Inuti handtaget WC Gen2

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inuti handtaget WC Gen2

Inlägg av tor-ake »

Efter ganska precis tre år och gissningsvis 8000kWh började Wall Connectorn plötsligt mankera. Först avslutades laddningarna med felmeddelande om att handtaget var för varmt och sedan vägrade bilen acceptera handtaget helt. Rengöring och kontaktspray hjälpte inte. Blinkkod på WC var lysande grön och ett rött blink, vilket indikerar att laddhandtaget var för varmt, typ hela tiden. UMC:n fungerar fint så jag bedömer att bilens laddport är okej.

Efter att ha plockat isär och kontrollerat kontakterna inne i WC öppnade jag handtaget. Det visar sig att det i princip nte går att göra det utan att förstöra det, men det struntade jag i eftersom skiten ändå var paj.
20220709_133255.jpg
Under den gråa plastkåpan under vilken det alltid läcker in vatten sitter ett litet kretskort med knappen för att öppna laddluckan. Resten av handtaget är ingjutet i nån gummiliknande gegga som man måste skära bort med kniv.

Så det gjorde jag. :mrgreen:
20220709_164757.jpg
Efter en hel del karvande hittade jag till sist termistorn, den är ytterligare ingjuten i epoxy i ett metallöra som är skruvat i hårdplastkontakten. Inte möjligt att byta den, så, det var bara klippa av hela typ2-handtaget och kasta på sophögen. :evil:

Jag sparar WC-huset och kontaktorn, kanske man bygger en OpenEVSE med den någon gång under vintern när man har mer tid över...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
tobiaslej

Re: Inuti handtaget WC Gen2

Inlägg av tobiaslej »

Tack för bra info. Kan komma till nytta framöver!
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Du skulle kollat hur knappen för laddluckan är inkopplad. Då kan du förmodligen flytta den till en ny handske som du installerar på laddboxen?
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

WC 2 verkar trivas bäst under tak…
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

ReNewAble skrev:
Du skulle kollat hur knappen för laddluckan är inkopplad. Då kan du förmodligen flytta den till en ny handske som du installerar på laddboxen?
Blå på det lilla kretskortet kommer från röd ledare i kabeln, gissar matningsspänning, det får man kolla vad det är. Det satt en spänningsregulator på kretskortet så kanske inte är +5V? Grön är jord och orange går till ena kommunikationspinnen i kontakten. Sitter också en mikrokontroller i 8-pinnars kapsel på kortet, så det är möjligt att den går att använda fristående från moderkortet i WC, men inte säkert.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar