Nu snackar vi laddinfrastruktur

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av kangru »

ovelundkvist skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
bylund skrev:

Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/

Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/

Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.

Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.
I ett försök att nyansera debatten här på forumet så bad jag Miljöpartiet om en beskrivning av hur de driver miljöarbetet kring transporter i regeringen:

Hej igen!

Ber om ursäkt om du inte var nöjd med mitt svar. Jag ska nedan försöka utveckla ytterligare. Vägtrafiken står idag för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Men riksdagens folkvalda har beslutat att Sveriges vägtrafik ska vara fossiloberoende redan 2030. Med både sjunkande oljepriser och bilar som blir allt mer bränslesnåla är läget för en liten höjning av koldioxidskatten gyllene. Miljöpartiet vill att det ska vara möjligt att transportera sig i hela Sverige även i framtiden, då måste vi ta oss ur oljeberoendet. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin i städer, bygga ut tåg- och kollektivtrafiken, och flytta godstrafiken från långtradare till tåg och sjöfart. Vi vill utveckla och bygga ut kollektivtrafiken på landsbygden, men där kommer i många fall bilen fortfarande att vara huvudalternativet för transporter. För landsbygden måste det då finnas bränslesnåla bilar och en väl utbyggd infrastruktur för förnyelsebara bränslen. Miljöpartiet vill t.ex. ge stöd till bondgårdar som gör biogas av gödsel, investera i biogasproduktion och ge stöd till biogasmackar. Det skapar också arbetstillfällen utanför städerna. För att underlätta för dem som redan har en bensinbil vill vi också införa en konverteringspremie för byte från bensin till etanol-biogas-hybriddrift.

För att ställa om fordonsflottan driver vi på för ett så kallat bonus/malus-system. Systemet vi föreslår bygger på att bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Samtliga bilar som säljs i Sverige graderas enligt en skala beroende på energiåtgång och bränsle. På de klimatvärsta bilarna läggs en avgift som sedan minskar med minskad klimatpåverkan. På samma sätt får de allra koldioxidsnålaste bilarna en hög bonus, och de något mindre snåla bilarna får en mindre bonus. Skalan förskjuts regelbundet så att kraven skärps för att få en kontinuerlig teknikutveckling. En komponent som styr mot förnybara bränslen kan också behövas. Vårt förslag om bonus-malus driver också starkt för en elektrifiering av bilparken, då i praktiken enbart bilar med eldrift kan få den högsta bonusen. Systemet liknar det som redan finns i EU med en tydlig skala som anger energiåtgång för kylskåp, frysar, tvättmaskiner och spisar. Genom att bilarna märks med liknande energiklasser blir det lätt för konsumenterna att överblicka systemet, oavsett om de är privatpersoner eller företag. För personer som är beroende av en bil är det naturligtvis särskilt viktigt med stöd för att ställa om bilarna. Ett sådant system skulle de en elbilsköpare en bonus på 40 000-50 000 kr. Detta system har vi fått igenom i överenskommelsen med Socialdemokraterna.

Vad har då regeringen gjort? Nedan följer några exempel på hur regeringen underlättar för fler att köpa och använda sig utav eldrivna fordon. De senaste åren har elbilen gått från utopi till verklighet, och tillsammans med laddhybrider har de förändrat marknaden för gott. För att stärka den positiva utvecklingen inför regeringen nya premier och höjer stödet till elbussar och elbilar.
Ny premie för elbussar: Elbussar är tysta och ger inga utsläpp. Under 2016 introducerar regeringen en ny premie för elbussarna på totalt 50 miljoner kronor och under åren 2017-2019 höjs den till 100 miljoner kronor.

Fler elbilar med ökat anslag: Supermiljöbilspremien för elbilar höjs med 132 miljoner kronor redan i år och nästa år ökar den med 94 miljoner kronor. Premien för laddhybrider halveras år 2016 till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. För 2016 kommer premien räcka till nästan 8 000 elbilar eller drygt 15 000 laddhybridbilar.

Bonus-malus för nya bilar 2017: Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt.

Regeringen har även tillsatt en samordnare för att se över hur fler laddstolpar ska byggas så det kan bli enklare att färdas långa sträckor med elfordon. Genom att satsa på energieffektiva bilar och bussar kan fler människor resa klimatsmart!

Hoppas det var lite mer utvecklande. Återkom gärna om du har fler frågor!
Kan du inte be den personen som du mailar med beskriva hur detta kommer att göra bilflottan fossiloberoende till 2030:

1) Vilken livslängd räknar dem med för nuvarande bilar? Givet den nuvarande bilflottan och den volymen på fossiloberoende bilar som säljs idag och som det finns supermiljöbilspremie till så är det inte klart att denna konvertering kommer lyckas på 14år.

2) Nästan all nyförsäljning av biogasbilar och etanolbilar har stoppat, det finns få om ens någon attraktiv bilmodell - hur tänker dem att detta skall komma tillbaka eftersom dem vill öka biogas produktionen så antar jag att dem vill ha fler sådana bilar också

3) Konvertering av existerande bensinbilar till etanol och biogas (samt eventuellt även hybrid) kan vara rimligt för en del av den existerande flottan men en stor del av nuvarande nyförsäljning är diesel och det är inte uppenbart hur dessa skulle kunna konverteras effektivt. Är visionen att lokalt tillverka biodiesel? Om så finns det möjlighet att använda denna i dagens turboladdade dieselmotorer? När detta tidigare har diskuterats med Volvo så har svaret varit att biodieseln löddrar för mycket och går därför inte att använda i en turboladdad motor.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av ovelundkvist »

Jättebra följdfrågor! Återkommer...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av TiborBlomhall »

...så de är ganska så stolta över att inte ha avskaffat Supermiljöbilspremien som förra regeringen införde, och planerar genomföra bonus/malus systemet - som förra regeringens utredning kom fram till.

Riktiga politikersvar :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av LarsL »

Nu ska vi inte hacka för mycket MP... Det är ju bara ett litet skrutt parti ute på yttersta vänsterkanten som förmodligen åker ur riksdagen vid nästa val. :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

som jag läser det så kommer supermiljöbilspremien i full tappning enbart att tilldelas elbilar, dvs inget mer än det redan är idag (eller 50k är lite mer iofs), dock kommer de miljöbilar som idag är bensin eller diesel att bli fråntagna möjligheten att få premien. Hybrider får något mitt emellan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av joel80 »

HelectriC:
Finns inga diesel eller bensinbilar som idag eller tidigare har fått supermiljöbilspremie. Enbart elbilar och hybrider.. (samt en och annan gasbil kanske?)
Och från och med årsskiftet som nu var halverar man alltså premien på hybrider.. typ för att få pengarna att räcka till fler riktiga elbilar.

Det är pinsamt att man satsar så pass lite och räknar/siktar på så pass låg försäljning av elbilar. Verkar som att det inte finn någon som egentligen har någon framtidsplan för bilflottan. Och jag skulle inte skylla enbart på miljöpartiet.. det här verkar vara genomgående hos de flesta partier och är ännu värre på högerkanten där man snarare tror att "marknaden" ska lösa alla miljöproblem och att folk får lära marknaden genom att bara köpa miljövänligt.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
HelectriC:
Finns inga diesel eller bensinbilar som idag eller tidigare har fått supermiljöbilspremie. Enbart elbilar och hybrider.. (samt en och annan gasbil kanske?)
Och från och med årsskiftet som nu var halverar man alltså premien på hybrider.. typ för att få pengarna att räcka till fler riktiga elbilar.
går inte premien idag på antal gram koldioxid? det finns väl några snåla fossilare som kvalar in? om inte, så betyder det då att systemet inte ändras ALLS för elbilar? skandal!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av TiborBlomhall »

Originalutredningen av bonus/malus systemet föreslog 75,000 kronor i bonus för elbilar.

Vi får se vad det blir för summa när/om den väl införs.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av joel80 »

HelectriC skrev:
går inte premien idag på antal gram koldioxid? det finns väl några snåla fossilare som kvalar in? om inte, så betyder det då att systemet inte ändras ALLS för elbilar? skandal!
Max 50gram /km har gränsen varit... (och är) Tror inte det finns någon bil som drivs enbart på bensin eller diesel som kvalar.

Det enda med systemet som ändrats till det positiva är att det finns lite fler miljoner i den pott som delas ut, samt att man sköt till extra pengar till 2015 för att "komma ikapp". (Tidigare har det ju tagit slut redan i typ augusti/september.)

Men i det hela är det väldigt otillfredställande om man ser på vad man skulle behöva för försäljning för att nå dom miljömål som regeringen (och typ alla riktiga partier) ställt sig bakom.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Originalutredningen av bonus/malus systemet föreslog 75,000 kronor i bonus för elbilar.

Vi får se vad det blir för summa när/om den väl införs.
vad kostar en eGolf i Sverige, typ 400 000 va? så även om man får 75k i bonus, så ska man alltså betala 325 för en eGolf när motsvarande fossil kostar kanske 250. HUr många icke-entusiaster kommer gå på det? nej, det där håller inte!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
Originalutredningen av bonus/malus systemet föreslog 75,000 kronor i bonus för elbilar.

Vi får se vad det blir för summa när/om den väl införs.
Det vore nästan en fördubbling.. det vore väl ändå att räknas som bra. Vi får hoppas på det.. eller kanske ytterligare en liten justering uppåt så det blir dubblering. :)
Jag tror att många är sugna på elbil.. Och om nu både Volvo, Audi, Opel och ett gäng till kommer med en elbil inom några år kommer försäljningen igång. Speciellt på tjänstebilssidan tror jag 75k gör betydligt större skillnad än dom 40k som är nu. Och med utökat utbud kan det bli bra..

Det finns en vilja att köra elbil.. annars skulle inte Tesla sälja så bra trots sitt pris.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av kangru »

joel80 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Originalutredningen av bonus/malus systemet föreslog 75,000 kronor i bonus för elbilar.

Vi får se vad det blir för summa när/om den väl införs.
Det vore nästan en fördubbling.. det vore väl ändå att räknas som bra. Vi får hoppas på det.. eller kanske ytterligare en liten justering uppåt så det blir dubblering. :)
Jag tror att många är sugna på elbil.. Och om nu både Volvo, Audi, Opel och ett gäng till kommer med en elbil inom några år kommer försäljningen igång. Speciellt på tjänstebilssidan tror jag 75k gör betydligt större skillnad än dom 40k som är nu. Och med utökat utbud kan det bli bra..

Det finns en vilja att köra elbil.. annars skulle inte Tesla sälja så bra trots sitt pris.
Tyvärr kommer det inte bli något större Bonus Malus system tills det att Volvo har en möjlighet att sälja och producera bilar i Sverige som skulle få en stor del av Bonusen, tyvärr är detta ren krass regionalpolitik / arbetsmarknadspolitik då Volvo idag har en majoritet av de 'CO2 dyra' bilarna och dessa skulle då ligga tungt på Malus delen och om Volvo måste gå ner ett eller två skift i Torslanda pga detta så kommer politikerna aldrig genomföra detta oavsett om de heter MP, S, M eller C.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av Svenssons »

kangru skrev:

Kan du inte be den personen som du mailar med beskriva hur detta kommer att göra bilflottan fossiloberoende till 2030:
Tänk på att politikers definition på "fossiloberoende" betyder att hälften av bilarna inte är beroende av fossila drivmedel. Ett sätt att lösa det på är genom politikertänk att det tas fram diesel och bensin från bio-ämnen som bilar kan köra på. Spelar ingen roll att produktionen av detta bara skulle räcka till 1% av bilparken om minst 50% skulle _kunna_ köra på detta bränsle. De är ju då rent tekniskt fossiloberoende även ifall de körs på fossilbränslen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av TiborBlomhall »

HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Originalutredningen av bonus/malus systemet föreslog 75,000 kronor i bonus för elbilar.

Vi får se vad det blir för summa när/om den väl införs.
vad kostar en eGolf i Sverige, typ 400 000 va? så även om man får 75k i bonus, så ska man alltså betala 325 för en eGolf när motsvarande fossil kostar kanske 250. HUr många icke-entusiaster kommer gå på det? nej, det där håller inte!
Jo fast sådär kan du inte räkna. E-Golf är ju billigare i drift, så den måste inte ner till exakt samma pris för att bli attraktiv.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av kangru »

ovelundkvist skrev:
Jättebra följdfrågor! Återkommer...
Du kan ju be om två svar:

1) Vad MP skulle göra om deras förslag blev verklighet
2) Hur MP och S gemensamt skall nå målet 2030
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
HelectriC skrev:
TiborBlomhall skrev:
Originalutredningen av bonus/malus systemet föreslog 75,000 kronor i bonus för elbilar.

Vi får se vad det blir för summa när/om den väl införs.
vad kostar en eGolf i Sverige, typ 400 000 va? så även om man får 75k i bonus, så ska man alltså betala 325 för en eGolf när motsvarande fossil kostar kanske 250. HUr många icke-entusiaster kommer gå på det? nej, det där håller inte!
Jo fast sådär kan du inte räkna. E-Golf är ju billigare i drift, så den måste inte ner till exakt samma pris för att bli attraktiv.
För mellanskillnaden kan man köra nästan 10 000mil, det betyder nog en hel del för gemene man som egentligen inte bryr sig så mycket om varken bil eller miljö, men behöver ett fordon för att få familjelogistiken att gå runt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av Leo »

Håller med om att den kan kosta klart mer än en "vanlig" Golf och ändå vara väldigt attraktiv. Man får ju tänka på att de har en perfekt "automatlåda" är tyst, pigg, miljövänlig och har betydligt mer utr än en vanlig. Har nu kört e-Golf drygt 2500mil och får min nya om en månad. Suveränt trevlig bil!

Driftskostnaden har nog varit ca 1,5kr/mil i el i genomsnitt. Service 0kr (1:a efter 2år). Försäkring 3800kr, skatt 65kr.

Värde minskning? Ja den billigaste ligger på ca 320 på blocket idag. Har nog inte sålts mer än ca 500st så det finns ju inte så många begagnade att välja på. Vilket brukar hålla upp 2:a handsvärdet.

Min har mer utrustning än de flesta och extra garanti (5år totalt) tror nog jag kan få i närheten av den billigaste på blocket idag. Någon här kanske vill köpa den? ;)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11229
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Håller med om att den kan kosta klart mer än en "vanlig" Golf och ändå vara väldigt attraktiv. Man får ju tänka på att de har en perfekt "automatlåda" är tyst, pigg, miljövänlig och har betydligt mer utr än en vanlig. Har nu kört e-Golf drygt 2500mil och får min nya om en månad. Suveränt trevlig bil!

Driftskostnaden har nog varit ca 1,5kr/mil i el i genomsnitt. Service 0kr (1:a efter 2år). Försäkring 3800kr, skatt 65kr.

Värde minskning? Ja den billigaste ligger på ca 320 på blocket idag. Har nog inte sålts mer än ca 500st så det finns ju inte så många begagnade att välja på. Vilket brukar hålla upp 2:a handsvärdet.

Min har mer utrustning än de flesta och extra garanti (5år totalt) tror nog jag kan få i närheten av den billigaste på blocket idag. Någon här kanske vill köpa den? ;)
Vad är motivet till att du byter till en ny? Jag känner inte alls till den bilen, så jag vet inte alls vilken utveckling som har skett med den.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Håller med om att den kan kosta klart mer än en "vanlig" Golf och ändå vara väldigt attraktiv. Man får ju tänka på att de har en perfekt "automatlåda" är tyst, pigg, miljövänlig och har betydligt mer utr än en vanlig. Har nu kört e-Golf drygt 2500mil och får min nya om en månad. Suveränt trevlig bil!

Driftskostnaden har nog varit ca 1,5kr/mil i el i genomsnitt. Service 0kr (1:a efter 2år). Försäkring 3800kr, skatt 65kr.

Värde minskning? Ja den billigaste ligger på ca 320 på blocket idag. Har nog inte sålts mer än ca 500st så det finns ju inte så många begagnade att välja på. Vilket brukar hålla upp 2:a handsvärdet.

Min har mer utrustning än de flesta och extra garanti (5år totalt) tror nog jag kan få i närheten av den billigaste på blocket idag. Någon här kanske vill köpa den? ;)
Jag håller absolut med, vi har har också en eGolf och är jättenöjda. Den var över 100 000 billigare än mostsvarande fossilgolf. De flesta är intresserade om vågskålen är till fördel för elektrisk, men är det tvärtom så är jag ytterst tveksam. Vi hade inte köpt den om den hade varit 100 000 dyrare än en fossilgolf. Som du själv skriver, det har sålts ca 500 i Sverige. I Norge är det den mest sålda elbilen, men flera tusen på vägarna. Så det är nog kroner och ören det kokar ner till.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av AGCF »

En liten parentes om kollektivtrafik. Jag undersökte en gång hur många som färdas på en buss i linjetrafik i snitt och hittade dessa siffror:

I Sverige färdas i snitt 9 personer på en buss i linjetrafik.

I Storbritannien färdas i snitt.. 9 personer på en buss i linjetrafik.

I båda fallen hade man inte räknat med framkörning till första hållplatsen från depån och från sista hållplatsen till depån.

Det som är intressant är att det GB har mer än 10 ggr Sveriges befolkningstäthet. Det verkar vara så att trafik och linjetätheten med den europeiska subventionsmodellen landar där.

Det som också är intressant är att en buss i linjetrafik drar runt 4,5 liter diesel per mil.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av Leo »

Kör med ett års leasingavtal sen många år. Så mitt nuvarande kontrakt löper ut i mars. Bytte färg på bilen i alla fall! :lol: i princip identisk bil ett år nyare årsmodell.

Driftskostnaderna för mig privat då jag räknat in mitt företagskostnader (och omvandlat de till vad jag kunnat få ut efter skatt) gör att ebil "sammanvägt" är det klart billigaste ekonomiska alternativet för mig.

1,5-2kr/mil kostnad, 9,5kr/mil ersättning skattefritt... Lågt förmånsvärde (2000kr/mån) mm gör kalkylen riktigt bra jämfört med t ex en motsvarande bensingolf. :D
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här :(
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så :)
Helectric here I come! :)
bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nu ;)
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt :)
Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så... :)

Ahaa! Så man kan ana en cyklist i dig!?! :)
Själv kör jag på för fullt, omän inte alltid lika grymt som förr, men i bergen i Norge får man sig alltid en rejäl match! Gillar Aurlandsvangen bäst, och för all del Alla backar i det området.
Har du sett den lilla men sanslöst grymma Stalheimskleifta (kanske inte stavade helt rätt)?? Den ligger ju på vägen mot just Bergen :)
vill du ha en ordentlig utmaning, så ska du cykla loppet Voss-Geilo (höstlopp), det är grejer det :D jag var med första året det arrangerades (2013 har jag för mig). Har inte vågat mig tillbaks efteråt då cyklingen inte har legat på samma höga nivå längre. Ett annat mycket fint turlopp är också Bergen-Voss (vår/sommarlopp), betydligt högre snitthastighet och fler deltagare.
Wilier hänger på väggen hemma och väntar på mig 8-) jag brukade cykla varje dag t&r jobbet under mina första år här, ganska ofta i regn (no surprise), men även i snö och is (med dubbdäck). Dock inte på Wilier i sånt väder :lol:
Coolt med tuffa lopp, dock inte så aktiv (läs typ alla lopp som fanns häromkring förut) just nu.
Wilier är riktigt najs, du borde ha en sån här ;)
P1280043.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av HelectriC »

Bjelke skrev:
Wilier är riktigt najs, du borde ha en sån här ;)
ser ut som den har varit med en stund? Annars cool :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Wilier är riktigt najs, du borde ha en sån här ;)
ser ut som den har varit med en stund? Annars cool :D
Jo den har jag haft ett tag och blixten gjorde ju inte saken bättre :D
(OBS pepparkaksformen i bakgrunden som gav titeln världsmästare i OT tidigare, vilket även detta är :D )
Edit: kamerablixten och inget värre alltså :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu snackar vi laddinfrastruktur

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
kangru skrev:

Kan du inte be den personen som du mailar med beskriva hur detta kommer att göra bilflottan fossiloberoende till 2030:
Tänk på att politikers definition på "fossiloberoende" betyder att hälften av bilarna inte är beroende av fossila drivmedel. Ett sätt att lösa det på är genom politikertänk att det tas fram diesel och bensin från bio-ämnen som bilar kan köra på. Spelar ingen roll att produktionen av detta bara skulle räcka till 1% av bilparken om minst 50% skulle _kunna_ köra på detta bränsle. De är ju då rent tekniskt fossiloberoende även ifall de körs på fossilbränslen...
Problemet är ju att det inte finns en definition, så man kan ju säga lite vad man vill utan att det ens går att hållas ansvarig för detta.

Här ifrågasätter Anders Ygeman (S) 2013 att dåvarande borgerliga regering inte lyckats definiera vad de menar med fossiloberoende, och kritiserar att 95 % av sålda fordon är fossildrivna:
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--be ... id=H110442

Även om Ygeman nu inte är miljö- eller energiminister så är han ju nu ändå statsråd, så han borde ju kunna pusha för detta som var så viktigt då.

Men fortfarande finns inte en definition av vad förra regering menade eller nuvarande regeringen menar (som jag kan hitta i alla fall), trots att en utredning har presenterats sedan Ygemans fråga ovan.

http://www.extrakt.se/klimatforskning/v ... tan-vagen/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar