Parkeringsbroms
Moderator: Redaktion
Parkeringsbroms
I väntan på att hämta min MYP på fredag så pluggar jag vill instruktionsboken. När
Jag har kört tesla och parkerat har jag bara tryckt på ”p” och gått. Det trodde jag var att man aktiverade parkeringsbromsen. Det är ju även detta som beskrivs i filmerna i appen.
Men i instruktionsboken står det att man ska hålla inne ”p” för att aktivera parkeringsbromsen. Varför och vad är skillnaden?
Jag har kört tesla och parkerat har jag bara tryckt på ”p” och gått. Det trodde jag var att man aktiverade parkeringsbromsen. Det är ju även detta som beskrivs i filmerna i appen.
Men i instruktionsboken står det att man ska hålla inne ”p” för att aktivera parkeringsbromsen. Varför och vad är skillnaden?
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
M3LR -21
BYD atto 3
Re: Parkeringsbroms
Kort tryck p gör ungefär samma sak som p-läge i en fossilbil med automatlåda, dvs drivlinan låses mekaniskt. Långt tryck på p gör att även bromsarna låser hjulen dvs samma som elektrisk p-broms på en fossilbil.
TM3 LR -24 Highland
Ok. Men vad ska/bör man göra då? (Och varför)
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
M3LR -21
BYD atto 3
Jag har då aldrig gjort mer än just tryckt på P.
Man hör ju att parkeringsbromsen aktiveras.
Man hör ju att parkeringsbromsen aktiveras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Till vardags brukar jag bara gå, bara att lämna stolen och dra igen dörren. då löser bilen problemet själv. man behöver inte lägga in något P.
Ställer du dig i en kraftig backe eller på en färja så håller du inne några sekunder så ser du "P" aktiveras.
Ställer du dig i en kraftig backe eller på en färja så håller du inne några sekunder så ser du "P" aktiveras.
Det finns även en knapp på displayen under "Security" (tror jag det var) men jag har aldrig förstått skillnaden. Zimpans förklaring låter dock vettig.
Hur låses drivlinan "mekaniskt" i en elbil menar du?zimpan skrev:Kort tryck p gör ungefär samma sak som p-läge i en fossilbil med automatlåda, dvs drivlinan låses mekaniskt. Långt tryck på p gör att även bromsarna låser hjulen dvs samma som elektrisk p-broms på en fossilbil.
Nu killgissar jag här men tror enda sättet är just att bilen applicerar p-bromsen.
Dvs kort eller långt tryck gör samma sak.
Nej, det är i INTE samma. Det är som i mitt tidigare inlägg ovan.
Klippt från manualen:
Parkeringsbroms
Aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Parkeringsbroms. Följ anvisningarna på skärmen. I parkeringsläge kan du även aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på och hålla kvar knappen på änden av växelväljaren.
Dvs till vardags gör man ingenting. man behöver inte trycka för p-läget aktiveras automatiskt. ingen tryckning behövs.
Står man i backe så skall man hålla in knappen några sek
Klippt från manualen:
Parkeringsbroms
Aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Parkeringsbroms. Följ anvisningarna på skärmen. I parkeringsläge kan du även aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på och hålla kvar knappen på änden av växelväljaren.
Dvs till vardags gör man ingenting. man behöver inte trycka för p-läget aktiveras automatiskt. ingen tryckning behövs.
taliz skrev: "Hur låses drivlinan "mekaniskt" i en elbil menar du?
Nu killgissar jag här men tror enda sättet är just att bilen applicerar p-bromsen.
Dvs kort eller långt tryck gör samma sak."
Så fungerar det på min bil också. Finns ingen annan mekanisk låsning, har separata parkeringsbromsok på bakhjulen som drivs av elmotorer som aktiveras av ett snabbt tryck på växelspaken. Det går inte att sätta bilen i P-läge på annat sätt via växelspaken.
Dvs kort eller långt tryck gör samma sak."
Så fungerar det på min bil också. Finns ingen annan mekanisk låsning, har separata parkeringsbromsok på bakhjulen som drivs av elmotorer som aktiveras av ett snabbt tryck på växelspaken. Det går inte att sätta bilen i P-läge på annat sätt via växelspaken.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Nissan Leaf har en blockering mekaniskt i "växellådan" förutom parkeringsbroms på bakhjulen.
På Id3 (och säkert resten av MEB-bilarna) räcker det att trycka till på P för att aktivera P-bromsen.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Alltså det är nästan så att jag skulle kunna sätta pengar på att jag har rätt.pejvic skrev:Nej, det är i INTE samma. Det är som i mitt tidigare inlägg ovan.
Klippt från manualen:
Parkeringsbroms

Trycker man på P så hör man att p-bromsen aktiveras. Vad skulle det annars vara som låter?
Klart den extra knappen måste göra något (på skärmen som jag beskrev). I länken nedan benämns den som "emergency brake":
https://www.notateslaapp.com/news/456/t ... -to-use-it
https://www.notateslaapp.com/news/456/t ... -to-use-it
Hahaha, detta har varit en förvirrad diskussion i hur många år som helst. Parkeringsbromsen går ALLTID på när man försätter bilen i P, men man kan även göra detta manuellt ifall den inte aktiverats av någon anledning eller ifall man måste göra det i fart. Gör man det manuellt i P vill den trycka till igen, vilket kan upplevas som att den gör något annorlunda än första gången. Tycker dock själv det är väldigt tydligt i upplevelsen, den automatiska parkeringsbromsen på min S låter exakt likadant som när jag manuellt gör det på min CX-5, och man hör och känner en god smäll vid start efter att bilen stått i regn ett längre tag och dom fastnat en smula.
Jag kan inte riktigt förstå varför (P)-lampan inte tänds automatiskt, vilket ju ihop med en stundtals luddig manual bara bidrar till förvirringen.
Jag kan inte riktigt förstå varför (P)-lampan inte tänds automatiskt, vilket ju ihop med en stundtals luddig manual bara bidrar till förvirringen.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Kan tillägga att det nog enbart är parkeringsbromsen som hindrar en Tesla från att frirulla, då den saknar en vanlig komponent i andra bilar - "parking pawl". Det är den som hindrar automater från att frirulla utan parkeringsbroms, men Tesla sket i den (om jag minns rätt, något som fick Toytotas ingenjörer att höja på ögonbrynen) efter att haft strul när Roadstern utvecklades.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024