Spekulera kring senaste förseningen MY

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av flamman »

Nu med senaste kommunicerade förseningen kring både MiC MYLR och MiG MYP så är det ju kul att spekulera lite i vad det beror på.
Långt och lite rörligt inlägg, hoppas det går att följa. Fyll på med vad ni andra tror och gissar! Något måste vi ju göra i väntan på att få våra bilar. :D

En sak som är lite lustig är att det verkar inte vara så många leveranser i Q3? Alla som hade Q2 som lev.datum har fått Q4 eller tom. Q1 2023, både för MYLR och MYP (Jag har en beställning på båda).
Det kan ju tyda på att det är problem med batterier/Batteri-pack, för om batterier och batteri-pack är en trång sektor så kommer både MYLR och MYP att försenas.
Men det känns otroligt att förseningen bara skulle bero på batterierna..
Så frågan är om det är andra beslut/problem som ligger bakom. Q2 lär ju inte bli ett bra leveranskvartal för Tesla generellt för MY, Berlin har inte kommit igång i någon större takt och Shanghai har legat nere. Så de kanske fokuserar 100% nu på att få ut så många MYLR som möjligt på lokala marknaden i Kina för att slippa att ha båtar fulla med bilar vid kvartalsavslut, bättre då att de är levererade (med besvikna MYLR-kunder i EU som resultat).
Relaterat till detta så kan man ju tänka sig att de vill kunna visa upp ett fantastiskt Q3 för att kompensera och då kanske de ”optimerar” kring att leverera MY till de marknaderna där det är högst marginal, kortast transport-tid och tillräckligt många beställningar (Där kan de nog välja marknad fritt). Och är de då begränsade av antalet batteri-pack så kan ju leveranstakten MYP från Berlin bli lidande, man kommer fokusera på MYLR från Kina. Låt Berlin fortsätta bygga ut/skala upp men utan att kunna öka leveranstakten (den pushen kommer först i Q4 när batterier kommer).

En sista parameter i allt det här är ju 4680. Kan det vara så att de kanske räknar med att få igång leveranserna av de batterierna i Q4 och Q3 kommer gå åt att anpassa Berlin-fabriken för det. Kan det bli så att de MYP som kom nu i Q2 är de sista/enda MYP från Berlin med 2170….?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Bengt »

Det senaste jag sett om Berlin är 3v nedstängning i oktober för att ställa om till 4680. Källan är en tysk tidning men kommer inte ihåg namnet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Jeppe_E »

flamman skrev:
Så frågan är om det är andra beslut/problem som ligger bakom. Q2 lär ju inte bli ett bra leveranskvartal för Tesla generellt för MY, Berlin har inte kommit igång i någon större takt och Shanghai har legat nere. Så de kanske fokuserar 100% nu på att få ut så många MYLR som möjligt på lokala marknaden i Kina för att slippa att ha båtar fulla med bilar vid kvartalsavslut, bättre då att de är levererade (med besvikna MYLR-kunder i EU som resultat).

Det är inte raketforskning. Så har Tesla gjort länge. Alla bilar som går på export sker första 2 månader i varje kvartal. Då får den lokala marknaden vänta. Sen levereras det bara bilar till den lokala marknaden under sista månaden.

Förseningarna vi ser nu är jag helt övertygad om beror på komponentbrist tillsammans med en ökad orderingång generellt sett. Vi har passerat tipping point för elbilar. Det ser man även på begagnatmarknaden. Man får riktigt bra betalt för sin elbil nu och det finns ju exempel på de som till och med gått med vinst efter att ha sålt sin elbil efter 7 månader, när bonusen blivit utbetald.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Lurkern »

Beror luckan på att 4680 införs så är det en positiv sådan?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av tslaqqq »

Vilken kommunicerad försening syftar du på? Att leverans estimaten på hemsidan flyttats fram?

Efterfrågan
Komponentbrister från Shanghai nedstängningen ligger kvar i leveranskedjan.

Samtliga MIG MYP får ju batterier från just Kina och nu när Shanghai drar igång för fullt lär de mesta batterierna konsumeras där medan frakt av batterier dessutom tar tid.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Jeppe_E »

Lurkern skrev:
Beror luckan på att 4680 införs så är det en positiv sådan?

Högst tveksam till att Tesla faktiskt är redo att implementera 4680. Möjligtvis så behöver de ändå en nedstängning för att förbereda tillverkning av 4680 i Berlin, men till produktion är nog steget längre. Det ser vi ju i USA, där det är MY SR som får dessa batterier. Dvs det pågår fortfarande en upprampning i kapacitet. Dessutom är det ju inte bara MYP från Berlin som är drabbade av förseningarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Jeppe_E »

tslaqqq skrev:
Vilken kommunicerad försening syftar du på? Att leverans estimaten på hemsidan flyttats fram?

Efterfrågan
Komponentbrister från Shanghai nedstängningen ligger kvar i leveranskedjan.

Samtliga MIG MYP får ju batterier från just Kina och nu när Shanghai drar igång för fullt lär de mesta batterierna konsumeras där medan frakt av batterier dessutom tar tid.
Gick ut Mail från Tesla igår. Dock är det förmodligen så att det är ett generellt mail som ber om ursäkt för att den ursprungliga leveranbstiden inte kunde hållas (april för min del). Det blev tomt och i förrgår fick jag den 24-30 juni. Så det blir ju lite konstigt att skicka ut detta mail dagen efter man fått nytt datum :lol:
2D67A863-A39D-41A3-8C99-C61E73B8A2F6.jpeg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Lurkern »

https://www.motorsport-total.com/auto/n ... n-22051803

Hmm avbrott i Oktober för att införa 4680. Optimalt otimat för min del då.
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av linx »

Det kan inte bero på dragkroks-brist?
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Fredrik j »

linx skrev:
Det kan inte bero på dragkroks-brist?
I så fall skulle man väl inte gjort den till standardutrustning.
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av not_sure »

Fredrik j skrev:
linx skrev:
Det kan inte bero på dragkroks-brist?
I så fall skulle man väl inte gjort den till standardutrustning.
Den är bara standard i Sverige och Norge, så har förmodligen väldigt lite att göra med leveranstider.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 714
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av flamman »

Jeppe_E skrev:
tslaqqq skrev:
Vilken kommunicerad försening syftar du på? Att leverans estimaten på hemsidan flyttats fram?

Efterfrågan
Komponentbrister från Shanghai nedstängningen ligger kvar i leveranskedjan.

Samtliga MIG MYP får ju batterier från just Kina och nu när Shanghai drar igång för fullt lär de mesta batterierna konsumeras där medan frakt av batterier dessutom tar tid.
Gick ut Mail från Tesla igår. Dock är det förmodligen så att det är ett generellt mail som ber om ursäkt för att den ursprungliga leveranbstiden inte kunde hållas (april för min del). Det blev tomt och i förrgår fick jag den 24-30 juni. Så det blir ju lite konstigt att skicka ut detta mail dagen efter man fått nytt datum :lol:
2D67A863-A39D-41A3-8C99-C61E73B8A2F6.jpeg
Precis den förseningen. För min del
MYLR vit 20” ändrat från ”maj” -> ” 19 oct - 3 dec”
MYp grå ändrat från ”aug” -> ”15 nov - 30 dec”

Fick bara mailet ovan om min vita.
Beställde MYP dagen efter de ändra grå till aug (her för mig det var juni innan).
Tycker mig se liknande mönster/förseningar för de flesta (både MYLR och MYP oavsett färg).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Andersen »

Lurkern skrev:
https://www.motorsport-total.com/auto/n ... n-22051803

Hmm avbrott i Oktober för att införa 4680. Optimalt otimat för min del då.
Nej, nej, inte en chans. Batterifabriken i Berlin är varken färdigbyggd eller godkänd, och se bara på hur segt det är att komma igång i Austin där den ÄR klar. Jag skulle säga att hösten _2023_ är optimistiskt nog. Och tänk på att det måste produceras stora volymer av celler om det ska vara värt att byta.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av tslaqqq »

Jeppe_E skrev:
tslaqqq skrev:
Vilken kommunicerad försening syftar du på? Att leverans estimaten på hemsidan flyttats fram?

Efterfrågan
Komponentbrister från Shanghai nedstängningen ligger kvar i leveranskedjan.

Samtliga MIG MYP får ju batterier från just Kina och nu när Shanghai drar igång för fullt lär de mesta batterierna konsumeras där medan frakt av batterier dessutom tar tid.
Gick ut Mail från Tesla igår. Dock är det förmodligen så att det är ett generellt mail som ber om ursäkt för att den ursprungliga leveranbstiden inte kunde hållas (april för min del). Det blev tomt och i förrgår fick jag den 24-30 juni. Så det blir ju lite konstigt att skicka ut detta mail dagen efter man fått nytt datum :lol:
2D67A863-A39D-41A3-8C99-C61E73B8A2F6.jpeg
Står ju ganska tydligt vad förseningen beror på, precis det jag "spekulerade i" (som tråden ville).. Shanghai-nedstängningen är orsaken.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Spekulera kring senaste förseningen MY

Inlägg av Jeppe_E »

tslaqqq skrev:
Jeppe_E skrev:
tslaqqq skrev:
Vilken kommunicerad försening syftar du på? Att leverans estimaten på hemsidan flyttats fram?

Efterfrågan
Komponentbrister från Shanghai nedstängningen ligger kvar i leveranskedjan.

Samtliga MIG MYP får ju batterier från just Kina och nu när Shanghai drar igång för fullt lär de mesta batterierna konsumeras där medan frakt av batterier dessutom tar tid.
Gick ut Mail från Tesla igår. Dock är det förmodligen så att det är ett generellt mail som ber om ursäkt för att den ursprungliga leveranbstiden inte kunde hållas (april för min del). Det blev tomt och i förrgår fick jag den 24-30 juni. Så det blir ju lite konstigt att skicka ut detta mail dagen efter man fått nytt datum :lol:
2D67A863-A39D-41A3-8C99-C61E73B8A2F6.jpeg
Står ju ganska tydligt vad förseningen beror på, precis det jag "spekulerade i" (som tråden ville).. Shanghai-nedstängningen är orsaken.
Japp, jag bara svarade på din fråga angående vilken kommunicerad försening som åsyftades :)

För mig (som jobbar inom Supply Chain) så har detta varit tydligt ett bra tag, funderade mer på när Tesla skulle kommunicera det :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar