SuC V3 utökad hastighet i USA

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av martinot »

Jo, 2019 MR LR/P är riktiga laddmonster! Grymma. Finns nog nästa inga mer snabbladdande bilar. :D

Laddar inte i närheten lika snabbt sedan jag bytte från 2019 Panasonic till 2021 Panasonic i somras (även om fortfarande OK).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Zalman3 »

Nu pratas det om att V3 kan höjas till 324kW eller 370kW nu i Q3.
Och att V4 kommer senare i år.
Screenshot_20220710-012752_YouTube.jpg
Screenshot_20220710-012637_YouTube.jpg
Screenshot_20220710-012503_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5505
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av chaffis75 »

Kanake man går över till 800 volt system i samband med de nya fetare batteri cellerna? Tja har ju inte något med varandra att göra mer än att man designar om batteri pack och bms och då är de kanske rätt tidpunkt att gå över till 800 volt samtidigt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Kanake man går över till 800 volt system i samband med de nya fetare batteri cellerna? Tja har ju inte något med varandra att göra mer än att man designar om batteri pack och bms och då är de kanske rätt tidpunkt att gå över till 800 volt samtidigt.
Då måste man väl byta alla laddare också?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5505
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
chaffis75 skrev:
Kanake man går över till 800 volt system i samband med de nya fetare batteri cellerna? Tja har ju inte något med varandra att göra mer än att man designar om batteri pack och bms och då är de kanske rätt tidpunkt att gå över till 800 volt samtidigt.
Då måste man väl byta alla laddare också?
Nej, man bygger bilarna för både 400 och 800 volt.. Sen får man såklart inte samma hastighet på 400 volt laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Zalman3 »

ABB 360 klarar ju från 200V till 920V.
Då borde Tesla också klara det.
Screenshot_20220710-084749_Samsung Notes.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Hoppsan_84 »

200-920V är mer eller mindre standard.
Enligt en kollega (fd tesla tekniker) var inte V3 förberedda för 920V men det kan ha ändrats.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuC V3 utökad hastighet i USA

Inlägg av Zalman3 »

Hoppsan_84 skrev:
200-920V är mer eller mindre standard.
Enligt en kollega (fd tesla tekniker) var inte V3 förberedda för 920V men det kan ha ändrats.
Nu när Tesla dessutom öppnat upp sitt laddnätverk.
Talar allt för att man ställer in sig i ledet med 400-800V CCS.
För att alla bilar ska kunna ladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar