Så mycket de vet dessa tyskar!

http://ekstrabladet.dk/biler/topfart/article5264432.ece
http://adacemobility.wordpress.com/2013 ... terschied/
Moderator: Redaktion
Och så mycket vet vissa danskar. ADAC-artikeln är ett år gammal. Ingenstans nämns något om kylning av batterierna, bara att det är mindre bra om de blir för varma ...Delta skrev:Läste här på morgonen i en dansk tidning att en tysk som hör till världens främsta batteriexperter menar att Teslas batterier inte är anpassade till industriellt användande på samma sätt som BMW´s. Hållbarheten för den tyska bilens batterier har han räknat ut till 20,9 år! Mannen, Sven Bauer är VD på Europas största batterifabrik. Tidningen refererar till motororganisationen ADAC som häromåret såg till att VW Golf blev vald till årets bil i Tyskland genom att lägga till extra röster.
Så mycket de vet dessa tyskar!![]()
http://ekstrabladet.dk/biler/topfart/article5264432.ece
http://adacemobility.wordpress.com/2013 ... terschied/
Tja ... att han kan uppskatta livslängden på "sina" olanserade batterier till exakt 20,9 år men Teslas till bara mellan 5 och 8 år, utan hänsyn till Teslas praktiska erfarenhet av tiotusentals bilar under högst varierande förhållanden, eller Teslas åttaåriga garanti? Och som sagt, utan att nämna hur hans klarar värme, som han ser som så stort problem för Tesla? Hur oberoende är batteritillverkare Sven som bedömare?matbl skrev:Vad är det som säger att han inte har rätt?
Hur ADAC röstade fram årets bil känns irrelevant i sammanhanget...
Tibor! Mitt inlägg var ironiskt menat. Bara att hävda att livslängden är 20,9 år.TiborBlomhall skrev:Så enligt honom borde de Tesla Roadsters som såldes 2008 -för sex år sedan- redan ha slut på batterierna?
Hur kan man ens komma undan med en sådan uppenbar lögn?
Roadstern tappar förresten 15% av sin batteri kapacitet efter 6 år och 16 000 mil.
Modell S ca 7% efter 12 000 mil.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Sluta betrakta Tesla som en ny och oprövad teknologi!