Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.Techno_Bass skrev:Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nej det tror jag inte den gör. Jag misstänker att den bara aktiverar AC på "auto" med tempen du ställt in när du skickar kommandot. Ingen extra "boost" eller något som jag har märkt åtminstone.mati skrev:Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.Techno_Bass skrev:Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Du såg ju filmen på hur min beter sig och den blir kylskåpskall som Helectric beskriver det. Hoppas du får bukt på din så att hundarna får det lite bekvämare också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
I lördags gjorde jag (ofrivilligt) samma test som DannyLPG. Bilen stod parkerad i solen i flera timmar. Var ca 22 grader utomhus. Bilen var skållhet inuti. När jag startade den i eco med autoläget på en plopp med 20 graders inställning så drog den ändå igång rejält. Kom kylskåpskall luft ur gallren och energiförbrukningen visade 1,3 kw. Efter nån minut så gick den ned till vanliga 0,28 kw men då var det kallt. Sen fick jag skruva upp tempen till 22 eftersom den blåste för kallt mot fingrarna som höll ratten resten av resan.DanneLKPG skrev:Nej det tror jag inte den gör. Jag misstänker att den bara aktiverar AC på "auto" med tempen du ställt in när du skickar kommandot. Ingen extra "boost" eller något som jag har märkt åtminstone.mati skrev:Kanske. Troligen mjukvara. Men oavsett så har ju detta ingenting att göra med hur bra ACn kyler. Den kyler väl inte bättre när den startas via appen hoppas jag.Techno_Bass skrev:Känner inte heller alls igen strul med att starta varken värme eller kyla via appen. Måste ju verkligen vara nått fel som sagt
Du såg ju filmen på hur min beter sig och den blir kylskåpskall som Helectric beskriver det. Hoppas du får bukt på din så att hundarna får det lite bekvämare också.
Så är troligtvis mjukvara som spökar (för dig också Mati). Den gör väl allt för att spara elektroner. Så när det är ca 18 grader utomhus så har den problem att reglera tempen i kupén o det känns för varmt.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, jag lutar också åt att det är mjukvaran som ställer till det. Det är jäkligt svårt att avgöra så länge det aldrig blir varmare väder än såhär. Faktum är att utetemperaturen inte kräver att ACn är igång för att uppnå den inställda temperaturen i kupén.
Visst kan jag fortfarande tycka att den borde blåsa kalluft allt den orkar när man ställer den på lägsta möjliga nivå, men det funkar kanske inte så.
Visst kan jag fortfarande tycka att den borde blåsa kalluft allt den orkar när man ställer den på lägsta möjliga nivå, men det funkar kanske inte så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag ringde min Hyundaiverkstad idag som ville ta in bilen och kolla nivån av gas i ACn. Han tyckte att det lät konstigt att bilen drog så mkt med värmen på samt inte kunde kyla ordentligt i de flesta fall och trodde att fabriken fyllt på för lite gas - så hade det varit i en annan bil som de haft inne (de provtryckte systemet på den bilen och det fanns inga läckor). Samtidigt ska min bil uppdateras till ny mjukvara (obs tips! Alla I5 ska få ny uppdatering så boka tid).
Han kom med ett bra tips som jag kan dela: han sa att man kan trycka bort alternativet Smart ventilation vilket skulle få upp flåset lite. Jag vet inte men jag känner ändå en liten skillnad nu. Prova det Mati!
Han kom med ett bra tips som jag kan dela: han sa att man kan trycka bort alternativet Smart ventilation vilket skulle få upp flåset lite. Jag vet inte men jag känner ändå en liten skillnad nu. Prova det Mati!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.
Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.
Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min blir svinkall på 30 sek.mati skrev:Tack för tipset. Nu lovas det ju en massa sommarvärme nästa vecka. Då kan man verkligen sätta systemet på prov.
Jag tycker att den har blåst lite kallare nu när det har varit något varmare ute. Inte jättekallt, men kallare.
Men jag tror ändå att det är nåt fel, just eftersom det är som du säger, att den drar orimligt mycket ström för värmen. Ska den värma upp kupén med några enstaka grader så käkar den lätt flera kilowatt. Man märker faktiskt att förbrukningen sticker iväg så fort utetemperaturen bara är några få grader lägre än en inställda, runt 15 grader eller så.
Men ska den kyla ner kupén lika mycket, säg från 25 till 20 grader, så drar den nästan ingen ström alls. Det är ju inte riktigt rimligt, och jag tror att den helt enkelt kör på PTC-värmaren istället för värmepumpen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst.mati skrev:Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hade samma problem/upplevelse med Mini för att låsa passagerarsidans airbag. Fattar fortfarande inte den tekniska konstruktionen, hur det fungerar. Gör ni? Att nyckel automagiskt kan låsa upp utan tryck, men om man försöker trycka på så är det stumt. På Mini skulle nyckeln typ sväva framför hålet, annars var det omöjligt. Hur? Och varför?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…DanneLKPG skrev:Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst.mati skrev:Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 29 apr 2022 15:08
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vi fick strömavbrott hemma igår och då tänkte jag testa Ioniq 5 V2L och se vad man kan hitta på. Drog in en kabel och kopplade in kylskåpet, gick kanon. Hade sedan tidigare köpt en Clas Ohlson bärbar induktionshäll på 2000W vilket jag tänkte att man borde kunna använda, iaf på lite lägre effekt. Hällen gillade inte alls den matning den fick, pep och lös och fläkten drog igång men inget mer hände. Funderar på om bilen inte ger någon jord ut, eller iaf någon form av flytande jord. Jag mätte upp jorden men fick ingen ren kontakt. Uttaget i V2L-adaptern har ju jordstift, har inte mätt rätt på adaptern, får testa det. Tror att tyngre elektronik inte riktigt kan drivas av den typen av flytande system, vad tror ni?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det där kan vara klurigt, att få saker att funka med o utan jord. Jobbar m EMC, och det finns tusen o en tekniska lösningar som baseras på litet läckage till jord. Vilket är acceptabelt för hushåll. Men läckaget får inte vara stort, och har inte med effektnivå att göra egentligen, snarare att det inte får orsaka problem eller fara i den tänkta användningsplatsen. Jag gissar på att spisen har ett EMI filter till jord, och om det inte är inkopplat stör den ut sig själv. Går ju att verifiera med en egen kabel utan jord
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kan du inte ladda ipaden via usb? Jag testade med en vattenkokare och den lite kraftigare kontakten passade utan stöd. Kanske användbart med en grendosa med kort sladd?Aida skrev:Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…DanneLKPG skrev:Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst.mati skrev:Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har inte stött på det problemet faktiskt. Har laddat laptop med sån "tung" kontakt. En workaround på ditt problem är väl att ha köra via grendosa eller liknande så att den tunga kontakten kan ligga på golvet istället.Aida skrev:Det är f.ö. en riktigt värdelös kontakt. Om man har en lite tyngre dosa som ska in i kontakten så får ju den ju inte kontakt jag kunde inte ladda min iPad utan att sitta och hålla i kontakten. Jag ska testa idag igen. Finns mkt skrivet om detta på nätet. Jag tror att problemet ligger i att Hyundai använt samma uttag för typ hela världen så i våra två runda hål finns även plats för UKs platta rektangulära…DanneLKPG skrev:Som du skrev i redigeringen av inlägget så trycker man bara in toppen av nyckeln och vrider för att låsa upp locket. Sen ska det bara vara att skjuta locket utan att ta i. Det var det första jag gjorde när jag tog emot bilen i december. Känns helt onödigt att ha luckan låst.mati skrev:Tänkte använda V2L inne i bilen idag för första gången. Men hur i h*e får man upp kontakten? Nyckeln går ju inte in, inte ens nära. Fattar ingenting.
Edit. Fick till det. Nyckeln går inte in och det krävs lagom våld för att låsa upp locket. Men nu funkar det.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har laddat batteriet till en häcksax i uttaget under sätet och det var en rejäl klump till kontakt till den laddaren. Jag hade först lite svårt att få den att sitta kvar på grund av dess tyngd, men sen lyckades jag på något sätt. Det funkade fint sen. Men jag håller med, det är lite sladdrigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja alltså var inga problem. Jag laddade via usb. Detta var för att testa. Men shit så lätt det är att den gröna lampan blir röd bara man vickar lite på kontakten. Tänk då i fart. Man ser ju inte heller vad som pågår där på golvet.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nu har jag fått en faktura på 1031 kronor för felsökning av AC. Garantin gäller inte säger de, eftersom de anser att ACn fungerar som den ska.
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Känns som att firman behöver bevisa att den fungerar? Uppenbarligen helt olik oss andra som får iskall kylskåpsluft direkt... Vilka skojare!mati skrev:Nu har jag fått en faktura på 1031 kronor för felsökning av AC. Garantin gäller inte säger de, eftersom de anser att ACn fungerar som den ska.
Jag tänker inte betala fakturan.
Varning för biltjänst i Lidköping. De är inte seriösa!
Det är dessutom ett fel som lär synas i serviceforumet för ÅF då jag sett fler som fått hjälp att lösa det. Vissa behövde byta ut PTC för att AC skulle fungera korrekt. Andra har bytt kompressor.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin. Det är första gången jag har varit med om nåt liknande. Att verkstan inte tycker att det är nåt fel må ju vara hänt, det är ju tämligen normalt skulle jag vilja påstå, men att ha mage att skicka en faktura är fan inte klokt alltså. Jag har bestridit fakturan via mejl nu.
Aldrig kommer jag sätta min fot i denna verkstad igen. Så blev de av med en kund och jag kommer också se till att ingen jag känner någonsin gör misstaget att köpa en bil hos dem. Oseriösa skojare. Tyvärr stämmer ryktena jag hört tidigare.
Aldrig kommer jag sätta min fot i denna verkstad igen. Så blev de av med en kund och jag kommer också se till att ingen jag känner någonsin gör misstaget att köpa en bil hos dem. Oseriösa skojare. Tyvärr stämmer ryktena jag hört tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Undrar vad han jämför med? Upplevd känsla eller uppmätta värden? Jag hade inte heller betalt. Är det långt till nästa Hyundai ÅF för dig att få riktigt hjälp hos?mati skrev:De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Han säger att de mätte 4 grader vid utblåset och därmed är det okej. Vet inte var de får 4 grader ifrån. Det vore ju iskallt i så fall. Mycket konstigt. Det är ju inte så att bilen inte kyler alls, det gör den. Men det är ganska moderat kyleffekt. Jag har den inställd på 19 grader. Det blir inte olidligt varmt, men egentligen är det främst tack vare de ventilerade säten att jag överlevde de senaste dagarna med långt över 30 grader. Jag mätte inte upp temperaturen i kupén, men det var inte 19 grader. Inte ens nära. Upplevt runt 25 eller så. Mycket bättre än ingenting såklart, men jag anser att den borde blåsa allt den orkar när man ställer in en temperatur som ligger runt 15 grader under omgivningstemperaturen. Jag stängde av smart fläktläge, och det gör lite nytta. Men vete fan om det ska vara så alltså.DanneLKPG skrev:Undrar vad han jämför med? Upplevd känsla eller uppmätta värden? Jag hade inte heller betalt. Är det långt till nästa Hyundai ÅF för dig att få riktigt hjälp hos?mati skrev:De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin.
Nu ska de låta en tekniker testa bilen tillsammans med mig. Servicemottagaren på telefon var plötsligt inte längre så övertygad att det inte är nåt fel ändå. Såvida de inte gör det bara för att sedan kunna skicka en faktura till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
I min bil så fryser man om man sätter AC på lägre än 21 när det är så här varmt ute. Det blåser verkligen iskallt och MYCKET. Trots att vi har på lägsta Auto (1 av 3 pluppar)... Min sambo har med sig tröja och sätter sätesventilationen på 1. Jag har inte stängt av smart ventilation och även på Eco så är det iskallt.mati skrev:Han säger att de mätte 4 grader vid utblåset och därmed är det okej. Vet inte var de får 4 grader ifrån. Det vore ju iskallt i så fall. Mycket konstigt. Det är ju inte så att bilen inte kyler alls, det gör den. Men det är ganska moderat kyleffekt. Jag har den inställd på 19 grader. Det blir inte olidligt varmt, men egentligen är det främst tack vare de ventilerade säten att jag överlevde de senaste dagarna med långt över 30 grader. Jag mätte inte upp temperaturen i kupén, men det var inte 19 grader. Inte ens nära. Upplevt runt 25 eller så. Mycket bättre än ingenting såklart, men jag anser att den borde blåsa allt den orkar när man ställer in en temperatur som ligger runt 15 grader under omgivningstemperaturen. Jag stängde av smart fläktläge, och det gör lite nytta. Men vete fan om det ska vara så alltså.DanneLKPG skrev:Undrar vad han jämför med? Upplevd känsla eller uppmätta värden? Jag hade inte heller betalt. Är det långt till nästa Hyundai ÅF för dig att få riktigt hjälp hos?mati skrev:De skriver på fakturan att teknikern fick mycket bra AC-funktion att att det därför inte omfattas av nybilsgarantin.
Nu ska de låta en tekniker testa bilen tillsammans med mig. Servicemottagaren på telefon var plötsligt inte längre så övertygad att det inte är nåt fel ändå. Såvida de inte gör det bara för att sedan kunna skicka en faktura till.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag ställde sätesventilationen på 3 igår när det var tokvarmt ute (termometern visade 34), men sen sänkte jag den till 1 för det blev något kallt i ryggen. Svärfar bredvid mig fortsatte med läge 3. Däremot så stod ACn på 19 grader hela tiden, Eco av, smart fläkt av. Auto på 1 tror jag. Jag upplever ingen jätteskillnad mellan de olika auto-lägen, mer än att det väsnas mer i läge 3. Då blev det i alla fall okej. Vi svettades inte, men jag kan verkligen inte påstå att vi frös, framförallt inte de i baksätet där det inte finns rumpfläkt. De fipplade hela tiden med utblåsen så de fick sval luft på sig. Sambon som satt där bak hade dragit upp solskyddet på sin sida, så det blev hyfsat okej ändå.
Om det visar sig att ACn inte orkar mer så är det ingen katastrof. Det duger, fastän det är klent. Men det låter ju på er som att den inte ska vara såhär klen.
Det som är positivt är att bilen inte blir lika stekhet när man parkerar i solen, jämfört med till exempel vår Golf. Vet inte vad det beror på. De tonade rutorna kanske gör nytta.
Om det visar sig att ACn inte orkar mer så är det ingen katastrof. Det duger, fastän det är klent. Men det låter ju på er som att den inte ska vara såhär klen.
Det som är positivt är att bilen inte blir lika stekhet när man parkerar i solen, jämfört med till exempel vår Golf. Vet inte vad det beror på. De tonade rutorna kanske gör nytta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag får alltmer intrycket att mitt AC problem är mjukvarurelaterat eller nåt. I morse körde jag iväg vid 16 grader utetemperatur, AC ställd på 19 som vanligt. Då drog den 1kW, men efter en stund märkte jag att den inte alls kylde, utan den värmde luften istället. Jag stängde av den helt då och allt var perfekt. Den måste ha kört med PTC värmaren. Helt galet och onödigt.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14