Kan du inte be den personen som du mailar med beskriva hur detta kommer att göra bilflottan fossiloberoende till 2030:ovelundkvist skrev:I ett försök att nyansera debatten här på forumet så bad jag Miljöpartiet om en beskrivning av hur de driver miljöarbetet kring transporter i regeringen:bylund skrev:Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.Svenssons skrev:Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?bylund skrev:
Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/
Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/
Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.
Hej igen!
Ber om ursäkt om du inte var nöjd med mitt svar. Jag ska nedan försöka utveckla ytterligare. Vägtrafiken står idag för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Men riksdagens folkvalda har beslutat att Sveriges vägtrafik ska vara fossiloberoende redan 2030. Med både sjunkande oljepriser och bilar som blir allt mer bränslesnåla är läget för en liten höjning av koldioxidskatten gyllene. Miljöpartiet vill att det ska vara möjligt att transportera sig i hela Sverige även i framtiden, då måste vi ta oss ur oljeberoendet. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin i städer, bygga ut tåg- och kollektivtrafiken, och flytta godstrafiken från långtradare till tåg och sjöfart. Vi vill utveckla och bygga ut kollektivtrafiken på landsbygden, men där kommer i många fall bilen fortfarande att vara huvudalternativet för transporter. För landsbygden måste det då finnas bränslesnåla bilar och en väl utbyggd infrastruktur för förnyelsebara bränslen. Miljöpartiet vill t.ex. ge stöd till bondgårdar som gör biogas av gödsel, investera i biogasproduktion och ge stöd till biogasmackar. Det skapar också arbetstillfällen utanför städerna. För att underlätta för dem som redan har en bensinbil vill vi också införa en konverteringspremie för byte från bensin till etanol-biogas-hybriddrift.
För att ställa om fordonsflottan driver vi på för ett så kallat bonus/malus-system. Systemet vi föreslår bygger på att bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Samtliga bilar som säljs i Sverige graderas enligt en skala beroende på energiåtgång och bränsle. På de klimatvärsta bilarna läggs en avgift som sedan minskar med minskad klimatpåverkan. På samma sätt får de allra koldioxidsnålaste bilarna en hög bonus, och de något mindre snåla bilarna får en mindre bonus. Skalan förskjuts regelbundet så att kraven skärps för att få en kontinuerlig teknikutveckling. En komponent som styr mot förnybara bränslen kan också behövas. Vårt förslag om bonus-malus driver också starkt för en elektrifiering av bilparken, då i praktiken enbart bilar med eldrift kan få den högsta bonusen. Systemet liknar det som redan finns i EU med en tydlig skala som anger energiåtgång för kylskåp, frysar, tvättmaskiner och spisar. Genom att bilarna märks med liknande energiklasser blir det lätt för konsumenterna att överblicka systemet, oavsett om de är privatpersoner eller företag. För personer som är beroende av en bil är det naturligtvis särskilt viktigt med stöd för att ställa om bilarna. Ett sådant system skulle de en elbilsköpare en bonus på 40 000-50 000 kr. Detta system har vi fått igenom i överenskommelsen med Socialdemokraterna.
Vad har då regeringen gjort? Nedan följer några exempel på hur regeringen underlättar för fler att köpa och använda sig utav eldrivna fordon. De senaste åren har elbilen gått från utopi till verklighet, och tillsammans med laddhybrider har de förändrat marknaden för gott. För att stärka den positiva utvecklingen inför regeringen nya premier och höjer stödet till elbussar och elbilar.
Ny premie för elbussar: Elbussar är tysta och ger inga utsläpp. Under 2016 introducerar regeringen en ny premie för elbussarna på totalt 50 miljoner kronor och under åren 2017-2019 höjs den till 100 miljoner kronor.
Fler elbilar med ökat anslag: Supermiljöbilspremien för elbilar höjs med 132 miljoner kronor redan i år och nästa år ökar den med 94 miljoner kronor. Premien för laddhybrider halveras år 2016 till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. För 2016 kommer premien räcka till nästan 8 000 elbilar eller drygt 15 000 laddhybridbilar.
Bonus-malus för nya bilar 2017: Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt.
Regeringen har även tillsatt en samordnare för att se över hur fler laddstolpar ska byggas så det kan bli enklare att färdas långa sträckor med elfordon. Genom att satsa på energieffektiva bilar och bussar kan fler människor resa klimatsmart!
Hoppas det var lite mer utvecklande. Återkom gärna om du har fler frågor!
1) Vilken livslängd räknar dem med för nuvarande bilar? Givet den nuvarande bilflottan och den volymen på fossiloberoende bilar som säljs idag och som det finns supermiljöbilspremie till så är det inte klart att denna konvertering kommer lyckas på 14år.
2) Nästan all nyförsäljning av biogasbilar och etanolbilar har stoppat, det finns få om ens någon attraktiv bilmodell - hur tänker dem att detta skall komma tillbaka eftersom dem vill öka biogas produktionen så antar jag att dem vill ha fler sådana bilar också
3) Konvertering av existerande bensinbilar till etanol och biogas (samt eventuellt även hybrid) kan vara rimligt för en del av den existerande flottan men en stor del av nuvarande nyförsäljning är diesel och det är inte uppenbart hur dessa skulle kunna konverteras effektivt. Är visionen att lokalt tillverka biodiesel? Om så finns det möjlighet att använda denna i dagens turboladdade dieselmotorer? När detta tidigare har diskuterats med Volvo så har svaret varit att biodieseln löddrar för mycket och går därför inte att använda i en turboladdad motor.