Fast det stämmer väl inte. Rökning drabbar ju även andra människor i omgivningen. Och visserligen så minskar rökningen i västvärlden men i t.ex Kina så bolmas det fortfarande friskt och tyvärr ofta även inomhus. Även intag av alkohol kan ju drabba närstående till en alkoholist, eller andra människor om den som druckit får för sig att köra bil. Att inte ha munskydd under en pandemi kan potentiellt leda till att man smittar ned hundratals människor med en, för vissa, dödlig sjukdom, men ändå valde många i Sverige att inte ha munskydd. Min poäng är att, även om du själv är fast övertygad om att klimatkatastrofen är nära förestående om inte alla skyndsamt byter till elbil, så vill jag hävda att en stor del av befolkningen knappt reflekterar över hur deras bilkörning påverkar jorden för de efterlevande. Den egna bekvämligheten går före miljö- och klimathänsyn. Till och med när man kan se utsläppen med egna ögon i form av smog så fortsätter man att köra fossilbil till jobbet.SwedishAdvocate skrev:Och min poäng var att 1) Allt färre i västvärlden fortsätter med att inhalera brandrök från 'cigaretter'. Och: 2) Om du har bestämt dig för att inhalera brandrök från en 'cigarett' så drabbar det bara dig själv (förutsatt att du inte tvingar dina barna att andas in densamma).
Elbilshatare
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Elbilshatare
-
- Inlägg: 7333
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Har du sett ett linjediagram över havsnivåhöjningen någon gång? Den kurvan ser ut exakt som en begynnande exponentialkurva. Det är bara att fortsätta dra ut den kurvan så ser du hur nära förestående klimatkatastrofen är ifall vi inte gör något åt utsläppen av växthusgaser. Eller läs i IPCC's rapporter. Välj själv.tesla newbie skrev:.../ Min poäng är att, även om du själv är fast övertygad om att klimatkatastrofen är nära förestående om inte alla skyndsamt byter till elbil, så vill jag hävda att en stor del av befolkningen knappt reflekterar över hur deras bilkörning påverkar jorden för de efterlevande. Den egna bekvämligheten går före miljö- och klimathänsyn. Till och med när man kan se utsläppen med egna ögon i form av smog så fortsätter man att köra fossilbil till jobbet.
Jag håller med om att en stor del av befolkningen knappt reflekterar över hur deras bilkörning påverkar den här planeten för de efterlevande. I de fall där de skulle ha råd med att köra en elbil istället så menar jag att det är ett resultat av deras kunskapsnivå på det här området.
Men. Av de som köper elbil så tror jag miljöhänsyn är den tyngst vägande faktorn i de allra flesta fallen. Som jag minns det, så har det anekdotiskt redogjorts för några enskilda fall i den här tråden där andra skäl ska ha vägt tyngre. Av de ca sex fall som jag känner till, så har alla valt elbil av först och främst miljöskäl...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilshatare
För egen del - vilket är en passning några sidor tillbaka i tråden - så är detta med elbil en tydlig miljöhänsyn kopplat till min kristna tro (vårda skapelsen, din och din nästa[s livsmiljö]) - och förstås en doft av latent teknikintresse också. Kul är att kunna se hur det så smått tar fart med just de argumenten - såväl bland kollegor som aktiva församlingsbor i de sammanhang där jag arbetar. Ta hand om vår värld - vare sig du som jag tror att det är ett gudomligt imperativ eller inteSwedishAdvocate skrev:Har du sett ett linjediagram över havsnivåhöjningen någon gång? Den kurvan ser ut exakt som en begynnande exponentialkurva. Det är bara att fortsätta dra ut den kurvan så ser du hur nära förestående klimatkatastrofen är ifall vi inte gör något åt utsläppen av växthusgaser. Eller läs i IPCC's rapporter. Välj själv.tesla newbie skrev:.../ Min poäng är att, även om du själv är fast övertygad om att klimatkatastrofen är nära förestående om inte alla skyndsamt byter till elbil, så vill jag hävda att en stor del av befolkningen knappt reflekterar över hur deras bilkörning påverkar jorden för de efterlevande. Den egna bekvämligheten går före miljö- och klimathänsyn. Till och med när man kan se utsläppen med egna ögon i form av smog så fortsätter man att köra fossilbil till jobbet.
Jag håller med om att en stor del av befolkningen knappt reflekterar över hur deras bilkörning påverkar den här planeten för de efterlevande. I de fall där de skulle ha råd med att köra en elbil istället så menar jag att det är ett resultat av deras kunskapsnivå på det här området.
Men. Av de som köper elbil så tror jag miljöhänsyn är den tyngst vägande faktorn i de allra flesta fallen. Som jag minns det, så har det anekdotiskt redogjorts för några enskilda fall i den här tråden där andra skäl ska ha vägt tyngre. Av de ca sex fall som jag känner till, så har alla valt elbil av först och främst miljöskäl...

El-ioniq sedan 2018.
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Elbilshatare
Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
Re: Elbilshatare
Jag känner nog att det börjat vända i min omgivning. När vi installerade elbilsladdare i hela föreningen 2017 (viewtopic.php?f=29&t=8249) var det få som var övertygade om nyttan med det. Idag har mer än 20 % av medlemmarna laddbar bil (viewtopic.php?f=29&t=8249 – en fördubbling från artikeln 2019).
På jobbet är alla negativa diskussioner borta efter att den mest notoriska fossilisten skaffade plugin. Den personen är nu den som pikar de som ännu betalar tusentals kronor i månaden för diesel.
Dessutom tror jag att bara använda bilen och inte predika för övertygande kan omvända många. 14600 mil på tre år har nog övertygat mina sista antagonister (https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/).
På jobbet är alla negativa diskussioner borta efter att den mest notoriska fossilisten skaffade plugin. Den personen är nu den som pikar de som ännu betalar tusentals kronor i månaden för diesel.
Dessutom tror jag att bara använda bilen och inte predika för övertygande kan omvända många. 14600 mil på tre år har nog övertygat mina sista antagonister (https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
-
- Inlägg: 7333
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Jag förstår helt ärligt inte poängen med det här kompletta hittepå-fantasi-frågan.tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Elbilshatare
Jag skulle köra elbil i vilket fall. Faktum var att jag hade nästan ingen uppfattning om miljö när jag skaffade min första elbil för tio år sen.tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
Teslaägare sedan 2013
Re: Elbilshatare
tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
Hur kom du till den slutsatsen?
Re: Elbilshatare
Köpte en Tesla M3 för att jag ville ha den efter att jag blev förälskad när jag provkört en. Beställde samma kväll direkt efter provkörningen!Esterox skrev:Nja slarvigt uttryckt utav mig. Det är så att elbilsägare sällan direkt säger att det åker elbilen för att det är den bil det vill ha. Det skall alltid lyftas fram andra saker som först. Exempel : Jag åker elbil för det är bra ekonomiskt. Jag åker elbil för det är bra för miljön. Jag åker elbil för att osv osv.Jerker skrev:Oj, jag missade den meningen av dig, Esterox, när jag läste igenom inläggen ovan, såg den först nu i fth:s citat. Jag väntar fortfarande på den bil jag verkligen vill ha, vilket är en elbil, men den har inte kommit i produktion än. Då kommer jag att ha köpt en elbil för att det var just den bilen jag ville ha.fth skrev:Då blir det första gången: jag kör Model X för att det är den bil jag vill ha, det finns ingen annan bil på marknaden idag som jag hellre skulle ha.Esterox skrev:Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Skulle jag få välja vilken bil som helst i hela världen så skulle jag välja den dyraste, sälja den, köpa en ny X, och behålla mellanskillnaden.![]()
/fth
Ju mer jag tänker på din citerade mening så antar jag att du menar om man fick välja mellan alla sorters bilar, fossiler, elbilar, vätgasbilar etc. så har du aldrig hört att nån menar att en specifik elbil är den mest eftertraktade? Att en specifik elbil slår alla andra bilar i attraktionskraft? När jag funderar över bilar så tar jag in olika kriterier och ett kriterium för att bilen ska vara attraktiv är ju att den är en elbil. Så jag väljer endast mellan elbilar. En bil som går på fossilt bränsle är per definition oattraktiv. Inget med det drivmedlet gör den bra. Andra kriterier är t.ex. lågt pris, dragkrok, bra lastutrymme. Därför hoppas jag på att Sono Sion kommer i produktion, för det är min drömbil. Hellre den än en Telsa X, för den är t.ex. för dyr. En Tesla X har längre räckvidd, får dra tyngre släp osv. men priset är en så stor nackdel att den faller bort. Med mina kriterier sammanvägda, en bil jag verkligen vill ha framför alla andra, är en bil så som Sono Sion är tänkt att bli.
Så ja, jag vill köra en elbil just för att det är den bil jag vill ha.
Inte jag åker elbil för det är den bil jag vill ha och den är fantastisk ”punkt”. Det skall alltid komma med försvar eller något annat först.

Så jag ville verkligen ha bilen. Men samtidigt är det ju vissa krav som gällde för att det skulle fungera för mig att byta till den bilen jag ville ha; möjlighet att enkelt ladda hemma på natten och tillgång till Tesla SuC när jag kör längre resor. Även om jag älskar körkänslan i bilen och själva bilen, så hade jag aldrig skaffat den om det inte fungerade praktiskt för mig med både räckvidden och laddningen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Elbilshatare
Poängen är att du tidigare skrev "Men. Av de som köper elbil så tror jag miljöhänsyn är den tyngst vägande faktorn i de allra flesta fallen. Som jag minns det, så har det anekdotiskt redogjorts för några enskilda fall i den här tråden där andra skäl ska ha vägt tyngre. Av de ca sex fall som jag känner till, så har alla valt elbil av först och främst miljöskäl..", vilket jag tolkar som att du menar att de flesta väljer en elbil för att den är snällare mot miljön och klimatet och inte för att eldrift är en bättre teknik. Personligen valde jag primärt en elbil för att jag tycker eldrift är överlägset förbränningsmotorn på alla sätt och vis utom möjligtvis när det gäller maximal räckvidd. Det mest ekonomiska hade varit att fortsätta puttra runt i min diesel X3:a. Även med de höga bränslepriserna vi ser nu. Utifrån hur elbilsförsäljningen har utvecklats i Sverige så kan jag gissa att många andra tänker som jag. Vi har haft bonus/malus sedan 2018 men det är först i år som antalet sålda elbilar ser ut att kunna bli fler än antalet rena dieselbilar (inklusive mildhybrider). Vilket sannolikt beror på att det inte är förrän nu som det har kommit eldrivna modeller som passar köparna på den svenska marknaden. Om miljöhänsyn trumfade allt annat så borde antalet elbilar ökat mycket tidigare.SwedishAdvocate skrev:Jag förstår helt ärligt inte poängen med det här kompletta hittepå-fantasi-frågan.tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
Re: Elbilshatare
Jag har fortfarande en grej jag brukar köra som ingen lyckats kontra på när det gäller miljöpåverkan, hälsoeffekter, skadlighet, etc med eldbil kontra fossil. Har säkert lyft den här i forumet förut. När diskussionen väl hamnar där så brukar jag bara säga "ok då, låt oss låsa in oss i var sitt oventilerade garage och ha våra respektive motorer igång i 24 timmar så tar vi det därifrån". Ingen, verkligen ingen, har kunnat komma tillbaka på den ännu... Eller gått med på utmaningen för den delen heller.
Re: Elbilshatare
tesla newbie skrev:Poängen är att du tidigare skrev "Men. Av de som köper elbil så tror jag miljöhänsyn är den tyngst vägande faktorn i de allra flesta fallen. Som jag minns det, så har det anekdotiskt redogjorts för några enskilda fall i den här tråden där andra skäl ska ha vägt tyngre. Av de ca sex fall som jag känner till, så har alla valt elbil av först och främst miljöskäl..", vilket jag tolkar som att du menar att de flesta väljer en elbil för att den är snällare mot miljön och klimatet och inte för att eldrift är en bättre teknik. Personligen valde jag primärt en elbil för att jag tycker eldrift är överlägset förbränningsmotorn på alla sätt och vis utom möjligtvis när det gäller maximal räckvidd. Det mest ekonomiska hade varit att fortsätta puttra runt i min diesel X3:a. Även med de höga bränslepriserna vi ser nu. Utifrån hur elbilsförsäljningen har utvecklats i Sverige så kan jag gissa att många andra tänker som jag. Vi har haft bonus/malus sedan 2018 men det är först i år som antalet sålda elbilar ser ut att kunna bli fler än antalet rena dieselbilar (inklusive mildhybrider). Vilket sannolikt beror på att det inte är förrän nu som det har kommit eldrivna modeller som passar köparna på den svenska marknaden. Om miljöhänsyn trumfade allt annat så borde antalet elbilar ökat mycket tidigare.SwedishAdvocate skrev:Jag förstår helt ärligt inte poängen med det här kompletta hittepå-fantasi-frågan.tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
Nej, pengar. Jag kör 2600 mil om året, det senaste året hade kostat mig ca 50000 kr med min gamla bil, bara i driftskostnad. Lika mycket i lån. För Teslan gäller 60k i lån och 5000 kr i driftskostnad. Så en besparing på 35000 kr, på ett år. Klimatet är sekundärt för de flesta. Men visst, man kan ju hänga upp det på miljöhänsyn, om man mår bättre av det. Vi har passerat tipping point och elbilar är nu generellt sett accepterade av marknaden. Mycket beroende på de skenande bränslepriserna efter pandemin. Skulle soppan kostat 10 kr per liter så hade det fortfarande sålts mer fossilbilar än elbilar. Så egoistiska är de flesta människor.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elbilshatare
Jag hänger i Övik numera större delen av tiden då det är här jag hittat kärleken. Och Elbilshatet här är absolut på riktigt, hur galet det än låter. Jag ser dock numera fler och fler elbilar. Under senaste månaden har det ökat betydligt. Så förhoppningsvis är detta något övergående.Fader J skrev:För att återgå till Carstedts i Övik - det skulle vara intressant att fundera närmare på vad i Öviksmentaliteten som gör elbilen till ett så stort hot.
Men fortfarande så är det här med epor (finns många sådana här) eller andra mer vuxna stora dieselbilar (finns några färre) som sprutar svart rök på min bil något som jag tydligen får leva med ännu ett tag. Det händer då och då. Det kan även vara så att bilen som ska visa sitt missnöje passerar i en rondell, föraren söker extra mycket ögonkontakt och sedan bolmar det ut svart rök. Sånt här är obehagligt bara för att det är så knasigt, konstigt och skumt.
Varför? Min senaste teori är att omställningen helt enkelt är skitläskig, speciellt för något som i alla fall från början är en bruksort där en av eporna åker omkring med GRETA med stora bokstäver över bakrutan. Förändring brukar vara det för de flesta. Sedan kanske det även stör en aning att jag inte tankar bilen för massor med pengar. Eller att min bil kostade 1,2 MSEK i inköp. Eller allt i kombination.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Elbilshatare
Och det är här jag som Öviksfödd inte riktigt får ihop det. Industriort - absolut! Men inte "bruksmentalitet" på det sätt som präglar Ådalen eller delar av Gävleborgs län. Företagarna var paternalister (Kempe) eller self made men (Hägglundarna) men de var inte reaktionära utan tvärtom socialt liberala jämfört med stora delar av Norrlands skogsindustribygder i övrigt. Förändring har inte varit döden - utan något man förmått att klara av. Det är väl i kommunen bara Köpmanholmen (Forss, därefter NCB) som tappat sin tunga industri - Husum (MoDO numera Metsä), Domsjö (Modo, numera Aditya Birla) och Gullänget (Hägglunds) finns alla kvar. Udda om ett reaktionärt agerande breder ut sig i en kommun som bevisligen klarat av att ställa om!bjornnilsson skrev:Jag hänger i Övik numera större delen av tiden då det är här jag hittat kärleken. Och Elbilshatet här är absolut på riktigt, hur galet det än låter. Jag ser dock numera fler och fler elbilar. Under senaste månaden har det ökat betydligt. Så förhoppningsvis är detta något övergående.Fader J skrev:För att återgå till Carstedts i Övik - det skulle vara intressant att fundera närmare på vad i Öviksmentaliteten som gör elbilen till ett så stort hot.
Men fortfarande så är det här med epor (finns många sådana här) eller andra mer vuxna stora dieselbilar (finns några färre) som sprutar svart rök på min bil något som jag tydligen får leva med ännu ett tag. Det händer då och då. Det kan även vara så att bilen som ska visa sitt missnöje passerar i en rondell, föraren söker extra mycket ögonkontakt och sedan bolmar det ut svart rök. Sånt här är obehagligt bara för att det är så knasigt, konstigt och skumt.
Varför? Min senaste teori är att omställningen helt enkelt är skitläskig, speciellt för något som i alla fall från början är en bruksort där en av eporna åker omkring med GRETA med stora bokstäver över bakrutan. Förändring brukar vara det för de flesta. Sedan kanske det även stör en aning att jag inte tankar bilen för massor med pengar. Eller att min bil kostade 1,2 MSEK i inköp. Eller allt i kombination.
Här i Jämtland har jag aldrig mött någon negativ reaktion från a-traktorungdom eller någon annan för den delen heller. Men som sagt, senaste besöket i Övik (inte riktat mot mig dock) så var där en del att fundera över...
El-ioniq sedan 2018.
-
- Inlägg: 7333
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Jag tror det helt klart främsta skälet är att de inte har förstått sambandet mellan utsläpp av fossila bränslen och klimatkrisen. Således har de inte heller fattat att elbilar är mycket mer hållbara än fossildrivna fordon. Kombinera sen den här okunskapen med att de antagligen har relativt dålig privatekonomi...bjornnilsson skrev:.../ Varför? Min senaste teori är att omställningen helt enkelt är skitläskig, speciellt för något som i alla fall från början är en bruksort där en av eporna åker omkring med GRETA med stora bokstäver över bakrutan. Förändring brukar vara det för de flesta. Sedan kanske det även stör en aning att jag inte tankar bilen för massor med pengar. Eller att min bil kostade 1,2 MSEK i inköp. Eller allt i kombination.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilshatare
Naturligtvis inte, miljö argumentet var något som växte fram i efterhand, när jag såg att allt funka. Mitt främsta skäl är självförsörjning, inte mig personligen men landet. Att sluta skicka pengar till diktaturer är viktigt.tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
Men jag är ganska säker på att många tänker som tesla Newbie och blandar ihop oss/mig med Miljöpartister och/eller andra så kallade miljömuppar. Sådana idéer kan ju leda till hat. Särskilt när det sedan blandas medarnas politik
Re: Elbilshatare
Igår blev jag för första gången ”drabbad”, var nästan framme vid stugan då jag kör förbi en utfart där det kome en pickup med avgasrör som det såg ut som dom satt en plåtburk från blå mocka längst ut ( en liknelse alla kan inte tjänar igen) så säg ett 8” rör. Jag såg att han skulle åka åt mötande håll men nör han såg mig svängde han om hjulen och körde efter mig, bitvis nästan kofångare mot ko-fångare, lagom roligt med familjen i bilen som tur inte märkte något. Blev förföljd en bra bit på småvägen som är där till han till slut svängde av och troligen vände. Kanske tur att familjen var med och jag ville fram till stugan, annat hade jag kanske dumt nog stannat. Så jo nog finns ilbilshatarna men känns om om det mer ör på landet och mindre ställen. Hemma på ”landet” utanför Linköping är det snart fler elbilar än fossila.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Elbilshatare
Hmm, scary.
Vad får en man att göra såna grejer? Vill han skrämma bort folk från elbilar? Såklart vill han visa vilken mäktig "aggrobil" han köpt, nästan som - kolla min fräna pistol!
Muppigt men fan så jobbigt att drabbas av.
Vad får en man att göra såna grejer? Vill han skrämma bort folk från elbilar? Såklart vill han visa vilken mäktig "aggrobil" han köpt, nästan som - kolla min fräna pistol!
Muppigt men fan så jobbigt att drabbas av.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Re: Elbilshatare
Jag väljer bil baserat på (i rangordning):tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
1. Prestanda/körglädje
2. Teknisk pryl
3. Fulltankad varje morgon
4. Komfort
5. Ekonomi
6. Leveranstid
7. Något annat som jag glömt
8. Klimatpåverkan
Mvh
2st Performance-teslor, X och 3.
...baserat på det så är det riktigt kul att "argumentera" mot elbilshatare.

Re: Elbilshatare
Med dieselmotor överlever man iaf. Men trevligt är det nog inte.M3apan skrev:Jag har fortfarande en grej jag brukar köra som ingen lyckats kontra på när det gäller miljöpåverkan, hälsoeffekter, skadlighet, etc med eldbil kontra fossil. Har säkert lyft den här i forumet förut. När diskussionen väl hamnar där så brukar jag bara säga "ok då, låt oss låsa in oss i var sitt oventilerade garage och ha våra respektive motorer igång i 24 timmar så tar vi det därifrån". Ingen, verkligen ingen, har kunnat komma tillbaka på den ännu... Eller gått med på utmaningen för den delen heller.

Re: Elbilshatare
Inte? Då har dina "motståndare" inte varit särskilt påhittiga. Jag har också dragit det argumentet några gånger när miljöaspekten kommit tills tals.M3apan skrev:Jag har fortfarande en grej jag brukar köra som ingen lyckats kontra på när det gäller miljöpåverkan, hälsoeffekter, skadlighet, etc med eldbil kontra fossil. Har säkert lyft den här i forumet förut. När diskussionen väl hamnar där så brukar jag bara säga "ok då, låt oss låsa in oss i var sitt oventilerade garage och ha våra respektive motorer igång i 24 timmar så tar vi det därifrån". Ingen, verkligen ingen, har kunnat komma tillbaka på den ännu... Eller gått med på utmaningen för den delen heller.
Jag fick alla möjliga mer eller mindre intelligenta svar.
- en modern förbränningsmotor är så ren att det inte är så farligt
- då får du bli inlåst med ett kolkraftverk istället
Osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilshatare
Vet du vad deras ilska beror på? Jo på att såna som du ser ner på dem.SwedishAdvocate skrev:Jag tror det helt klart främsta skälet är att de inte har förstått sambandet mellan utsläpp av fossila bränslen och klimatkrisen. Således har de inte heller fattat att elbilar är mycket mer hållbara än fossildrivna fordon. Kombinera sen den här okunskapen med att de antagligen har relativt dålig privatekonomi...bjornnilsson skrev:.../ Varför? Min senaste teori är att omställningen helt enkelt är skitläskig, speciellt för något som i alla fall från början är en bruksort där en av eporna åker omkring med GRETA med stora bokstäver över bakrutan. Förändring brukar vara det för de flesta. Sedan kanske det även stör en aning att jag inte tankar bilen för massor med pengar. Eller att min bil kostade 1,2 MSEK i inköp. Eller allt i kombination.
Varför tror du arbetarklassen och bönderna i hög grad övergivit sina respektive partier och istället vandrat åt SD-hållet? Jo det enda de får höra är att de är idioter. Det skapar ett agg mot vad de anser representera "staden". I Övik är en Tesla en representant för Stockholm och Stockholms värderingar. Man gillar inte Stockholm där ute.
I storstaden går man istället åt vänster. Tidigare borgerliga väljare röstar nu på vänsterblocket. Inte pga ekonomi och sånt utan pga "värderingar".
Är en väldigt ideologisk tid vi lever i med stora motsättningar.
Re: Elbilshatare
Nr. 7 skulle ju kunna vara hur bilen ser ut?dstr skrev:Jag väljer bil baserat på (i rangordning):tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
1. Prestanda/körglädje
2. Teknisk pryl
3. Fulltankad varje morgon
4. Komfort
5. Ekonomi
6. Leveranstid
7. Något annat som jag glömt
8. Klimatpåverkan
Mvh
2st Performance-teslor, X och 3.
...baserat på det så är det riktigt kul att "argumentera" mot elbilshatare.
Eller är det helt ointressant?
Re: Elbilshatare
Tänker du exteriört eller interiört?Fredrik j skrev:Nr. 7 skulle ju kunna vara hur bilen ser ut?dstr skrev:Jag väljer bil baserat på (i rangordning):tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
1. Prestanda/körglädje
2. Teknisk pryl
3. Fulltankad varje morgon
4. Komfort
5. Ekonomi
6. Leveranstid
7. Något annat som jag glömt
8. Klimatpåverkan
Mvh
2st Performance-teslor, X och 3.
...baserat på det så är det riktigt kul att "argumentera" mot elbilshatare.
Eller är det helt ointressant?
För mig kommer det rätt långt ned på listan. Ungefär på samma plats som varumärke. Får inte se allt för illa ut, och får inte vara allt för muppigt varumärke, men det viktiga är de praktiska egenskaperna.
Volvo V70 eller V90 är ju inga direkt snygga bilar exteriört tycker jag, men de är ju först och främst praktiska bilar. Vinner mer på funktionalitet än design, vilket är viktigare i min bok.
Interiör tycker jag dock är viktigt då man som förare skall trivas med sin förarmiljö. Speciellt viktigt om man kört mycket och långt i bilen. Då är det ju insidan man själv främst sitter i (inte beunrandes på utsidan).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1365
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Elbilshatare
Bör väl vara båda och. Personligen vill jag gärna känna mig ”hemma” när jag sitter i en bil och därför jag i nuläget har så svårt vid interiören i Model 3 och Y även om jag nog lutar åt en Model Y Performance - men det är en av de kompromisser man får ta ibland.martinot skrev:Tänker du exteriört eller interiört?Fredrik j skrev:Nr. 7 skulle ju kunna vara hur bilen ser ut?dstr skrev:Jag väljer bil baserat på (i rangordning):tesla newbie skrev:Så är kontentan alltså att om klimatpåverkan från bensin- och dieselbilar var noll så skulle de flesta här inte köra elbil?
1. Prestanda/körglädje
2. Teknisk pryl
3. Fulltankad varje morgon
4. Komfort
5. Ekonomi
6. Leveranstid
7. Något annat som jag glömt
8. Klimatpåverkan
Mvh
2st Performance-teslor, X och 3.
...baserat på det så är det riktigt kul att "argumentera" mot elbilshatare.
Eller är det helt ointressant?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous