Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.R2_m3 skrev:Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?kenjon skrev:De fixade min när jag klagade.TeslaKotte skrev:Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?
/TK
SIM - kort
Moderator: Redaktion
Re: SIM - kort
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Beställningen gjordes i mars 2021 men ändradade från tysk bil till vad som helst i Januari, lev tidigast q2Ilduce77 skrev:Prutade du dig till ett år? Nu ingår väl bara en månad?
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det fel som drabbar MY 2022 är något annat än de som tidigare drabbat MY och vissa M3. Enligt SC finns ännu ingen lösning. Om någon fått felet fixat på en 2022 vill jag gärna veta det så att jag kan jaga på SC.Curik skrev:Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.R2_m3 skrev:Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?kenjon skrev:De fixade min när jag klagade.TeslaKotte skrev:Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.Jjonas skrev:Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?
/TK
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Fick svar från SC på min bokning om att fixa lokalisering:
Så alla får denna fix automatiskt utan att behöva boka tid.Hej, tack för din bokning. eSIM profilen i din bil kommer att ändras till en svensk profil over-the-air inom en snar framtid. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt datum, men det kommer ske automatiskt då denna ändring rullas ut successivt till hela flottan.
Eftersom det inte krävs ett servicebesök så avbokar jag nu ditt ärende. Om du har något annat du behöver hjälp med är du varmt välkommen att boka en ny tid i appen.
Tesla Service
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
I vårt fall var det en 2020 Model S och en 2020 Model 3. Symptomen var samma.mikebike skrev:Det fel som drabbar MY 2022 är något annat än de som tidigare drabbat MY och vissa M3. Enligt SC finns ännu ingen lösning. Om någon fått felet fixat på en 2022 vill jag gärna veta det så att jag kan jaga på SC.Curik skrev:Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.
Vad menar SC att lösningen är då? Att vänta "på en uppdatering"? Det brukar dom nämligen köra med (exempelvis när min Sentry slutade att fungera) när dom inte vet hur dom ska lösa något mjukvarurelaterat.
Men vad vet jag. Såhär såg arbetsbeskrivningen ut när det begav sig:
- mikebike
- Teslaägare
Så här säger SC om problemen med e-SIM hos MY 2022:
"Hej! Det som är nu är ett annat problem om man jämför med det som var ett tag sedan. Allt ser ut som det skall förutom att den inte har länkat om e-sim profilen till Telia ännu vilket sker av okänd anledning och tyvärr inget vi kan göra åt. Mvh Tesla service"
"Det kommer att lösas automatiskt utav Tesla, vi som service center kan tyvärr inte göra något åt det i nuläget då det ligger hos ingenjörerna. Wifi uppkoppling har desvärre inte påverkan på detta. Mvh Tesla service"
"Vi har sett att det är på de flesta Model Y och M3 som kommer nylevererade och alla får denna fix i slumpvis ordning. Mvh Tesla service"
"Just nu är problemet att det inte finns någon fix. Mvh Tesla service"
"Detta arbetas på förfullt och tvärr ingenting vi kan göra, det kommer att lösa sig automatiskt. Mvh Tesla service"
Som sagt: Är det någon med en 2022:a som fått detta fixat?
Antingen genom aktivitet från SC eller automatiskt via uppdatering.
"Hej! Det som är nu är ett annat problem om man jämför med det som var ett tag sedan. Allt ser ut som det skall förutom att den inte har länkat om e-sim profilen till Telia ännu vilket sker av okänd anledning och tyvärr inget vi kan göra åt. Mvh Tesla service"
"Det kommer att lösas automatiskt utav Tesla, vi som service center kan tyvärr inte göra något åt det i nuläget då det ligger hos ingenjörerna. Wifi uppkoppling har desvärre inte påverkan på detta. Mvh Tesla service"
"Vi har sett att det är på de flesta Model Y och M3 som kommer nylevererade och alla får denna fix i slumpvis ordning. Mvh Tesla service"
"Detta arbetas på förfullt och tvärr ingenting vi kan göra, det kommer att lösa sig automatiskt. Mvh Tesla service"
Som sagt: Är det någon med en 2022:a som fått detta fixat?
Antingen genom aktivitet från SC eller automatiskt via uppdatering.
Så dåligt! Vems fel det är internt skiter väl jag i.. fixa det!mikebike skrev:Så här säger SC om problemen med e-SIM hos MY 2022:
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplayAnderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.R2_m3 skrev:Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplayAnderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vad är ett stort problem menar du, lite knarr ifrån förardörren när du buskör över farthinder? Åh nej!Anderzzon skrev:Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.R2_m3 skrev:Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplayAnderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?

Som bekant så kan något vara ett stort problem för andra utan att det nödvändigtvis är det för dig.
HahaCurik skrev:Vad är ett stort problem menar du, lite knarr ifrån förardörren när du buskör över farthinder? Åh nej!Anderzzon skrev:Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.R2_m3 skrev:Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplayAnderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?![]()
Som bekant så kan något vara ett stort problem för andra utan att det nödvändigtvis är det för dig.

- mikebike
- Teslaägare
Om man t.ex. har problem med Spotify och klickar på "hjälpknappen" så får man hjälpavsnitt på flamländska....Anderzzon skrev:Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.R2_m3 skrev:Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplayAnderzzon skrev:Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vi tittar ofta på SVTPLAY när vi laddar.