Sverige kan snart bli världsledande på elflyg!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Sverige kan snart bli världsledande på elflyg!

Inlägg av Volt »

Hej!

Regionalt elflyg är inte långt borta inom Sverige, Norge och även inom USA! Hade nyligen nöjet att tala med Anders Forslund, VD och grundare av världsledande svenska elflygsbolaget Heart Aerospace som utvecklar ett 19 sitsigt elfygplan vid Säve flygplats utanför Göteborg i Evolution Show. Samtalet finner ni nedan!

Heart Aerospace hoppas kunna testflyga sitt flygplan 2024 och ha certifierat och godkänt för trafrik 2026. Igår meddelade de även att de ändrar certifieringsansökan för att anpassas till även amerikanska marknaden vilket sannolikt innebär att en modell för mer än 19 passagerare. Heart Aerospace ska berätta mer om uppdateringen av planet i mitten av september! Faktum är att en majoritet av inrikesflyget i Sverige redan idag kan täckas av resor kring 40 mil per flygning som Heart ES19 ska klara av men framförallt möjliggör det för små flygplatser och mindre samhällen att kopplas samman där flyget inte bara utgår från de stora och ja som ni vet ohållbara flygplatserna...

Kommer fler samtal med Anders Forslund då Heart Aerospace har många spännande grejor på gång, om någon är intresserad! Hoppas ni gillar avsnittet, perfekt att kika eller lyssna på till Midsommar!

Allt gott,
Johan

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sverige kan snart bli världsledande på elflyg!

Inlägg av AAKEE »

Jag skulle säga att det är relativt långt tills vi har reguljärtrafik med elkärror.
Certifiering mm kommer ta tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Inlägg av Volt »

AAKEE skrev:
Jag skulle säga att det är relativt långt tills vi har reguljärtrafik med elkärror.
Certifiering mm kommer ta tid.
Hej!
Förstår att en kan känna tveksamhet hur certifieringen ska komma på plats men Heart Aerospace siktar på att ha börja provflyga sin första flygplansmodell under 2024 och få den cerfierad och godkänd inom EU och USA under 2026. De har anlitat mycket kompetenta personer som har lång erfarenhet av certifieringsprocessen. Självklart kan det av olika anledningar bli förseningar men om det skulle ta ett år eller två längre spelar mindre roll. Just nu handlar det om att sätta upp en tidsplan som teamet kan jobba hårt för att nå. Sen om myndigheter är öppna och lyhörda för nya ideeer återstår att se. Det jag gillar med Heart Aerospace och som talar till deras fördel både genteomot sina konkurrenter och att de kan fixa tidsplanen är att de håller sig till konventionell flygplanskropp och till med väljer aluminium istället för kompositmaterial till första modellen för att inte uppfinna hjulet i onödan och snabba på utveckinglings- och byggprocessen.

Självklart är jag nu lite part i målet då jag precis investerat i bolaget men jag vet hur smart och kunnig Anders Forslund och hela teamet är för känna mig väldigt övertygad om att de har goda chanser att bygga en helt ny industri i Sverige som faktsiskt kan bli världsledande! :)
Får se om jag får äta mina hatt med senap! :)
Allt gott,
Johan
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Volt skrev:
[och få den cerfierad och godkänd inom EU och USA under 2026. De har anlitat mycket kompetenta personer
Jag skulle bli rätt förvånd om vi har kommersiell passagarartrafik med elkärror före 2030.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

AAKEE skrev:
Volt skrev:
[och få den cerfierad och godkänd inom EU och USA under 2026. De har anlitat mycket kompetenta personer
Jag skulle bli rätt förvånd om vi har kommersiell passagarartrafik med elkärror före 2030.
Vi kan säkert ha några få flyg i luften från ex Hart Aero men i procent lär dom vara liten del av flygtrafiken innan 2030 varpå dom sedan lär öka rejält och innan 2040 kan dom mycket väl nästan helt ha konkurrerat ut mindre jetflyg och propellerflyg som går på olja när det gäller korta (inrikes) och medellånga (inom delar av Europa) sträckor.

MVH
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

NiklasTesla skrev:
Vi kan säkert ha några få flyg i luften från ex Hart Aero men i procent lär dom vara liten del av flygtrafiken innan 2030 varpå dom sedan lär öka rejält och innan 2040 kan dom mycket väl nästan helt ha konkurrerat ut mindre jetflyg och propellerflyg som går på olja när det gäller korta (inrikes) och medellånga (inom delar av Europa) sträckor.

MVH
Så fungerar ju allt, det är få i början sedan blir det fler och fler.

Det jag tror AAKEE försöker säga är att det kommer bli svårt att få igenom certifieringen av ett nytt flygplan på de 7,5 år det är kvar till 2030. Här behövs det förmodligen nytänkande på SpaceX-nivå för att snabba upp processen, men det går inte att runda myndighetskraven ändå.

Att det finns den stor marknad för tysta och energieffektiva passagerarflygplan är ju uppenbart. Flygen kan gå in närmare staden och därmed korta transfer tiden.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
[

Det jag tror AAKEE försöker säga är att det kommer bli svårt att få igenom certifieringen av ett nytt flygplan på de 7,5 år det är kvar till 2030. Här behövs det förmodligen nytänkande på SpaceX-nivå för att snabba upp processen, men det går inte att runda myndighetskraven ändå.

Att det finns den stor marknad för tysta och energieffektiva passagerarflygplan är ju uppenbart. Flygen kan gå in närmare staden och därmed korta transfer tiden.
Exakt avseende certifieringen. Någon ”påsnabbning” av certifieringsprocessen kommer däremot inte att ske bara för att det är miljövänligt.

På tal om buller tror jag inte att kärrorna blir märkbart tystare då det är propellrarna som orsakar mer eller mindre allt högt ljud vi hör av turboproppkärrorna.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare

Inlägg av Volt »

Elfygplan är mycket tystare än turbopropp-flygplan av samma storlek! Tester av Heart Aerospace elmotor visar på minst 50 % lägre ljudnivå en turbopropp motor av motsvarande storlek/effekt. Detta är även uppenbart om tex lyssna på det enda certifierade elflygplan som finns ännu, Pipistrel Electric som på ca 300 meters höjd inte hörs alls medan ett turbopropp plan (2 sitisigt, lika stort) är hörs på 2-3 x den höjden. Detta innebär att elflygplan, tex ett fyrmotorigt plan från Heart Aerospace både är ca 50 % tystare vid start och landning (ännu tystare vid in och uttaxning) och ÄNNU tystare vid inflygning till flygplatsen då elmotorna kan minska ner effekten och få mycket högre verkningsgrad för att spara energi när de väl kommit upp i luften. Detta kan inte turbopropp eller jetomotorer göra på samma sätta och det tar dessutom 2-3 sek att gå ner i effekt.

Jag är helt övertygad om att Heart Aerospace kommer att ha ett certifierat flygplan på 19 passagerare eller mer långt innan 2030. Troligen kring 2026-27. Tytänkande är det ingen brist på hos Heart Aerospace! SpaceX har fullt upp med sitt.

Bra genomgång av Pipistrel Electric om ljudnivån mm här:

Allt gott,
Johan
AAKEE skrev:
LarsL skrev:
[

Exakt avseende certifieringen. Någon ”påsnabbning” av certifieringsprocessen kommer däremot inte att ske bara för att det är miljövänligt.

På tal om buller tror jag inte att kärrorna blir märkbart tystare då det är propellrarna som orsakar mer eller mindre allt högt ljud vi hör av turboproppkärrorna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Volt skrev:
Detta är även uppenbart om tex lyssna på det enda certifierade elflygplan som finns ännu, Pipistrel Electric som på ca 300 meters höjd inte hörs alls medan ett turbopropp plan (2 sitisigt, lika stort) är hörs på 2-3 x den höjden.
Jag tror någon inte riktigt vet vad han talar om. Exakt vilket tvåsitsigt turbopropflygplan pratar vi om?

Det finns inte många tvåsitsiga turbopropkärror, de som finns är med väldigt få undantag militära trainers.
De är inte i närheten lika små som en pipistrel.
Det är solklart att en pipistrel elkärra blir tystare än en kolvmotorpiper eller Cessna, men i turboproppkärror är det inte motorn man hör i första hand utan det är propellrarna som står för det mesta ljudet.
Det är solklart att en elmotor är tystare ännen gasturbin men eftersom den stora bullerkällan är propellern kan man inte alls vänta sig att det blir samma skillnad som en elbil kontra fossilbil i buller på garageuppfarten.

Elbilen är tystare på garageuppfarten men på landsvägen skiljer det knappt märkbart då det medta ljudet är däcksljud och fartvind.

Jag är absolut inte emot eldrivna flygmaskiner men det första inlägget andas en partisk inlaga som antagligen kan lura folk att investera på fel grunder.

Det går inte sitta utan en färdig flygmaskin som man är halvvägs igenom certifieringen med halvvägs in i 2022 och sedan ha kommersiell flygtrafik med den 2024.

Om man skulle konvertera en befintlig certifierad flygmaskin med eldrift skulle det vara tillräckligt svårt att klara detta på två år från nu.

Lästips: https://www.ainonline.com/aviation-news ... on-process

https://lynceans.org/all-posts/how-long ... -airliner/
More modern aircraft (blue bars in the chart representing aircraft appearing in 2000 or later) have been averaging about 800 days between first flight and first delivery (excluding ARJ21).
3CCA0FF3-7ED3-4890-B46E-C68E6F9BDFC9.jpeg
Normalt använder man en motor som är certifierad och klar eller en variant till en certifierad motor. Den som tror det kommer gå fortare med en helt ny teknik (där det sannolikt inte ens finns ett komplett regelverk än), kommer ha gravt fel.

Den som tror att en helt ny tillverkare på marknaden kommer vara snabbare än de etablerade tillberkarna med erfarenhet kommer sannolikt bli väldigt missnöjd.

Jag tror personligen att det kommer vara en massa uppstickare som aldrig kommer till en färdig produkt utan konkar före eller hamnar i samma läge som han Möller med flygande bilen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar