Långt och lite rörligt inlägg, hoppas det går att följa. Fyll på med vad ni andra tror och gissar! Något måste vi ju göra i väntan på att få våra bilar.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
En sak som är lite lustig är att det verkar inte vara så många leveranser i Q3? Alla som hade Q2 som lev.datum har fått Q4 eller tom. Q1 2023, både för MYLR och MYP (Jag har en beställning på båda).
Det kan ju tyda på att det är problem med batterier/Batteri-pack, för om batterier och batteri-pack är en trång sektor så kommer både MYLR och MYP att försenas.
Men det känns otroligt att förseningen bara skulle bero på batterierna..
Så frågan är om det är andra beslut/problem som ligger bakom. Q2 lär ju inte bli ett bra leveranskvartal för Tesla generellt för MY, Berlin har inte kommit igång i någon större takt och Shanghai har legat nere. Så de kanske fokuserar 100% nu på att få ut så många MYLR som möjligt på lokala marknaden i Kina för att slippa att ha båtar fulla med bilar vid kvartalsavslut, bättre då att de är levererade (med besvikna MYLR-kunder i EU som resultat).
Relaterat till detta så kan man ju tänka sig att de vill kunna visa upp ett fantastiskt Q3 för att kompensera och då kanske de ”optimerar” kring att leverera MY till de marknaderna där det är högst marginal, kortast transport-tid och tillräckligt många beställningar (Där kan de nog välja marknad fritt). Och är de då begränsade av antalet batteri-pack så kan ju leveranstakten MYP från Berlin bli lidande, man kommer fokusera på MYLR från Kina. Låt Berlin fortsätta bygga ut/skala upp men utan att kunna öka leveranstakten (den pushen kommer först i Q4 när batterier kommer).
En sista parameter i allt det här är ju 4680. Kan det vara så att de kanske räknar med att få igång leveranserna av de batterierna i Q4 och Q3 kommer gå åt att anpassa Berlin-fabriken för det. Kan det bli så att de MYP som kom nu i Q2 är de sista/enda MYP från Berlin med 2170….?