Tesla satsar på bättre service

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla satsar på bättre service

Inlägg av Zalman3 »

"Revolution" hos Tesla: Enligt rapporten ska servicen vara 10 gånger bättre än i resten av branschen.

Musk: Mer reparationspersonal
Så målet är tydligt och som vanligt ambitiöst. Det vill Musk bland annat uppnå genom att en större andel servicecenterpersonal faktiskt reparerar bilar, som han sa enligt Electrek. Det absoluta antalet Tesla-mekaniker borde också "definitivt" öka. Dessutom ser vd:n för sig en större specialisering i verkstäderna, liknande hans elbilsfabriker.
https://teslamag.de/news/service-revolu ... nche-49544

Intressant är att Tesla har marknadens bästa service på sina SuC. Då borde det vara möjligt att nå samma nivå även på bilservicen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla satsar på bättre service

Inlägg av spacecoin »

Observation: Många nya bilar behöver in på service inom 30 dagar.
Root-cause analysis: Vi behöver bli bättre på service?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla satsar på bättre service

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Observation: Många nya bilar behöver in på service inom 30 dagar.
Root-cause analysis: Vi behöver bli bättre på service?
Gör dom? Sen dom började leverera bilar från Kina är det väl ytterst få som behöver det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Lurkern
Inlägg: 1038
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tesla satsar på bättre service

Inlägg av Lurkern »

Sluta tillverka Teslor i USA?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla satsar på bättre service

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
Observation: Många nya bilar behöver in på service inom 30 dagar.
Root-cause analysis: Vi behöver bli bättre på service?
Gör dom? Sen dom började leverera bilar från Kina är det väl ytterst få som behöver det?


"Tesla Service Centers need Elon's attention because 33% of buyers in Q1 2022 said Tesla kept the car overnight for at least 1 day for repairs during the first 30 days of ownership. This compares to 20% in 2021 and 23% in 2020. So, repair times are getting longer."

Problemet med den där statistiken är inte ordet "overnight" (som löses genom mer personal på SC), utan det är 33% som borde vara 3% om man kunde tillverkar bilar på ett bra sätt (i Fremont huvudsakligen).
Fripp
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 maj 2022 13:54

Re: Tesla satsar på bättre service

Inlägg av Fripp »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
Observation: Många nya bilar behöver in på service inom 30 dagar.
Root-cause analysis: Vi behöver bli bättre på service?
Gör dom? Sen dom började leverera bilar från Kina är det väl ytterst få som behöver det?


"Tesla Service Centers need Elon's attention because 33% of buyers in Q1 2022 said Tesla kept the car overnight for at least 1 day for repairs during the first 30 days of ownership. This compares to 20% in 2021 and 23% in 2020. So, repair times are getting longer."

Problemet med den där statistiken är inte ordet "overnight" (som löses genom mer personal på SC), utan det är 33% som borde vara 3% om man kunde tillverkar bilar på ett bra sätt (i Fremont huvudsakligen).
Kanske hoppar in mitt i en längre konversation men basdatan på den där undersökningen kan inte användas för att anta att 33 % av alla som köpt behöver service. Det är ju mestadels folk som behövt service som fyllt i uppgifter om service i dokumentet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla satsar på bättre service

Inlägg av spacecoin »

Fripp skrev:
Kanske hoppar in mitt i en längre konversation men basdatan på den där undersökningen kan inte användas för att anta att 33 % av alla som köpt behöver service. Det är ju mestadels folk som behövt service som fyllt i uppgifter om service i dokumentet.
Där har du en poäng. Jag har inte kollat upp till vem eller hur frågan ställdes. Men påståendet är "33% of buyers" är källans och inte mitt.
Skriv svar