtagen på M3/MY, som både fungerar tillförlitligt och praktiskt väl.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av TiborBlomhall »

Xpeng drar i handbromsen – pausar P5 i Sverige

Xpeng ställer in sina leveranser av P5. De som har beställt och var lovade bilen i oktober har nu fått mejl där Xpeng medger att de har ingen aning när kunderna kan få sina bilar.

De skyller på komponentbrist - men kanske var det de dåliga recensionerna som påverkade? Nu sägs Xpeng vilja satsa på P7 istället.

https://www.nyteknik.se/elbilar/xpeng-d ... ge-7034357
Skriv svar