Han har ju en poäng i att det går att spara pengar på att ta en Long Range istället för en performance, samt välja mindre dyra 19-tums vinterdäck. Eller spara ännu mer pengar på att köpa vinterhjulen av någon annan än Tesla...Piggelin skrev:jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:.../ varför du går på en Performance och /.../ 21” vinterdäck när du gör jämförelsen. /...
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.
MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7479
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Restvärdet man går mot är ju inte något som är unikt för just Tesla, runt 50% har varit standard väldigt länge. Just nu stämmer det osedvanligt dåligt.
Model Y LR AWD 2022
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
SwedishAdvocate skrev:Han har ju en poäng i att det går att spara pengar på att ta en Long Range istället för en performance, samt välja mindre dyra 19-tums vinterdäck. Eller spara ännu mer pengar på att köpa vinterhjulen av någon annan än Tesla...Piggelin skrev:jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:.../ varför du går på en Performance och /.../ 21” vinterdäck när du gör jämförelsen. /...
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.
det är peanuts i det stora hela, gör ingen större skillnad på månadskostnaden, någon hundralapp.
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Om 100.000kr är peanuts, så förstår jag helt enkelt inte problematiken, slå till bara! värst som kan hända är väl att du förlorar lite PeanutsPiggelin skrev:SwedishAdvocate skrev:Han har ju en poäng i att det går att spara pengar på att ta en Long Range istället för en performance, samt välja mindre dyra 19-tums vinterdäck. Eller spara ännu mer pengar på att köpa vinterhjulen av någon annan än Tesla...Piggelin skrev:jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:.../ varför du går på en Performance och /.../ 21” vinterdäck när du gör jämförelsen. /...
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.
det är peanuts i det stora hela, gör ingen större skillnad på månadskostnaden, någon hundralapp.


Tesla model Y Performance 2022
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Trådstartaren har helt rätt som fokuserar på värdeminsking, det är det överlägset viktigaste i kalkylen. Omöjligt att veta hur det ser ut om tre år men Teslas dyrare modeller (X och S) tappar väldigt mycket första tre åren, runt 8-12 000:- / månad. Med så många osäkerhetsfaktorer (komponentbrist, elektrifiering av hela fordonsbranschen, laddinfrastruktursutbyggnad, statliga bidrag, lagstiftning) så är det så klart säkrast att köpa en bil med så lågt inköpspris som möjligt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Ser du inte själv det komiska i jämförelsen?Piggelin skrev:jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:Om du tycker att Model Y och Peugeot 3008 är likvärdiga och allt egentligen handlar om pengar, så fattar jag inte varför du går på en Performance och löjligt dyra 21” vinterdäck när du gör jämförelsen.Piggelin skrev:Ja den är mycket dyrare men tveksamt om den är mycket bättre. Snabbare absolut. Men annars är det nog jämnt skägg.larjon skrev:Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.
En fossilbil är för någon som kör 1000-1200 mil om året betydligt billigare. Den vi har idag ligger på ca 5500 med allt dvs bil, däck, försäkring, skatt och soppa.
Det är en fossilbil i ungefär samma storlek (peugeot 3008).
Jag körde tidigare en Range Rover som jag köpte ny för drygt 800k, alltså samma prisklass (och samma storlek), och den blev avsevärt dyrare per månad med allt inräknat (drivmedel, skatt, försäkring, service, osv).
Det är ju en mer rättvis jämförelse.
Det finns ju billigare elbilsalternativ än MYP också.
Slutligen så borde elbilarna stå sig väldigt mycket bättre i värde de kommande åren än fossilbilarna. Kommer nog inte vara många som köper fossilbil om två-tre år.
Att något är dyrt betyder ju inte att det prisvärt.
Men tack för input. Tror också att en Model Y kommer ha ett bra andrahandsvärde om tre år. Även om produktionen av elbilar kommer igång rejält om några år så påverkar det ju inte utbudet på tre år gamla bilar förens några år senare.
Ska fundera på det och jämföra lite med en Ariya. Som också går att få hyfsat snabb.
Varför välja den dyraste Teslan du kan hitta för att jämföra med en ”billig” fossilbil, och sedan gnälla över att Teslan inte är ekonomiskt fördelaktig?
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.
Om vi vänder på det hela. Du har en Nissan Leaf som du utgår ifrån, också vet vi alla att fossilbilar är mycket billigare i inköp än elbilar så därför tittar du på en sådan. Också väljer du att jämföra din Nissan Leaf med en Mercedes AMG A45. De är ungefär lika stora och ganska likvärdiga. Visst Mercedesen är snabbare men inredningen är mycket mer premium i Leafen så det jämnar ut sig. Blir du då förvånad över att värsting fossil-Mercan för 700.000:- är dyrare än elbilen fast alla säger att fossilbilar är billigare?
Tesla är ingen billig bil till att börja med och väljer man sedan den snabbaste versionen och dyraste alternativen så blir den knappast billigare.
Om du nu redan har en bil som är mycket mer premium i utseende och inredning och dessutom billigare så behåll den och var nöjd och glad. Förstår inte varför du ska plåga dig med att ha en mycket sämre bil som Tesla.
Det känns om ännu en tråd där någon ska bevisa att Tesla är ett dåligt alternativ.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Då ska man inte titta på elbilar över huvud taget. Då är det bättre att TS köper en ny Peugeot 3008.d3marcus skrev:Trådstartaren har helt rätt som fokuserar på värdeminsking, det är det överlägset viktigaste i kalkylen. Omöjligt att veta hur det ser ut om tre år men Teslas dyrare modeller (X och S) tappar väldigt mycket första tre åren, runt 8-12 000:- / månad. Med så många osäkerhetsfaktorer (komponentbrist, elektrifiering av hela fordonsbranschen, laddinfrastruktursutbyggnad, statliga bidrag, lagstiftning) så är det så klart säkrast att köpa en bil med så lågt inköpspris som möjligt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Vill du ha en garanterad värdeminsking så skall du köpa en fossilbil.Piggelin skrev:jag sa att de är likvärdiga i storlek, att teslan givetvis är mycket snabbare, dock anser jag att 3008´an är mycket mer premium i inredning och utseende.Nicke Nyfiken skrev:Om du tycker att Model Y och Peugeot 3008 är likvärdiga och allt egentligen handlar om pengar, så fattar jag inte varför du går på en Performance och löjligt dyra 21” vinterdäck när du gör jämförelsen.Piggelin skrev:Ja den är mycket dyrare men tveksamt om den är mycket bättre. Snabbare absolut. Men annars är det nog jämnt skägg.larjon skrev:Fast det är ju en avsevärt mycket billigare fossilbil än den Tesla du kikar på så det blir ju inte riktigt rättvist.Piggelin skrev:Ja om den tappar 50% i värde. Det är ju svårt att motivera ekonomiskt om man inte kör väldigt mycket.
En fossilbil är för någon som kör 1000-1200 mil om året betydligt billigare. Den vi har idag ligger på ca 5500 med allt dvs bil, däck, försäkring, skatt och soppa.
Det är en fossilbil i ungefär samma storlek (peugeot 3008).
Jag körde tidigare en Range Rover som jag köpte ny för drygt 800k, alltså samma prisklass (och samma storlek), och den blev avsevärt dyrare per månad med allt inräknat (drivmedel, skatt, försäkring, service, osv).
Det är ju en mer rättvis jämförelse.
Det finns ju billigare elbilsalternativ än MYP också.
Slutligen så borde elbilarna stå sig väldigt mycket bättre i värde de kommande åren än fossilbilarna. Kommer nog inte vara många som köper fossilbil om två-tre år.
Att något är dyrt betyder ju inte att det prisvärt.
Men tack för input. Tror också att en Model Y kommer ha ett bra andrahandsvärde om tre år. Även om produktionen av elbilar kommer igång rejält om några år så påverkar det ju inte utbudet på tre år gamla bilar förens några år senare.
Ska fundera på det och jämföra lite med en Ariya. Som också går att få hyfsat snabb.
Varför välja den dyraste Teslan du kan hitta för att jämföra med en ”billig” fossilbil, och sedan gnälla över att Teslan inte är ekonomiskt fördelaktig?
Varför är det en dum jämförelse menar du? Man läser ju överallt om hur billigt det är ska vara med elbilar osv, och det kanske det är, allt beror ju dock på en X-faktor, andrahandsvärdet.
Jag tog bara upp att om värdet sjunker på det sätt som Tesla tar upp (52% av värdet kvar efter 36 månader) så är det en extremt dyr bil och jag bara undrade hur andra resonerar, om det är värt att chansa på ett högre andrahandsvärde, eller räknar folk med att den tappar 48% osv.
Det var en simpel undran och frågeställning och inget att bli upprörd över.
Vill du ha en god möjlighet till värdeökning under 1-2 år så skall du köpa en elbil, och då helst en Tesla.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Nicke Nyfiken skrev:Ser du inte själv det komiska i jämförelsen?
Om vi vänder på det hela. Du har en Nissan Leaf som du utgår ifrån, också vet vi alla att fossilbilar är mycket billigare i inköp än elbilar så därför tittar du på en sådan. Också väljer du att jämföra din Nissan Leaf med en Mercedes AMG A45. De är ungefär lika stora och ganska likvärdiga. Visst Mercedesen är snabbare men inredningen är mycket mer premium i Leafen så det jämnar ut sig. Blir du då förvånad över att värsting fossil-Mercan för 700.000:- är dyrare än elbilen fast alla säger att fossilbilar är billigare?
Tesla är ingen billig bil till att börja med och väljer man sedan den snabbaste versionen och dyraste alternativen så blir den knappast billigare.
Om du nu redan har en bil som är mycket mer premium i utseende och inredning och dessutom billigare så behåll den och var nöjd och glad. Förstår inte varför du ska plåga dig med att ha en mycket sämre bil som Tesla.
Det känns om ännu en tråd där någon ska bevisa att Tesla är ett dåligt alternativ.
Varför så aggressiv? Det var ju min undran, hur ni räknar. Utgår ni från att det kommer att kosta i snitt 10k i månaden eller räknar ni med ett högre andrahandsvärde. Jag ville bara få lite input. Du behöver inte bli kränkt.
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
En ökning finner jag helt orealistisk. Men visst kan den hålla värdet helt ok, det är ju X-Faktorn som gör att priset per månad kan variera från 4500 till 10000 kr.martinot skrev:Vill du ha en garanterad värdeminsking så skall du köpa en fossilbil.
Vill du ha en god möjlighet till värdeökning under 1-2 år så skall du köpa en elbil, och då helst en Tesla.
Frågan är hur andrahandsvärdet kommer ändras när fabriken i Tyskland kommer öka tillgången väldigt mycket.
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Det gör inte jag.Piggelin skrev:En ökning finner jag helt orealistisk.martinot skrev:Vill du ha en garanterad värdeminsking så skall du köpa en fossilbil.
Vill du ha en god möjlighet till värdeökning under 1-2 år så skall du köpa en elbil, och då helst en Tesla.
Jag finner den högst trolig när man tittar på ökande inflation, ökade batteripriser (ont om batterier i förhållande till alla som vill ha elbil), ökade kostnader för halvledare (ökar fortsatt för bilindustrin), ökade transportkostnader, fortsatta Covidproblem (trots vad CCP lovat för ett år sedan att det var utrotat i Kina, så går den kinesiska industrin på halvfart just nu tack vare grasserande Covid-utbrott), och problem med leverantörer i Ukraina (krig) och Ryssland (bojkott).
Ovanpå detta så har efterfrågan på elbilar ökat mer än produktionstakten. Vissa elbilar har ca 1 års leveranstid i dag, och verkar bli allt värre och längre.
Sedan ovanpå det ytterligare, så kommer miljöbonusen minskas och tajtas åt av våra politiker. Även detta kommer göra att priserna (efter subvention) kommer att stiga de facto.
Allt pekar på att elbilar blir allt dyrare ju längre du väntar.
Om det fungerar med elbil för dig, så slå till så fort som möjligt är mitt råd. Då får du värdeökning istället för värdeminskning (som med fossilbil).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: MYP, bra köp ekonomiskt eller ej
Precis Ökning komma 100% ske,martinot skrev:Det gör inte jag.Piggelin skrev:En ökning finner jag helt orealistisk.martinot skrev:Vill du ha en garanterad värdeminsking så skall du köpa en fossilbil.
Vill du ha en god möjlighet till värdeökning under 1-2 år så skall du köpa en elbil, och då helst en Tesla.
Jag finner den högst trolig när man tittar på ökande inflation, ökade batteripriser (ont om batterier i förhållande till alla som vill ha elbil), ökade kostnader för halvledare (ökar fortsatt för bilindustrin), ökade transportkostnader, fortsatta Covidproblem (trots vad CCP lovat för ett år sedan att det var utrotat i Kina, så går den kinesiska industrin på halvfart just nu tack vare grasserande Covid-utbrott), och problem med leverantörer i Ukraina (krig) och Ryssland (bojkott).