Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av uncle_bob »

Hej!

Tänkte köpa cykelhållare till teslan, behöver kunna lasta tre vuxencyklar och funderar spontant på Thule Velospace som man hänger på kroken, är det någon som har kört med sådan och i så fall hur mycket påverkar det räckvidden upplever ni?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Skyltspurtaren »

Jag har en Thule Velocompact, den är snarlik. Om jag justerar upp förbrukningen i abetterrouteplanner med 30-40 % så stämmer det bra med verkligheten. Har en TM3SR+, den har ju skapligt låg förbrukning utan stället. Är lika förvånad varje gång hur mycket det påverkar.
967B3027-34CF-4F63-981F-754F2564EC91.jpeg
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av uncle_bob »

Skyltspurtaren skrev:
Jag har en Thule Velocompact, den är snarlik. Om jag justerar upp förbrukningen i abetterrouteplanner med 30-40 % så stämmer det bra med verkligheten. Har en TM3SR+, den har ju skapligt låg förbrukning utan stället. Är lika förvånad varje gång hur mycket det påverkar.
Tack för snabbt svar!

Misstänkte att det drar en hel del, inget större problem i vardagen men behöver ju planeras för på längre resor!

Har du beställt separat skylt eller skruvar du loss befintlig?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Skyltspurtaren »

Stället har en egen skylt, det är ett ganska billigt tillbehör för att vara till en Tesla, en extra skylt kostar 62 kronor :-)

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av uncle_bob »

Skyltspurtaren skrev:
Stället har en egen skylt, det är ett ganska billigt tillbehör för att vara till en Tesla, en extra skylt kostar 62 kronor :-)

https://www.transportstyrelsen.se/registreringsskyltar
Haha, 62kr. Men, tveksamt om det är en enkel process när bilen står på Leaseplan :roll:
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av tigermann »

Skyltspurtaren skrev:
Jag har en Thule Velocompact, den är snarlik. Om jag justerar upp förbrukningen i abetterrouteplanner med 30-40 % så stämmer det bra med verkligheten. Har en TM3SR+, den har ju skapligt låg förbrukning utan stället. Är lika förvånad varje gång hur mycket det påverkar.
Maxvikt på kroken är 55 kg, en Velocompact för 3 cyklar väger 20 kg. Dina tre cyklar måste vara lätta ;)
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Lacho »

Påverkar en cykelhållare mindre på en SUV tro?
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Dodde »

Har kört mycket med Thule easybag och förbrukning är då helt oförändrad men ett gäng cyklar skapar säkert mycket mer turbulens.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Bjelke »

Lacho skrev:
Påverkar en cykelhållare mindre på en SUV tro?
Bra fråga, spontant så känns det ju så men någon som vet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Xeik »

Bjelke skrev:
Lacho skrev:
Påverkar en cykelhållare mindre på en SUV tro?
Bra fråga, spontant så känns det ju så men någon som vet?
Får förhoppningsvis svar på detta senare. Har en trea idag där vi kör med 3 cyklar bak vid x antal tillfällen per år. Har en y på väg in som ersättare. Men trean och y:n är kanske för lika för att det ska bli någon större skillnad.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Daven »

Kommer precis hem från en resa Växjö - Orust - Växjö med min M3 SR+ -20 Thule Velocompact med tre cyklar. Körde ena gången över Jönköping och andra gången ver Gislaved. Förbrukningen landade på ca 200wh/km.
Hade jag kört utan cyklarna hade jag förväntat mig ca 140 i förbrukning.
Kör jag bara med stället o grabbens cykel så är förbrukningen mer eller mindre oförändrad jämfört med inget på kroken.
Så min slutsats är att allt som sticker uppöver bagageluckan ökar förbrukningen mycket, framförallt en cykelkorg :lol: så jag skulle tro att en MY ökar förbrukningen % mindre med samma last.
20220723_175848.jpg
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Xeik »

Vi körde e6:an uppåt mot Hamar från HBG för några dagar sedan. 3 cyklar på taket och 3 bak på thule velospace.
Snittade en bra bit över 300 wh/km :D
20220724_141050.jpg
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av tigermann »

Kan ni använda AP på Model 3 när ni har ljusrampen inkopplad?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Xeik »

tigermann skrev:
Kan ni använda AP på Model 3 när ni har ljusrampen inkopplad?
Yes. Bara att stänga av trailer mode.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Daven »

tigermann skrev:
Kan ni använda AP på Model 3 när ni har ljusrampen inkopplad?
Ja om man stänger av trailer mode.
Dock visar displayen att det är något nära backvarnarna konstant. Ibland kommer ett felmeddelande upp om att backvarnare kan vara blockerad.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av tigermann »

Toppen :)

Är ni nöjda i övrigt med Velospace? Kommer man åt att öppna bakluckan på Model 3 när den är fälld?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Xeik »

tigermann skrev:
Toppen :)

Är ni nöjda i övrigt med Velospace? Kommer man åt att öppna bakluckan på Model 3 när den är fälld?
Hyfsat nöjd. Inga problem att öppna bakluckan och komma åt.
Men den är rätt tung att sätta på, och tar rejält med plats i förrådet eftersom den inte går att fälla ihop (mer än stången som armarna sitter på) I efterhand hade jag nog valt en av modellerna som går att vika på mitten vid förvaring. De är ju rätt dyra bara..
Och jag är inte heller nöjd med kvaliteten på strapparna som man spänner om hjulen. 2 av 6 är riktigt jobbiga att dra upp när de ska tas av. Dålig lösning som är lite random eftersom de andra 4 går förhållandevis bra.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Monark1954 »

Daven skrev:
Kommer precis hem från en resa Växjö - Orust - Växjö med min M3 SR+ -20 Thule Velocompact med tre cyklar. Körde ena gången över Jönköping och andra gången ver Gislaved. Förbrukningen landade på ca 200wh/km.
Hade jag kört utan cyklarna hade jag förväntat mig ca 140 i förbrukning.
Kör jag bara med stället o grabbens cykel så är förbrukningen mer eller mindre oförändrad jämfört med inget på kroken.
Så min slutsats är att allt som sticker uppöver bagageluckan ökar förbrukningen mycket, framförallt en cykelkorg :lol: så jag skulle tro att en MY ökar förbrukningen % mindre med samma last.
Har samma erfarenhet med min X. Cykelkorg på citycykel ger förbrukning nästan som att dra släpvagn.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Skyltspurtaren »

tigermann skrev:
Maxvikt på kroken är 55 kg, en Velocompact för 3 cyklar väger 20 kg. Dina tre cyklar måste vara lätta ;)
Yep, ännu ett argument för att fortsätta köpa hojar i kolfiber :-). Den fulldämpade MTB:n väger in på 11,2 kg och vårt lite äldre VeloCompact väger 19 kg så 55 är inga problem.

Men man får packa dom riktigt tight om kravet på max hävarm om 225 mm ska vara möjligt. Undrar om det kravet är satt baserat på bilens köregenskaper snarare än att något går sönder? Kraften om man tvärnitar och gör undanmanöver med 1000 kg husvagn på kroken är rimligen större.
7BB017D1-DB4C-466A-BD8F-A20682FE39EC.jpeg
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Daven »

tigermann skrev:
Toppen :)

Är ni nöjda i övrigt med Velospace? Kommer man åt att öppna bakluckan på Model 3 när den är fälld?
Jag köper mitt easyfold I våras och kollade även på velospace o velocompact. Tänk på att det är bara velospace för 2 cyklar som har bredare mått mellan cyklarna. När den är i 3cykel utförande så är måtten mellan cyklarna liknande easyfold.

Begpriset på thule cykelställ är liknande elbilar=skyhögt.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av tigermann »

Daven skrev:

Jag köper mitt easyfold I våras och kollade även på velospace o velocompact. Tänk på att det är bara velospace för 2 cyklar som har bredare mått mellan cyklarna. När den är i 3cykel utförande så är måtten mellan cyklarna liknande easyfold.

Begpriset på thule cykelställ är liknande elbilar=skyhögt.
Hur resonerar du om vikten på easyfold? Den är nästan 3 kg tyngre än Velospace och Velocompact. Man kommer då lätt över gränsen på 55 kg kultryck på Model 3 med två vuxencyklar och en barncykel. Min cykel väger 12 kg, sambons 17 kg och Easyfold 23,1 kg. Ska man hålla sig inom 55 kg får den tredje cykeln bra väga 2,9 kg. Byter man ut en av vuxencyklarna mot en elcyklel så hamnar man väl över gränsen.

Ska man bara ignorera kultrycket? Vad kan hända?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av tigermann »

Jag noterade nu att enligt transportstyrelsen så är min Model 3 registrerad med ett maximalt kultryck om 100 kg, men instruktionsboken säger 55 kg.

Det måste innebära att det är lagligt att köra med 100 kg på kroken…
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av Daven »

Jag resonerade så att easyfold är det enda som sambon skulle montera pga smidigheten, även att easyfold tar inte så mycket plats medan de båda andra tar rejält med plats i garaget där de kommer spendera mest tid.
Jag tänkte att den lilla skillnaden (3kg) antagligen inte gör så stor skillnad. Samt att precis som för dig så står det 100kg i reg papprena.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Förbrukning med cykelhållare / Velospace

Inlägg av tigermann »

Jag gjorde ett excelark, jag tar inte ansvar för att alla uppgifter är korrekta så använd på egen risk och kontrollera själv :)
Cykelställ.pdf
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Skriv svar