Premie på lagerbil?
Moderator: Redaktion
Premie på lagerbil?
Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?
M3LR 2022
Re: Premie på lagerbil?
Xerxes skrev:Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?
Så länge bilen inte varit i trafik, så ja.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Men om det har gått tex 800 mil så måste de väl ha varit i trafiK?Jeppe_E skrev:Xerxes skrev:Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?
M3LR 2022
Inte nödvändigtvis, om den rullat med handlarplåtar, men det är jag iofs tveksam till att Tesla har. Men det är ju bara att kolla upp.Xerxes skrev:Men om det har gått tex 800 mil så måste de väl ha varit i trafiK?Jeppe_E skrev:Xerxes skrev:Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Så kallade grönskyltar är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att kunna köra en oregistrerad bil som t.ex. demobil. Om Tesla av någon anledning valt att regitrera in sina demobilar bränner man ju bonuspengarna.Jeppe_E skrev:Inte nödvändigtvis, om den rullat med handlarplåtar, men det är jag iofs tveksam till att Tesla har. Men det är ju bara att kolla upp.Xerxes skrev:Men om det har gått tex 800 mil så måste de väl ha varit i trafiK?Jeppe_E skrev:Xerxes skrev:Hittar inte svaret på detta, får man miljöpremie om man köper en av de lagerbilar som dyker upp, då tänker jag på de som gått några hundra mil?
Senaste året har jag provat det mesta i elbilsväg. Kan inte minnas att jag sett gröna skyltar på någon demobil, oavsett tillverkare.Fredrik j skrev:Så kallade grönskyltar är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att kunna köra en oregistrerad bil som t.ex. demobil. Om Tesla av någon anledning valt att regitrera in sina demobilar bränner man ju bonuspengarna.
Så det är nog inte så enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, det verkar faktiskt vara ganska enkelt.taliz skrev:Senaste året har jag provat det mesta i elbilsväg. Kan inte minnas att jag sett gröna skyltar på någon demobil, oavsett tillverkare.Fredrik j skrev:Så kallade grönskyltar är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att kunna köra en oregistrerad bil som t.ex. demobil. Om Tesla av någon anledning valt att regitrera in sina demobilar bränner man ju bonuspengarna.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/
Dock brukar det ju ofta vara så att demobilarna också rullar som säljarnas tjänstebil och då funkar ju inte grönskylt. Men för Tesla borde det ju vara ett enkelt sätt att behålla bonus på demobilar.
De flesta brukar väl behålla demobilarna i det halvår som krävs för att få ut bonusen själva?
Poängen var att det lär finns andra faktorer som gör att få/ingen väljer att nyttja grönskylt.Fredrik j skrev:Jo, det verkar faktiskt vara ganska enkelt.taliz skrev:Senaste året har jag provat det mesta i elbilsväg. Kan inte minnas att jag sett gröna skyltar på någon demobil, oavsett tillverkare.Fredrik j skrev:Så kallade grönskyltar är ju ett ganska billigt och enkelt sätt att kunna köra en oregistrerad bil som t.ex. demobil. Om Tesla av någon anledning valt att regitrera in sina demobilar bränner man ju bonuspengarna.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gnslicens/
Dock brukar det ju ofta vara så att demobilarna också rullar som säljarnas tjänstebil och då funkar ju inte grönskylt. Men för Tesla borde det ju vara ett enkelt sätt att behålla bonus på demobilar.
Min uppfattning efter alla testkörningar senaste året är att det är dedikerade demobilar nuförtiden. Förr var det säkert så som du beskrev.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas