Parkeringsbroms

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Parkeringsbroms

Inlägg av intrest3 »

I väntan på att hämta min MYP på fredag så pluggar jag vill instruktionsboken. När
Jag har kört tesla och parkerat har jag bara tryckt på ”p” och gått. Det trodde jag var att man aktiverade parkeringsbromsen. Det är ju även detta som beskrivs i filmerna i appen.

Men i instruktionsboken står det att man ska hålla inne ”p” för att aktivera parkeringsbromsen. Varför och vad är skillnaden?
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare

Re: Parkeringsbroms

Inlägg av zimpan »

Kort tryck p gör ungefär samma sak som p-läge i en fossilbil med automatlåda, dvs drivlinan låses mekaniskt. Långt tryck på p gör att även bromsarna låser hjulen dvs samma som elektrisk p-broms på en fossilbil.
TM3 LR -24 Highland
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare

Inlägg av intrest3 »

Ok. Men vad ska/bör man göra då? (Och varför)
MYP -24
M3LR -21
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag har då aldrig gjort mer än just tryckt på P.
Man hör ju att parkeringsbromsen aktiveras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Till vardags brukar jag bara gå, bara att lämna stolen och dra igen dörren. då löser bilen problemet själv. man behöver inte lägga in något P.

Ställer du dig i en kraftig backe eller på en färja så håller du inne några sekunder så ser du "P" aktiveras.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Det finns även en knapp på displayen under "Security" (tror jag det var) men jag har aldrig förstått skillnaden. Zimpans förklaring låter dock vettig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

zimpan skrev:
Kort tryck p gör ungefär samma sak som p-läge i en fossilbil med automatlåda, dvs drivlinan låses mekaniskt. Långt tryck på p gör att även bromsarna låser hjulen dvs samma som elektrisk p-broms på en fossilbil.
Hur låses drivlinan "mekaniskt" i en elbil menar du?
Nu killgissar jag här men tror enda sättet är just att bilen applicerar p-bromsen.
Dvs kort eller långt tryck gör samma sak.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Nej, det är i INTE samma. Det är som i mitt tidigare inlägg ovan.

Klippt från manualen:

Parkeringsbroms
Aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Parkeringsbroms. Följ anvisningarna på skärmen. I parkeringsläge kan du även aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på och hålla kvar knappen på änden av växelväljaren.

Dvs till vardags gör man ingenting. man behöver inte trycka för p-läget aktiveras automatiskt. ingen tryckning behövs.
Står man i backe så skall man hålla in knappen några sek
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare

Inlägg av rollo »

taliz skrev: "Hur låses drivlinan "mekaniskt" i en elbil menar du?
Nu killgissar jag här men tror enda sättet är just att bilen applicerar p-bromsen.
Dvs kort eller långt tryck gör samma sak."

Så fungerar det på min bil också. Finns ingen annan mekanisk låsning, har separata parkeringsbromsok på bakhjulen som drivs av elmotorer som aktiveras av ett snabbt tryck på växelspaken. Det går inte att sätta bilen i P-läge på annat sätt via växelspaken.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Nissan Leaf har en blockering mekaniskt i "växellådan" förutom parkeringsbroms på bakhjulen.
krille

Inlägg av krille »

På Id3 (och säkert resten av MEB-bilarna) räcker det att trycka till på P för att aktivera P-bromsen.
B4A10F15-F955-4AFD-8C9F-B6EC7E84335E.jpeg
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
Nej, det är i INTE samma. Det är som i mitt tidigare inlägg ovan.

Klippt från manualen:

Parkeringsbroms
Aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på Reglage > Säkerhet > Parkeringsbroms. Följ anvisningarna på skärmen. I parkeringsläge kan du även aktivera parkeringsbromsen genom att trycka på och hålla kvar knappen på änden av växelväljaren.

Dvs till vardags gör man ingenting. man behöver inte trycka för p-läget aktiveras automatiskt. ingen tryckning behövs.
Står man i backe så skall man hålla in knappen några sek
Alltså det är nästan så att jag skulle kunna sätta pengar på att jag har rätt. :D
Trycker man på P så hör man att p-bromsen aktiveras. Vad skulle det annars vara som låter?

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Klart den extra knappen måste göra något (på skärmen som jag beskrev). I länken nedan benämns den som "emergency brake":
https://www.notateslaapp.com/news/456/t ... -to-use-it
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Hahaha, detta har varit en förvirrad diskussion i hur många år som helst. Parkeringsbromsen går ALLTID på när man försätter bilen i P, men man kan även göra detta manuellt ifall den inte aktiverats av någon anledning eller ifall man måste göra det i fart. Gör man det manuellt i P vill den trycka till igen, vilket kan upplevas som att den gör något annorlunda än första gången. Tycker dock själv det är väldigt tydligt i upplevelsen, den automatiska parkeringsbromsen på min S låter exakt likadant som när jag manuellt gör det på min CX-5, och man hör och känner en god smäll vid start efter att bilen stått i regn ett längre tag och dom fastnat en smula.

Jag kan inte riktigt förstå varför (P)-lampan inte tänds automatiskt, vilket ju ihop med en stundtals luddig manual bara bidrar till förvirringen.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Kan tillägga att det nog enbart är parkeringsbromsen som hindrar en Tesla från att frirulla, då den saknar en vanlig komponent i andra bilar - "parking pawl". Det är den som hindrar automater från att frirulla utan parkeringsbroms, men Tesla sket i den (om jag minns rätt, något som fick Toytotas ingenjörer att höja på ögonbrynen) efter att haft strul när Roadstern utvecklades.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Skriv svar