Premie på lagerbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Premie på lagerbil?

Inlägg av Xerxes »

Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Premie på lagerbil?

Inlägg av Jeppe_E »

Xerxes skrev:
Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?

Så länge bilen inte varit i trafik, så ja.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare

Inlägg av Xerxes »

Jeppe_E skrev:
Xerxes skrev:

Men om det har gått tex 800 mil så måste de väl ha varit i trafiK?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Xerxes skrev:
Jeppe_E skrev:
Xerxes skrev:

Inte nödvändigtvis, om den rullat med handlarplåtar, men det är jag iofs tveksam till att Tesla har. Men det är ju bara att kolla upp.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jeppe_E skrev:
Xerxes skrev:
Jeppe_E skrev:
Xerxes skrev:

Inte nödvändigtvis, om den rullat med handlarplåtar, men det är jag iofs tveksam till att Tesla har. Men det är ju bara att kolla upp.
Så kallade grönskyltar är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att kunna köra en oregistrerad bil som t.ex. demobil. Om Tesla av någon anledning valt att regitrera in sina demobilar bränner man ju bonuspengarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Så kallade grönskyltar är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att kunna köra en oregistrerad bil som t.ex. demobil. Om Tesla av någon anledning valt att regitrera in sina demobilar bränner man ju bonuspengarna.
Senaste året har jag provat det mesta i elbilsväg. Kan inte minnas att jag sett gröna skyltar på någon demobil, oavsett tillverkare.
Så det är nog inte så enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Senaste året har jag provat det mesta i elbilsväg. Kan inte minnas att jag sett gröna skyltar på någon demobil, oavsett tillverkare.
Jo, det verkar faktiskt vara ganska enkelt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/

Dock brukar det ju ofta vara så att demobilarna också rullar som säljarnas tjänstebil och då funkar ju inte grönskylt. Men för Tesla borde det ju vara ett enkelt sätt att behålla bonus på demobilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

De flesta brukar väl behålla demobilarna i det halvår som krävs för att få ut bonusen själva?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Jo, det verkar faktiskt vara ganska enkelt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/

Dock brukar det ju ofta vara så att demobilarna också rullar som säljarnas tjänstebil och då funkar ju inte grönskylt. Men för Tesla borde det ju vara ett enkelt sätt att behålla bonus på demobilar.
Poängen var att det lär finns andra faktorer som gör att få/ingen väljer att nyttja grönskylt.
Min uppfattning efter alla testkörningar senaste året är att det är dedikerade demobilar nuförtiden. Förr var det säkert så som du beskrev.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar