Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av p_q »

joel80 skrev:
Intressant att en el-firma, som dessutom har ett namn som syftar på ren energi, står och spärrar en elstolpe. (Sollentuna)

Solhems El..

Det är ju iaf. en "el"-bil. ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

dom borde inte kunna skylla på att dom inte vet vad en elbil är iaf. Blir lite som att jobba i oljeindustrin och inte veta vad ett X-mas tree är :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

"Man får, men det är ett ruttet beteende. Det är mycket som är lagligt även om det innebär att man beter sig illa."

+ 8856
Håller helt klart med bylund, kan inte ens tänka tanken att stjäla en plats från någon som kanske verkligen behöver den.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

På IKEA har dom satt upp 4 typ 2 uttag på väldigt bra p platser framför dörren typ. Dom har varit konstant upptagna av ICE bilar. Idag kom jag dit o tog en snabbtitt ifall någon skulle va ledig. Döm om min förvåning när det nu satt en tydlig skylt över "Laddplats" och bara en plats upptaget. Och det var en laddande Outlander. Så bra skyltning hjälper!
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Vilken Ikea var det?

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Törs man gissa Karlstad? ;)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Ikea Helsingborg är alltid icade. I Malmö har de hängt ner en rejäl bom mellan platserna, framför fronten på bilarna, med tydlig text endast för elbil eller nått liknande, där är oftare ledigt.

Så BRA skyltning hjälper.

/Sony Z3 Dual
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

drakbane skrev:
Ikea Helsingborg är alltid icade. I Malmö har de hängt ner en rejäl bom mellan platserna, framför fronten på bilarna, med tydlig text endast för elbil eller nått liknande, där är oftare ledigt.

/Sony Z3 Dual
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar med bommen. Men det vore kanske en bra idé med en bom som det sitter en tydligt skylt på och att man måste lyfta på denna för att komma åt laddplatserna? Lite krongligt för de som ska ladda men kanske bättre det än att platserna är iced hela tiden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar med bommen. Men det vore kanske en bra idé med en bom som det sitter en tydligt skylt på och att man måste lyfta på denna för att komma åt laddplatserna? Lite krongligt för de som ska ladda men kanske bättre det än att platserna är iced hela tiden?
Verkar inte som bommen är ivägen, men att den har ett budskap och man ser rakt in i den om man kör in på parkeringen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ikea Bäckebol har enorma problem med det. Mycket därför att laddplatserna är de bästa på hela stället - superbreda och precis vid ingången. Plus att Bäckebol är så populärt så parkeringen är ofta knökfull.

I Kållered står det ibland ICE-bilar men jag har aldrig varit med om att alla laddplatser varit upptagna där. Säkert för att de ligger lite avsides - fortfarande bra och breda platser, men kanske 70 meter från ingången istället för 10.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

IKEA Uppsala brukar det inte vara någon ICE på vid laddstationerna trots att det är endast 10m ifrån ingången. Ok skyltning.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Igår ställde jag mitt fossilmonster på en laddplats på ett ställe i Stockholm. Alla handikapplatser var tagna av 50% lata och 50% med tillstånd. Elplatserna var liksom handikapp extra breda vilket är ett måste så man får fram rullstolen till bildörren.

Varför är laddplatser extra breda? Och varför är dom precis vid entrén? Verkar riktigt dum i min mening, men det hjälpte mig denna dag.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tycker alla platser ska vara så breda. Skulle spara väldigt mycket pengar och besvär med dörruppslag.

Att laddplatserna placeras vid entrén tror jag är för att den son investerar i laddplatserna vill att de ska synas, vilket de tror ska ge dem "miljöcred".
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Bild

Typ såhär.

/Sony Z3 Dual
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

ovelundkvist skrev:
Jag tycker alla platser ska vara så breda. Skulle spara väldigt mycket pengar och besvär med dörruppslag.

Att laddplatserna placeras vid entrén tror jag är för att den son investerar i laddplatserna vill att de ska synas, vilket de tror ska ge dem "miljöcred".

Ibland har det nog också att göra med eldragning. En elinstallation blir ju dyrare ju längre man måste dra elen.. speciellt om man kanske t.ex måste gräva upp lite asfalt. Fast i många fall kan man nog lösa det genom att utgå från t.ex ett hörn av butiken/byggnaden istället för rakt ut från entrén. Då blir platserna i allafall inte centrerade, även om dom hamnar rätt nära.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

ovelundkvist skrev:

Det skulle å andra sidan ge väldigt mycket färre p-platser på samma yta. Så antingen skulle du riskera att det blir fullt oftare eller så måste man bygga större parkeringsytor/P-hus.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

drakbane skrev:
Bild

Typ såhär.

/Sony Z3 Dual

Där blir det svårt att skylla på att man inte visste eller förstod att det inte var en vanlig parkering.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fast tydligast kanske den Amerikanska varianten blir "Laddplats, 700kr i avgift för icke elbilar". Är ju ganska vanligt i USA med den typen av skylt där det klart och tydligt framgår vad det kostar att bryta emot förbudet, tex rökning.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

LarsL skrev:
Fast tydligast kanske den Amerikanska varianten blir "Laddplats, 700kr i avgift för icke elbilar". Är ju ganska vanligt i USA med den typen av skylt där det klart och tydligt framgår vad det kostar att bryta emot förbudet, tex rökning.
Det fick mig att tänka på hur olika saker och ting funkar i olika länder, inte minst språkligt. Två exempel på skyltar jag sett i New York resp Berlin:

"DON'T EVEN THINK ABOUT PARKING HERE!!!" = text på förbudsskylt som jag sett i New York

"Bitte nicht hier parken" = motsvarande text i Tyskland

:D
Model S 85D
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Lessmog skrev:
Törs man gissa Karlstad? ;)
Yepp
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Jag har blivit icead!

Inlägg av Ferro94 »

ICE:ad, men det var inte det värsta...

Sjukhuset i Uppsala har ett nytt fint garage med 10 laddplatser. Idag när jag kom fanns det en enda plats ledig, mellan 2 ICE. Den tog jag. I ena änden stod en annan elbil och laddade. Resten (6 av 10) var upptagna av elbilar/laddhybrider som INTE ens hade sladden i väggen. En snabb titt i framrutorna gav informationen att de flesta jobbade på sjukhuset (speciellt P-kort i rutan) och hade betalt för många timmar (kan man gissa att de var på jobbet?). Att ICE-förare inte begriper bättre känns i detta sammanhang förlåtligt, men att någon som själv har laddbehov hindrar andra från att "tanka" blir ju på gränsen till idioti. Riktigt "ruttet beteende" för att citera Drakbane...

Ringde givetvis P-bolaget som tacksamt lovade att skicka ut någon. Känns som det är enda lösningen för att få folk att förstå vad laddplatser faktiskt är till för.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Klart tröttsamt med elbilister som anser sig ha rätt att blockera med sin bil för att det är en elbil. Jag är ok med när det gäller långsamladdning man parkerar mycket längre än man strikt behöver, för det torde vara rätt enkelt att skala upp när det behövs mer. Inga dyra likriktare o s v, men då får man för bövelen koppla in.

Klart "ruttet beteende" för att citera Ferro94.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det dumma är att parkeringsbolaget inte kan dela ut kontrollavgifter till elbilar på såna rutor, oavsett om de har sladden i eller inte. Men jag håller med. Extra oacceptabelt att göra så när man själv kör elbil. Vad tänkte de?
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

danni skrev:
Det dumma är att parkeringsbolaget inte kan dela ut kontrollavgifter till elbilar på såna rutor, oavsett om de har sladden i eller inte. Men jag håller med. Extra oacceptabelt att göra så när man själv kör elbil. Vad tänkte de?
Tipsade även P-bolaget att sätta upp en tilläggsskylt. Hör och häpna... De hade ingen aning om att detta skulle kunna behövas...
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

bylund skrev:
Klart tröttsamt med elbilister som anser sig ha rätt att blockera med sin bil för att det är en elbil. Jag är ok med när det gäller långsamladdning man parkerar mycket längre än man strikt behöver, för det torde vara rätt enkelt att skala upp när det behövs mer. Inga dyra likriktare o s v, men då får man för bövelen koppla in.

Klart "ruttet beteende" för att citera Ferro94.
+1Bild
Skriv svar