SIM - kort

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Re: SIM - kort

Inlägg av Curik »

R2_m3 skrev:
kenjon skrev:
TeslaKotte skrev:
Jjonas skrev:
Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?

/TK
De fixade min när jag klagade.
Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?
Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ilduce77 skrev:
Prutade du dig till ett år? Nu ingår väl bara en månad?
Beställningen gjordes i mars 2021 men ändradade från tysk bil till vad som helst i Januari, lev tidigast q2
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Curik skrev:
R2_m3 skrev:
kenjon skrev:
TeslaKotte skrev:
Jjonas skrev:
Lägg ett serviceärende så fixar Tesla lokaliseringen åt dig.
Har försökt mig på detta utan återkoppling från Tesla.
Vilken kategori valde du och hur snabbt återkom dom och åtgärdade det?

/TK
De fixade min när jag klagade.
Antar de kan göra det remote eller måste det komma en Mobile Service på besök ?
Min kollega fick det gjort remote. Jag fick köra upp bilen till Stockholm. Lite oklart om det i slutändan var samma fel, men det blev löst iaf.
Det fel som drabbar MY 2022 är något annat än de som tidigare drabbat MY och vissa M3. Enligt SC finns ännu ingen lösning. Om någon fått felet fixat på en 2022 vill jag gärna veta det så att jag kan jaga på SC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Fick svar från SC på min bokning om att fixa lokalisering:
Hej, tack för din bokning. eSIM profilen i din bil kommer att ändras till en svensk profil over-the-air inom en snar framtid. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt datum, men det kommer ske automatiskt då denna ändring rullas ut successivt till hela flottan.
Eftersom det inte krävs ett servicebesök så avbokar jag nu ditt ärende. Om du har något annat du behöver hjälp med är du varmt välkommen att boka en ny tid i appen.
Tesla Service
Så alla får denna fix automatiskt utan att behöva boka tid.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Curik skrev:
Det fel som drabbar MY 2022 är något annat än de som tidigare drabbat MY och vissa M3. Enligt SC finns ännu ingen lösning. Om någon fått felet fixat på en 2022 vill jag gärna veta det så att jag kan jaga på SC.
I vårt fall var det en 2020 Model S och en 2020 Model 3. Symptomen var samma.

Vad menar SC att lösningen är då? Att vänta "på en uppdatering"? Det brukar dom nämligen köra med (exempelvis när min Sentry slutade att fungera) när dom inte vet hur dom ska lösa något mjukvarurelaterat.

Men vad vet jag. Såhär såg arbetsbeskrivningen ut när det begav sig:
tempFileForShare_20220502-103322.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Så här säger SC om problemen med e-SIM hos MY 2022:
"Hej! Det som är nu är ett annat problem om man jämför med det som var ett tag sedan. Allt ser ut som det skall förutom att den inte har länkat om e-sim profilen till Telia ännu vilket sker av okänd anledning och tyvärr inget vi kan göra åt. Mvh Tesla service"

"Det kommer att lösas automatiskt utav Tesla, vi som service center kan tyvärr inte göra något åt det i nuläget då det ligger hos ingenjörerna. Wifi uppkoppling har desvärre inte påverkan på detta. Mvh Tesla service"

"Vi har sett att det är på de flesta Model Y och M3 som kommer nylevererade och alla får denna fix i slumpvis ordning. Mvh Tesla service"

"Just nu är problemet att det inte finns någon fix. Mvh Tesla service"

"Detta arbetas på förfullt och tvärr ingenting vi kan göra, det kommer att lösa sig automatiskt. Mvh Tesla service"

Som sagt: Är det någon med en 2022:a som fått detta fixat?
Antingen genom aktivitet från SC eller automatiskt via uppdatering.

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Så här säger SC om problemen med e-SIM hos MY 2022:
"Hej! Det som är nu är ett annat problem om man jämför med det som var ett tag sedan. Allt ser ut som det skall förutom att den inte har länkat om e-sim profilen till Telia ännu vilket sker av okänd anledning och tyvärr inget vi kan göra åt. Mvh Tesla service"

"Det kommer att lösas automatiskt utav Tesla, vi som service center kan tyvärr inte göra något åt det i nuläget då det ligger hos ingenjörerna. Wifi uppkoppling har desvärre inte påverkan på detta. Mvh Tesla service"

"Vi har sett att det är på de flesta Model Y och M3 som kommer nylevererade och alla får denna fix i slumpvis ordning. Mvh Tesla service"

"Just nu är problemet att det inte finns någon fix. Mvh Tesla service"

"Detta arbetas på förfullt och tvärr ingenting vi kan göra, det kommer att lösa sig automatiskt. Mvh Tesla service"
Så dåligt! Vems fel det är internt skiter väl jag i.. fixa det!
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Anderzzon skrev:
Vad spelar det för roll om sim-kortet är registrerat i Nederländerna eller Sverige?
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

R2_m3 skrev:
Anderzzon skrev:
Vissa streamingtjänster funkar inte eller kan inte visa allt innehåll tex svtplay
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Anderzzon skrev:
R2_m3 skrev:
Anderzzon skrev:
Ok, ett väldigt litet problem alltså. Gällande SVT är det enligt mig mer irriterande att de väljer att inte förhålla sig till EU:s Portability of online content services, även om de skulle kunna göra det om de velat.
Vad är ett stort problem menar du, lite knarr ifrån förardörren när du buskör över farthinder? Åh nej! :lol:

Som bekant så kan något vara ett stort problem för andra utan att det nödvändigtvis är det för dig.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Curik skrev:
Anderzzon skrev:
R2_m3 skrev:
Anderzzon skrev:
Vad är ett stort problem menar du, lite knarr ifrån förardörren när du buskör över farthinder? Åh nej! :lol:

Som bekant så kan något vara ett stort problem för andra utan att det nödvändigtvis är det för dig.
Haha :D Ja exakt alla är olika! Själv skulle jag nog på stående fot kunna räkna upp minst 25 andra mjukvarurelaterade grejer som jag skulle prioritera högre att få fixat än att kunna se allt innehåll från SVT i bilen ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev:
R2_m3 skrev:
Anderzzon skrev:
Om man t.ex. har problem med Spotify och klickar på "hjälpknappen" så får man hjälpavsnitt på flamländska....

Vi tittar ofta på SVTPLAY när vi laddar.

Skriv svar