Jag brukar försöka köra snålt, och nu på sommarn (eller det som har varit hittills) ligger min Ioniq 5 nånstans runt 15-16kWh/100km. Men när jag häromdagen körde hem från Göteborg hade jag lite hemlängtan. Körde inte snålt för fem öre, dessutom är det höjdskillnad på 110 m. Då hamnade jag ändå fortfarande under 17kWh/100km. Jag får säga samma sak. Det var oväntat. På sommarn är den väldigt snål. På vintern finns förbättringspotential, det skiljer mer än 30%.mastodontfilmsmats skrev:Jag kör inte ekonomiskt med min e-Niro överhuvudtaget (ecodriving försvann av någon anledning med billigt drivmedel och bra skjuts i motorn), men ligger ändå klart under deklarerad förbrukning på sommaren. Skulle tro att jag en bra sommardag tar mig relativt nära 45 mil om jag ligger "på vägen" i norrland, dvs 90-95km/h. Detta hade jag inte alls räknat med om jag ska vara ärlig, trodde jag skulle få kämpa för att komma ner i de förbrukningssiffrorna. Vintertid not so much dock. Mycket stor skillnad. Ligger jag snarare och hoppas man tar sig 30 mil. Dock dubbdäck och klart kallare och trögare här uppe än vad jag förmodar att de testar med i den tidiningen.
Sett över helår så har jag snittat 2,01kWh/mil på vinterdäck och 1,46 på sommardäck.. Lejonparten av körningarna är 11-15km, så det är inte superkonstigt att ligga så högt på vintern med tanke på uppvärmning av kupén.
Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Moderator: Redaktion
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Nu får ni tänka på att det är ett norskt test i säkert ganska måttliga hastigheter.
Vad gäller bilar, vikt och utrymmen så är jag själv besviken på iX vad gäller detta. Men att säga att utrymmen är det enda som har värde hos en bil är ju heller inte sant.
Finns ju massor av andra parametrar vi bedömer bilar på. Olika sorters komfort, känsla... Jag skulle säga att en av de viktigaste egenskaperna hos en bil är hur den får en att känna sig.
För många är utrymmen inte särskilt viktigt heller. Är just mest i småbarnsåldern med barnvagn och sju ton utrustning så fort man ska nåt som det behövs. Eller om man skaffar en hund som tar halva bagaget som vi har gjort nu.
Vad gäller bilar, vikt och utrymmen så är jag själv besviken på iX vad gäller detta. Men att säga att utrymmen är det enda som har värde hos en bil är ju heller inte sant.
Finns ju massor av andra parametrar vi bedömer bilar på. Olika sorters komfort, känsla... Jag skulle säga att en av de viktigaste egenskaperna hos en bil är hur den får en att känna sig.
För många är utrymmen inte särskilt viktigt heller. Är just mest i småbarnsåldern med barnvagn och sju ton utrustning så fort man ska nåt som det behövs. Eller om man skaffar en hund som tar halva bagaget som vi har gjort nu.
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Kul för dig. Pratade med en som hade polestar2 vid ionity som beklade sig lite att den drog 3 kWh per mil med släp jämfört med 1.3 i vanliga fall, var en rwd och detta med att betala 3.5 per kWh gjorde att det kostade lite mer, men blev ganska tyst när jag sa att så mycket drar min Audi jämt, utan släp och att jag har 2.8 i snitt de senaste 700 milen. La även till att jag betalade 8.7 kr per kWh när jag laddade i fredags. Med detta sagt, E-trons förbrukning är katastrof men laddar man hemma för som nu flr 5 öre plus överföring och om det finns laddmöjlighet så gör det inget för den laddar så snabbt.mati skrev:Jag brukar försöka köra snålt, och nu på sommarn (eller det som har varit hittills) ligger min Ioniq 5 nånstans runt 15-16kWh/100km. Men när jag häromdagen körde hem från Göteborg hade jag lite hemlängtan. Körde inte snålt för fem öre, dessutom är det höjdskillnad på 110 m. Då hamnade jag ändå fortfarande under 17kWh/100km. Jag får säga samma sak. Det var oväntat. På sommarn är den väldigt snål. På vintern finns förbättringspotential, det skiljer mer än 30%.mastodontfilmsmats skrev:Jag kör inte ekonomiskt med min e-Niro överhuvudtaget (ecodriving försvann av någon anledning med billigt drivmedel och bra skjuts i motorn), men ligger ändå klart under deklarerad förbrukning på sommaren. Skulle tro att jag en bra sommardag tar mig relativt nära 45 mil om jag ligger "på vägen" i norrland, dvs 90-95km/h. Detta hade jag inte alls räknat med om jag ska vara ärlig, trodde jag skulle få kämpa för att komma ner i de förbrukningssiffrorna. Vintertid not so much dock. Mycket stor skillnad. Ligger jag snarare och hoppas man tar sig 30 mil. Dock dubbdäck och klart kallare och trögare här uppe än vad jag förmodar att de testar med i den tidiningen.
Sett över helår så har jag snittat 2,01kWh/mil på vinterdäck och 1,46 på sommardäck.. Lejonparten av körningarna är 11-15km, så det är inte superkonstigt att ligga så högt på vintern med tanke på uppvärmning av kupén.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Hund gör att man får en anledning att köpa en ny stor bil.MWall skrev:Nu får ni tänka på att det är ett norskt test i säkert ganska måttliga hastigheter.
Vad gäller bilar, vikt och utrymmen så är jag själv besviken på iX vad gäller detta. Men att säga att utrymmen är det enda som har värde hos en bil är ju heller inte sant.
Finns ju massor av andra parametrar vi bedömer bilar på. Olika sorters komfort, känsla... Jag skulle säga att en av de viktigaste egenskaperna hos en bil är hur den får en att känna sig.
För många är utrymmen inte särskilt viktigt heller. Är just mest i småbarnsåldern med barnvagn och sju ton utrustning så fort man ska nåt som det behövs. Eller om man skaffar en hund som tar halva bagaget som vi har gjort nu.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Jo, jag vet. I have been there. När jag ibland tycker att Ioniqen drar lite väl mycket, t.ex. när det är kallt eller när man kör fort, eller med släp, så får jag alltid påminna mig själv om att detta fortfarande är betydligt mindre än vad e-tron någonsin kunde åstadkomma även under perfekta förhållanden. Vinterförbrukningen för min Ioniq ligger med god marginal under e-trons sommarförbrukning. Ganska sjukt egentligen. Bilarna är i stort sett lika stora, men det skiljer 700 kg mellan dem.Dafro skrev:Kul för dig...E-trons förbrukning är katastrof.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Förarmiljö; knappar, infotainment, instrumentkluster, ratt, förarstol, växelspak, etc.Dafro skrev:Fick fundera lite på detta och får väl säga att Audi passar farbror ganska bra men sen är väl frågan vad som är infotaiment och vad som är inställningar. I Tesla ligger mer i infotainmentsystem och ska man då se tax Audis inställning av torkare som infotainment fast det är en spak. Audis skärm och menyer känns lite gamla får jag väl hålla med om men jag anser att det borde vara uppbyggt som för Gripen med HOTAS (Hands On Trottle And Stick) men glöm Trottle. Det jag menar är att viktiga funktioner, som tex torkarinställningat, helljusautomatik/styrning, max defroster på vindruta tuta och säkert några till ska man nå, helt utan att behöva ta blicken från vägen och händerna från ratten. Allt på display eller infotainmentsystem ska man bara behöva gå ner i någon meny nör bilen är parkerad om man hårdrar det. Audi har genvägar för radio, blåtands inkopplad spelare, och nav vilket gör att det ligger på toppnivå vilket jag uppskattar. Det är möjligt att allt vitalt ligger på startskärmen i Tesla men har inte upplevt det så. Sedan tycker jag att den skärmen är lite svårläst, smått och skulle inte uppskatta ändrad layout då och då.martinot skrev:Vad gillar du för infotainment då? Audis?Dafro skrev:Sedan är tesla duktiga på att vara snåla. Men deras infotainmentsystem som någon tidigare lovordar tycker jag inte om, dock vet jag inte om jag tycker om BMW alla appar heller….
Infotainment; skärm/menyer.
Lite svårläst vad du vill ha sagt ovan, men tolkar jag dig rätt att du tycker Audi har den bästa infotainment i branschen (som du testat)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Jo jag saknar inget i Audi.martinot skrev:Förarmiljö; knappar, infotainment, instrumentkluster, ratt, förarstol, växelspak, etc.Dafro skrev:Fick fundera lite på detta och får väl säga att Audi passar farbror ganska bra men sen är väl frågan vad som är infotaiment och vad som är inställningar. I Tesla ligger mer i infotainmentsystem och ska man då se tax Audis inställning av torkare som infotainment fast det är en spak. Audis skärm och menyer känns lite gamla får jag väl hålla med om men jag anser att det borde vara uppbyggt som för Gripen med HOTAS (Hands On Trottle And Stick) men glöm Trottle. Det jag menar är att viktiga funktioner, som tex torkarinställningat, helljusautomatik/styrning, max defroster på vindruta tuta och säkert några till ska man nå, helt utan att behöva ta blicken från vägen och händerna från ratten. Allt på display eller infotainmentsystem ska man bara behöva gå ner i någon meny nör bilen är parkerad om man hårdrar det. Audi har genvägar för radio, blåtands inkopplad spelare, och nav vilket gör att det ligger på toppnivå vilket jag uppskattar. Det är möjligt att allt vitalt ligger på startskärmen i Tesla men har inte upplevt det så. Sedan tycker jag att den skärmen är lite svårläst, smått och skulle inte uppskatta ändrad layout då och då.martinot skrev:Vad gillar du för infotainment då? Audis?Dafro skrev:Sedan är tesla duktiga på att vara snåla. Men deras infotainmentsystem som någon tidigare lovordar tycker jag inte om, dock vet jag inte om jag tycker om BMW alla appar heller….
Infotainment; skärm/menyer.
Lite svårläst vad du vill ha sagt ovan, men tolkar jag dig rätt att du tycker Audi har den bästa infotainment i branschen (som du testat)?
Och ett försök till förtydligande, skärmmenyer vill jag inte behöva gå in i nör jag kör. Första nivån är ok för det som man använder sällan, funktioner fler nivåer ner ska inte behöva användas när man kör.
Hellre stabilt och ”gamalt” än nytt fräscht och rörigt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Jag tycker också att Audis infotainmentsystem är ganska lyckat. Kanske inte den modernaste layouten, men hyfsat genomtänkt, med lagom nivåer i menyn. Och att man kan lägga valfria favoriter på knapparna är verkligen ett stort plus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Håller med om att det är viktigt med infotainment att ha direktåtkomst till alla viktiga funktioner, och att de är inte mer än ett enda knapptryck bort.Dafro skrev:Och ett försök till förtydligande, skärmmenyer vill jag inte behöva gå in i nör jag kör. Första nivån är ok för det som man använder sällan, funktioner fler nivåer ner ska inte behöva användas när man kör.
Hellre stabilt och ”gamalt” än nytt fräscht och rörigt.
Tycker du moderna infotainment som Tesla och Polestar är röriga?
Så upplever jag verkligen inte det. Tycker de är föredömen på marknaden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Räckviddstest sommar 2022 (motor.no)
Polestar har jag aldrig prövat och tesla var ett tag sedan men vill minnas att det var lite svårt att hitta men kan vara vanesak, men visst måste man In via skärmen för att justera ratt och torkare? Om det är minne på inställningar för ratt så ok. Var nog mer att det var lite smått och vad man läser här att det flyttas på saker mellan olika uppdateringar, fast det kanske inte är så vanligt.martinot skrev:Håller med om att det är viktigt med infotainment att ha direktåtkomst till alla viktiga funktioner, och att de är inte mer än ett enda knapptryck bort.Dafro skrev:Och ett försök till förtydligande, skärmmenyer vill jag inte behöva gå in i nör jag kör. Första nivån är ok för det som man använder sällan, funktioner fler nivåer ner ska inte behöva användas när man kör.
Hellre stabilt och ”gamalt” än nytt fräscht och rörigt.
Tycker du moderna infotainment som Tesla och Polestar är röriga?
Så upplever jag verkligen inte det. Tycker de är föredömen på marknaden.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW