Hur går era funderingar kring det? Kan man få lika uttömmande svar på den frågan som på vindturbinsresonemanget?

Moderator: Redaktion
Précis, men lite beoende på typ av motor så har jag för mig att det kan göras enklare, hursomhelst så funkar Teslan så när batteriet är riktigt kallt (och nästan utan om det är fulladdat även om det är varmt) så dom har löst det redan, och även min andra bil, en Leaf, kan köras utan regen, antar att alla elbilar kan det I princip...vigge50 skrev:Det hela handlar om hur en elmotor fungerar, växelriktaren skickar ström med en viss frekvens som beror på hur hårt du trycker på gaspedalen. Om frekvensen är tillräckligt hög så kommer den få motorn att rotera snabbare och om den är för långsam så kommer motorn bromsa ner och generera ström istället till batteriet. Om man ska kunna rulla fritt så måste alltså frekvensen från växelriktaren vara precis så snabb så att den matchar motorn rotation. Det skulle nog gå att programmera så att när du släpper gasen så anpassar växelriktaren frekvensen efter hur snabbt du rullar men det är nog inte helt enkelt.
Tyvärr har det blivit svårare i v 7, då man måste ha energiappen framme för att se effekten. Jag har det normalt inte, och oftast är det inte värt att byta till den bara för att det kommer en backe snart. Tidigare såg man hela tiden hur mycket effekt som gick in eller ut.Gustafsson skrev:Detta har vi diskuterat i omgångar tidigare. Tror det var Bylund som då påpekade at man ganska lätt kan balansera på 0 regen med gaspedalen. Efter en tid med Tesla är jag benägen att hålla med. Ur energisparsynvinkel är ju varje regen bättre än att bromsa men sämre än att utnyttja rörelseenergin så att bilen bromsar enbart av rull å vindmotstånd.
I min prius plug in får man regen när man bromsar lätt men jag har vant mig av med det med Teslan och är bekvämare med att bara använda en pedal när jag kör den.
Fast min poäng var att regen ska användas som inbromsning men inte när man inte vill ha inbromsning. På landsvägskörning när man kommer i långa utförslut vill jag låta bilen rulla i friläge.AGCF skrev:Att använda friläge som inbromsning tar längre tid. Tid när all övrig elektronik i bilen drar lika mycket ström per tidsenhet. Väldigt kalla och varma dagar kanske det är lönt med regen? Eller alltid? Eller aldrig?
Ja, det kunde vara bra! Frihjul på gasen och och regen i början av bromsen. Eftersom det tydligen går att reglera regens effekt borde man kunna ha en stegrande effekt på regen på bromspedalen tills dess att bromsen går in när inte regens bromseffekt räcker.Martinen skrev:Jag skulle vilja ha ett läge där man inte har regen på gaspedalen utan de första 2 cm på bromsen skulle kunna användas för att bestämma hur mycket regen man vill ha.
Tror i och för sig inte att jag hade använt detta läget så mycket, men hade nog varit bra i början när man va nybörjare.