TrueAAKEE skrev:Det blir ju dubbelt så lång glädje!Bjelke skrev:Delad glädje är inte alltid dubbel glädje

Moderator: Redaktion
TrueAAKEE skrev:Det blir ju dubbelt så lång glädje!Bjelke skrev:Delad glädje är inte alltid dubbel glädje
Det låter bekant. Tyvärr uppdateras inte det angivna antalet lediga laddare efter att jag valt en viss station i navigatorn. Mycket dumt.mikebike skrev:Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.
Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Frågan är om uppgiften att det fanns 8 lediga laddare var sann ens när jag startade navigationen 30 minuter innan ankomst?Niklas Z skrev:Det låter bekant. Tyvärr uppdateras inte det angivna antalet lediga laddare efter att jag valt en viss station i navigatorn. Mycket dumt.mikebike skrev:Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.
Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Som tur är kan det slå åt andra hållet också. Jag matade in Strängnäs SuC igår. Då angavs det att några laddare var upptagna (minns inte hur många). Det antalet stod sig medan jag körde till laddstationen, men när jag kom fram var den helt tom. Tre bilar kom dock under de drygt fem minuter jag laddade.mikebike skrev:Frågan är om uppgiften att det fanns 8 lediga laddare var sann ens när jag startade navigationen 30 minuter innan ankomst?Niklas Z skrev:Det låter bekant. Tyvärr uppdateras inte det angivna antalet lediga laddare efter att jag valt en viss station i navigatorn. Mycket dumt.mikebike skrev:Inga problem med SuC, däremot fick jag köa för första gången idag. Jag navigerade till Linköping från Väderstad (inte så långt) och då kunde jag se att det fanns 8 lediga laddare. Så såg det ut ända tills vi anlände och konstaterade att det var fullt med en väntande!
Efter att navigationen var avslutad kollade jag igen och då syntes det att det var fullt.
Jag är inte riktigt säker på var felet ligger, i bilen eller någonstans centralt.
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Det känns märkligt att det skall gå från nästan tomt till överfullt så fort.
Jag har visserligen råkat för det i Jönköping, men då var det Tesla Club West Sweden som anlände strax efter mig med 20+ deltagare.
Trist, och extra trist om det faktiskt vore stolpen som var lite defekt liksom…Magicmike skrev:Hade problem vid SuC Kalmar idag. Det var kö och jag fick stolpe 2a där det laddat en annan tesla i flera minuter. Stolpen verkade alltså OK för dem. När jag anslöt min bil kom det felmeddelande om att ”ACLaddning kan inte startas” och strax därefter ”Laddningen stoppas” (kommer inte ihåg den exakta lydelsen på meddelanden men i stil med detta). Provade koppla ur och i igen men med samma resultat. Provade även att ansluta med CCSadaptern och den andra sladden/kontakten. Då stod bilen still med meddelandet ”Laddningen påbörjas” utan att komma vidare dvs fick ingen laddning. Ringde i detta läge tesla roadside assistens men hamnade i kö ca 10 min. Under tiden lämnade bilen på stolpe 2a stationen och jag meddelade bilen som var först i kö att jag hade problem och ville testa annan stolpe. Meddelade att jag skulle åka till annan laddare om det inte skulle funka för honom heller. Men som tur var funkade det för oss båda. Jag fick alltså helt normal laddning på stolpe 2b och stolpe 2a funkade för nästa bil efter mig. Hur vanligt är detta och vad kan det bero på? Ganska stressande att sitta ansluten men utan att få laddning när stationen har kö.... Efter att bytt stolpe kom jag fram till tesla vägassistans där den engelsktalande supporten nästan genast kom fram till att 1)min bil är out of warranty, vilket leder till 2)bärga till SC. Har stött på detta synsätt fler gånger! Känns tyvärr inte som att man kan räkna med mycket relevant hjälp utan bara blir hänvisad till bärgning till SC så fort något inte funkar.
Mvh Micke
Kan ju bero just på att de släppt in alla möjliga märken på Superchargers. När man har kontroll på bägge sidor är det ju ganska enkelt att ha bra stabilitet (se Apple) men när man ska ta hänsyn till andra så börjar det strula. Räcker ju med att det är ett märke som slår ut laddare så blir det kaos med trasiga laddare.bat skrev:Undrar om det hänt ngt med service teamet för SuC. Kommunikationsproblem för stationerna och trasiga laddare, ett nytt fenomen. Tesla har ju stuckit ut jämfört med andra laddstolpar tidigare med att de i princip alltid vara funktionella.
LarsL skrev:Kan ju bero just på att de släppt in alla möjliga märken på Superchargers. När man har kontroll på bägge sidor är det ju ganska enkelt att ha bra stabilitet (se Apple) men när man ska ta hänsyn till andra så börjar det strula. Räcker ju med att det är ett märke som slår ut laddare så blir det kaos med trasiga laddare.bat skrev:Undrar om det hänt ngt med service teamet för SuC. Kommunikationsproblem för stationerna och trasiga laddare, ett nytt fenomen. Tesla har ju stuckit ut jämfört med andra laddstolpar tidigare med att de i princip alltid vara funktionella.
Samma här, på båda mina model S… eller iaf typ hälften av gångerna blir det fel.Gustafsson skrev:Jag får ofta rött ljus när jag använder CCS-adapter, men inte med den vanliga handsken. Om jag lyfter i handtaget lite när bil och laddare pratar med varandra går det bra. När jag väl fått grönt ljus så kan jag släppa ner handtaget, och allt funkar bra.
I Linköping igår var två laddare trasiga, en hade nån hängt upp kabeln på samma sätt på. Jag gick och hängde upp kabeln på den andra. En förvånad förmodad annan elbilsförare tittade frågande på mig, jag förklarade att det var för att man skulle se att den var trasig. Smart idé, den som kom på det. Väl värt att spridas.LarsL skrev:Många stall som är sönder numera. Varit på ett gäng Superchargers och det har varit två-tre stall som varit utslagna på hälften av dem. Såg att något fått en lysande idé i Jönköping och hängt kabeln över boxen så att det syns på långt håll att den är utslagen, nej det går inte se en ljus sommar dag om TESLA texten lyser eller inte.
Fast det kan du ju inte veta. Pratade med några kompisar om det igår, att vi sällan kör in till en SuC om det är kö (visuellt bekräftat eller via navigationen) och man kan ladda någonannanstans.Dinsdale skrev:I Linköping blev det kö pga de två trasiga laddarna, det hade inte varit nån kö om de hade funkat.
Ja, detta kan inte vara unikt för Sverige...mati skrev:Jag får intrycket av att SuC numera slåss med samma bekymmer som alla andra, dvs trasiga laddare som man inte hinner laga tillräckligt snabbt. Tråkigt, men det är nog tyvärr så verkligheten ser ut när man inte längre är en exklusiv klubb enbart för medlemmar.
Samtidigt är ju Sverige absolut inte första marknaden där SuC har öppnat för andra. Tesla borde rimligen vetat detta sedan tidigare. Uppenbarligen tycker de att det är värt det.