Jag snackade lite med SP, men han hade inte mer koll, så jag gjorde lite egen research...
Jag tror att det ligger till såhär:
R79 (som reglerar AP) har en del draft amendments dom fortfarande diskuteras, däribland automatiska filbyten. Eftersom R79 handlar om "steering equipment" och är gammal som gatan, så håller man parallellt med denna att ta fram en ny regulation för ADAS för runt 2022/2023. Man extraherar de delar som handlar om ADAS till ett eget dokument.
Det var det dokumentet jag hittade ett utkast för.
Ett av de draft amendments rör automatiska filbyten initierat av systemet, men det verkar inte som att det kommer att tas upp för beslut:
I agendan för nästa GVRA-möte (i månadsskiftet sept/okt -21) så kan man läsa: "GRVA agreed to resume consideration of pending amendment proposals to UN Regulation No. 79 (Steering equipment)." Detta kan man jämföra med ett annat förslag där det står "GRVA agreed to review the DSSAD related provisions contained in the amendment proposal to UN Regulation No. 157, transmitted by GRVA at its May 2021 session to WP.29 for consideration and vote in November 2021.
Så för mig känns det tyvärr inte så troligt att det sker något beslut för automatiska filbyten i år, men det rör sig definitivt åt rätt håll, och definitivt låångsamt.
L3 i högre hastigheter verkar ligga längre bort (det verkar regleras i UN Regulation No. 157 (lane keeping). Jag är osäker på om tyskarna tillåter mer än 60km/h idag heller. EQS stödjer ju bara L3 upp till 60km/h.
Detta underlag kommer från Tyskland, och är intressant:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/d ... 07-63e.pdf
Nuvarande R157:
https://unece.org/sites/default/files/2021-03/R157e.pdf
Jag sprang även på detta (beslutade?) amendment till R79, som är bra: RMF - bilen får köra ut på vägrenen själv om föraren är otillgänglig/sover/medvetslös, som jag surade ur på i videon från Norge nyligen.
"Risk Mitigation Function (RMF)" means a function which can in case of confirmed driver unavailability automatically activate the vehicle steering system for a limited duration to steer the vehicle with the purpose of bringing the vehicle to a safe stop within a target stop area. "Target stop area" means an area (e.g. emergency lane, hard shoulder, beside the road, slowest lane of traffic, own lane of travel) where an RMF aims to stop the vehicle."
https://unece.org/sites/default/files/2 ... 21_82E.pdf
Det tycker jag Tesla skulle implementera snarast.