{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Otroligt liten skillnad i pris mellan S och X nu, hur kommer det sig? :?

Förut var det ju rejäl skillnad mellan dessa modeller…

/fth
Ja och nej. På Plaid var det länge samma pris på S & X.

Jag har 1280k som grund på både S&X.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Har för övrigt fått "mailet" angående min X en inte min S.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Matte skrev:
MWall skrev:
Matte skrev:
Lovande, men det verkar inte bli några 400-500k mer än tidigare beställningpriset (som jag hade hoppats).
Jag har ca 275' under priset om man beställer nu. Får duga. Tycker man bord kunna realisera det mesta av den skillnaden.
Ja, det är mycket pengar. Men jag har taget den på företaget och då försvinner mycket om jag säljer den med vinst. (Mons o skatter på vinsten), så kvar blir ca 100k max. Någon annan som är i liknande situation som vet om man kan (lagligt!) sälja över den till en själv privat för inköpspriset?

Måste väl gå att ändra och ta den privat? Har jag tänkt göra. Är ju bara en liten handpenning som är lagd. Den kan ju inte bestämma?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Pontus skrev:
Jag funderar på att köra min några månader i varje fall men om det är någon som är intresserad så kanske jag kan sälja den direkt innan man hunnit prova den och fastnar :)
Säg till i så fall, det är en vit med svart klädsel och utan extra utrustning.
Känns lite konstigt att sitta på en beställning av en så grym bil och samtidigt fundera på att sälja den direkt :?
Givet denna formulering i beställningavtalet tror jag att man skall vara försiktig med att offentliggöra några avsikter att sälja snabbt. Vet inte om villkoret är förenligt med sed och praxis, men kan ev. orsaka problem om Tesla är på det humöret. Vad tror ni andra?

"Inga återförsäljare; Upphörande; Annullering. Tesla och dess dotterbolag säljer bilar direkt till slutanvändare, och ber dig att registrera ditt Fordon lokalt i
det land som anges i sidfoten i detta Avtal, innan eller senast i samband med leverans. Vi kan ensidigt annullera en beställning som vi tror har gjorts i syfte
att återförsälja Fordonet (inklusive för det fall ditt Fordon inte registrerats inom 7 dagar efer leverans) eller som annars har gjorts i ond tro.
Vi har också
rätt att annullera din beställning om vi eferfrågar information efer att du placerat din order och du inte svarar oss, vi gör bedömningen att det skett ett
prissättningsfel, vi behöver återkalla en produkt, funktion eller ett val efter det att du gjort din beställning, eller om vi gör bedömningen att du handlat i ond
tro, varpå vi även förbehåller oss rätten att neka framtida beställningar av andra Fordon som du lägger hos oss."
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Även meningen med prissättningsfel ör ju lite intressant.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare

Inlägg av easyliving »

MWall skrev:
Matte skrev:
MWall skrev:
Matte skrev:
Lovande, men det verkar inte bli några 400-500k mer än tidigare beställningpriset (som jag hade hoppats).
Jag har ca 275' under priset om man beställer nu. Får duga. Tycker man bord kunna realisera det mesta av den skillnaden.
Ja, det är mycket pengar. Men jag har taget den på företaget och då försvinner mycket om jag säljer den med vinst. (Mons o skatter på vinsten), så kvar blir ca 100k max. Någon annan som är i liknande situation som vet om man kan (lagligt!) sälja över den till en själv privat för inköpspriset?

Måste väl gå att ändra och ta den privat? Har jag tänkt göra. Är ju bara en liten handpenning som är lagd. Den kan ju inte bestämma?
Min MYLR var beställd på mitt AB men det var inga problem för Tesla att skriva över den på mig privat och låta mig betala ur egen ficka. Nu har jag inte fått bilen ännu så osvuret är bäst men ser inga problem med att göra på det sättet. Får ersätta mitt AB för handpenningen.
Matte

Inlägg av Matte »

easyliving skrev:
MWall skrev:
Matte skrev:
MWall skrev:
Matte skrev:

Min MYLR var beställd på mitt AB men det var inga problem för Tesla att skriva över den på mig privat och låta mig betala ur egen ficka. Nu har jag inte fått bilen ännu så osvuret är bäst men ser inga problem med att göra på det sättet. Får ersätta mitt AB för handpenningen.
Jag har dessutom betalat handpenningen privat, men beställt i bolagets namn. Jag ringde o frågade Tesla om det där (för ca 6mnd sedan), och då sa dom att om jag ändrade något så skulle det bli en ny beställning. Men jag kanske frågade efter fel sak; vem som ska stå på bilen borde ju rimligtvis inte måste vara samma som beställaren när jag tänker efter. Man kanske i teorin ex. vill ge den som gåva/lön till någon. Nu blev jag hoppfull 8-)

I vilket läge/vilken tidpunkt ändrade ni som lyckats ändra registreringen?
Användarvisningsbild
DanielR82

Inlägg av DanielR82 »

Pontus skrev:
Känns som nya priset till stor del är lika med dollarkursen, nu 10,50 kr/usd och har för mig att det var 8,5 kr/usd förut.
Nya priset 1.560.000 kr / 10,5 x 8,5 = 1.263.000 kr
Skulle inte oväntat kunna bli så att Tesla kan justera upp priset på befintliga ordrar på grund av valutaförändringar då detta är något som de inte kan påverka. Nya prissättningen och dina beräkningar talar för det…
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tesla har tidigare alltid hållit sina priser på dom bilar jag köpt, framförallt i början med dom långa leveranstiderna kunde det svaja både upp och ner. Dom justerade ner vid sänkning men aldrig upp vid höjningar. Jag gissar att dom fortsätter så.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
NikkolajVessla
Teslaägare

Inlägg av NikkolajVessla »

Så vad siar vi om leverans av Long Range under 2023?
Q1, Q2, Q3, Q4?

Eller Q2 2024? :-D

I sammanhanget:
När Model 3 började säljas, hade man väl samma upplägg - först Performance, därefter vanliga modellen…?
Hur lång tid tog det innan man började sälja vanliga modellen?
Model Y 2023
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

NikkolajVessla skrev:
Q1, Q2, Q3, Q4?

I sammanhanget:
När Model 3 började säljas, hade man väl samma upplägg - först Performance, därefter vanliga modellen…?
Hoppas tidigt 2023, ser man på beställningstid på LR i USA hade jag nog gissat på Q1/Q2 för Model S och Q2/Q3 för Model X....
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SR-71-BlackBird skrev:
Tesla har tidigare alltid hållit sina priser på dom bilar jag köpt, framförallt i början med dom långa leveranstiderna kunde det svaja både upp och ner. Dom justerade ner vid sänkning men aldrig upp vid höjningar. Jag gissar att dom fortsätter så.
Dom hade ju dessutom kunnat leverera bilarna MYCKET tidigare men valde att satsa på sin
hemmamarknad istället, att dollarn gått uppåt under denna tid kan ju inte köparen rå för, det är
alltså en risk Tesla tagit (och kan knappast därmed hävda prissättning-fel för priset var OK
när beställningen gjordes och skulle annars ha justerats direkt efter) och får stå för.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev:
Är ju dock lite definitionsfråga. Just nu vid övergången till Plaid var vi många som hoppades att Performance-beställningar skulle "övergå" till Plaid. Så blev inte fallet, men man fick 20.000:- i rabatt.

Om det nu slutar med att man får en X Plaid för 1260k när den "listar" 1580k så är jag såklart supernöjd, men min originalbeställning var på 1221k.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

NikkolajVessla skrev:
Q1, Q2, Q3, Q4?

I sammanhanget:
Fast inte när Model 3 började säljas i Sverige. Då kom LR RWD, LR AWD och P samtidigt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Bjelke skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Dom hade ju dessutom kunnat leverera bilarna MYCKET tidigare men valde att satsa på sin
hemmamarknad istället, att dollarn gått uppåt under denna tid kan ju inte köparen rå för, det är
alltså en risk Tesla tagit (och kan knappast därmed hävda prissättning-fel för priset var OK
när beställningen gjordes och skulle annars ha justerats direkt efter) och får stå för.
Tesla hade 32,9% bruttomarginal på bilarna i Q2 rapporten. Dollarn har stärkts 21% sedan min order och lite kostnadsökningar på det inkl halvledare krymper marginalen hårt. De borde ändå göra plus. Men andra biltillverkare ligger bara på 16-20% så de hade gått back med samma upplägg.
Detta gör sammanlagt att jag tror på det flera sagt tidigare i tråden att Tesla honorerar våra tidiga och idag billiga beställningar.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Rennwagen skrev:
Tesla hade 32,9% bruttomarginal på bilarna i Q2 rapporten. Dollarn har stärkts 21% sedan min order och lite kostnadsökningar på det inkl halvledare krymper marginalen hårt. De borde ändå göra plus. Men andra biltillverkare ligger bara på 16-20% så de hade gått back med samma upplägg.
Detta gör sammanlagt att jag tror på det flera sagt tidigare i tråden att Tesla honorerar våra tidiga och idag billiga beställningar.
Om Tesla hade knappt 33% bruttomarginal i Q2 rapporten går de garanterat back på att sälja bilarna här för de priserna man kunnat boka dem till, om de inte sysslat med valutasäkring vilket jag inte tror de gjort. USA priset på min order är 112,5k USD (vilket är vad som bör ha gett upphov till 33% marginal), så deras kostnad för bilen är då 75k,5 USD. Mitt pris är 1020k SEK så om vi drar av tull och moms samt konverterar det till USD så är det 72,5k. Så redan innan vi tar höjd för transportkostnaderna, andra leveranskostnader, kostnader för vagnskadegaranti och annat så går de back 3k USD på att leverera bilen till mig. Sedan kan vi såklart räkna in vad det kostar Tesla att ge garanti på bilen också vilket inte lär vara helt billigt heller.

De går helt klart back på att leverera bilen till mig.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Någon som sett faktiska siffror på körsträcka på nya Plaid?
Kom inte med era ”beror på hur många m/s de blåser och hur vida tidsvattnet står” osv är nyfiken på ungefärlig förväntad körsträcka.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

PhR34k skrev:
Någon som sett faktiska siffror på körsträcka på nya Plaid?
Kom inte med era ”beror på hur många m/s de blåser och hur vida tidsvattnet står” osv är nyfiken på ungefärlig förväntad körsträcka.
Är väl typ samma som Raven?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

OfarligTesla skrev:
Rennwagen skrev:
Om Tesla hade knappt 33% bruttomarginal i Q2 rapporten går de garanterat back på att sälja bilarna här för de priserna man kunnat boka dem till, om de inte sysslat med valutasäkring vilket jag inte tror de gjort. USA priset på min order är 112,5k USD (vilket är vad som bör ha gett upphov till 33% marginal), så deras kostnad för bilen är då 75k,5 USD. Mitt pris är 1020k SEK så om vi drar av tull och moms samt konverterar det till USD så är det 72,5k. Så redan innan vi tar höjd för transportkostnaderna, andra leveranskostnader, kostnader för vagnskadegaranti och annat så går de back 3k USD på att leverera bilen till mig. Sedan kan vi såklart räkna in vad det kostar Tesla att ge garanti på bilen också vilket inte lär vara helt billigt heller.

De går helt klart back på att leverera bilen till mig.
Ja, bra business är det inte. Men för att veta exakt krävs lite djupare analys av vad som ingår i bruttomarginalen.
Men jag är glad och nöjd om jag får min bil som avtalat... snart...
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Naturligtvis är det bättre business om bilen kan säljas till det nya priset.
På ett sätt vore det väl sunt om tesla gör en blåsning. Skulle kanske dämpa viljan att beställa bilar som ännu inte erbjuds.
Användarvisningsbild
StoffeM
Teslaägare

Inlägg av StoffeM »

Från Tesla 2021-12-10

”Priset för din Model S kommer fortsatt att gälla såvida du inte ändrar din konfiguration.”

Är det någon som hört att Tesla ska ändra på dessa förutsättningar eller är det bara spekulationer?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Finns vinterdäck paket att köpa av Tesla till Plaid? Undra om man får skjuta på leverans till typ Mars... Står att den kommer nov-dec.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Finns vinterdäck paket att köpa av Tesla till Plaid? Undra om man får skjuta på leverans till typ Mars... Står att den kommer nov-dec.
Detta finns i USA:
https://shop.tesla.com/product/model-s- ... e?web=true

De borde ju komma till Europa. Även om de är slutsålda i USA för tillfället.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
potato

Inlägg av potato »

När gick det att beställa Model S Plaid innan? Jag kunde bara reservera förra året typ..
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

potato skrev:
När gick det att beställa Model S Plaid innan? Jag kunde bara reservera förra året typ..
September 2020 beställde jag min.
Janauri 2021 beställde jag X Plaid.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar