Ja och nej. På Plaid var det länge samma pris på S & X.fth skrev:Otroligt liten skillnad i pris mellan S och X nu, hur kommer det sig?![]()
Förut var det ju rejäl skillnad mellan dessa modeller…
/fth
Jag har 1280k som grund på både S&X.
Moderator: Redaktion
Ja och nej. På Plaid var det länge samma pris på S & X.fth skrev:Otroligt liten skillnad i pris mellan S och X nu, hur kommer det sig?![]()
Förut var det ju rejäl skillnad mellan dessa modeller…
/fth
Matte skrev:Ja, det är mycket pengar. Men jag har taget den på företaget och då försvinner mycket om jag säljer den med vinst. (Mons o skatter på vinsten), så kvar blir ca 100k max. Någon annan som är i liknande situation som vet om man kan (lagligt!) sälja över den till en själv privat för inköpspriset?MWall skrev:Jag har ca 275' under priset om man beställer nu. Får duga. Tycker man bord kunna realisera det mesta av den skillnaden.Matte skrev:Lovande, men det verkar inte bli några 400-500k mer än tidigare beställningpriset (som jag hade hoppats).
Givet denna formulering i beställningavtalet tror jag att man skall vara försiktig med att offentliggöra några avsikter att sälja snabbt. Vet inte om villkoret är förenligt med sed och praxis, men kan ev. orsaka problem om Tesla är på det humöret. Vad tror ni andra?Pontus skrev:Jag funderar på att köra min några månader i varje fall men om det är någon som är intresserad så kanske jag kan sälja den direkt innan man hunnit prova den och fastnar![]()
Säg till i så fall, det är en vit med svart klädsel och utan extra utrustning.
Känns lite konstigt att sitta på en beställning av en så grym bil och samtidigt fundera på att sälja den direkt
Min MYLR var beställd på mitt AB men det var inga problem för Tesla att skriva över den på mig privat och låta mig betala ur egen ficka. Nu har jag inte fått bilen ännu så osvuret är bäst men ser inga problem med att göra på det sättet. Får ersätta mitt AB för handpenningen.MWall skrev:Matte skrev:Ja, det är mycket pengar. Men jag har taget den på företaget och då försvinner mycket om jag säljer den med vinst. (Mons o skatter på vinsten), så kvar blir ca 100k max. Någon annan som är i liknande situation som vet om man kan (lagligt!) sälja över den till en själv privat för inköpspriset?MWall skrev:Jag har ca 275' under priset om man beställer nu. Får duga. Tycker man bord kunna realisera det mesta av den skillnaden.Matte skrev:Lovande, men det verkar inte bli några 400-500k mer än tidigare beställningpriset (som jag hade hoppats).
Måste väl gå att ändra och ta den privat? Har jag tänkt göra. Är ju bara en liten handpenning som är lagd. Den kan ju inte bestämma?
Jag har dessutom betalat handpenningen privat, men beställt i bolagets namn. Jag ringde o frågade Tesla om det där (för ca 6mnd sedan), och då sa dom att om jag ändrade något så skulle det bli en ny beställning. Men jag kanske frågade efter fel sak; vem som ska stå på bilen borde ju rimligtvis inte måste vara samma som beställaren när jag tänker efter. Man kanske i teorin ex. vill ge den som gåva/lön till någon. Nu blev jag hoppfulleasyliving skrev:Min MYLR var beställd på mitt AB men det var inga problem för Tesla att skriva över den på mig privat och låta mig betala ur egen ficka. Nu har jag inte fått bilen ännu så osvuret är bäst men ser inga problem med att göra på det sättet. Får ersätta mitt AB för handpenningen.MWall skrev:Matte skrev:Ja, det är mycket pengar. Men jag har taget den på företaget och då försvinner mycket om jag säljer den med vinst. (Mons o skatter på vinsten), så kvar blir ca 100k max. Någon annan som är i liknande situation som vet om man kan (lagligt!) sälja över den till en själv privat för inköpspriset?MWall skrev:Jag har ca 275' under priset om man beställer nu. Får duga. Tycker man bord kunna realisera det mesta av den skillnaden.Matte skrev:Lovande, men det verkar inte bli några 400-500k mer än tidigare beställningpriset (som jag hade hoppats).
Måste väl gå att ändra och ta den privat? Har jag tänkt göra. Är ju bara en liten handpenning som är lagd. Den kan ju inte bestämma?
Skulle inte oväntat kunna bli så att Tesla kan justera upp priset på befintliga ordrar på grund av valutaförändringar då detta är något som de inte kan påverka. Nya prissättningen och dina beräkningar talar för det…Pontus skrev:Känns som nya priset till stor del är lika med dollarkursen, nu 10,50 kr/usd och har för mig att det var 8,5 kr/usd förut.
Nya priset 1.560.000 kr / 10,5 x 8,5 = 1.263.000 kr
Hoppas tidigt 2023, ser man på beställningstid på LR i USA hade jag nog gissat på Q1/Q2 för Model S och Q2/Q3 för Model X....NikkolajVessla skrev:Så vad siar vi om leverans av Long Range under 2023?
Q1, Q2, Q3, Q4?
Eller Q2 2024?
I sammanhanget:
När Model 3 började säljas, hade man väl samma upplägg - först Performance, därefter vanliga modellen…?
Hur lång tid tog det innan man började sälja vanliga modellen?
Dom hade ju dessutom kunnat leverera bilarna MYCKET tidigare men valde att satsa på sinSR-71-BlackBird skrev:Tesla har tidigare alltid hållit sina priser på dom bilar jag köpt, framförallt i början med dom långa leveranstiderna kunde det svaja både upp och ner. Dom justerade ner vid sänkning men aldrig upp vid höjningar. Jag gissar att dom fortsätter så.
Är ju dock lite definitionsfråga. Just nu vid övergången till Plaid var vi många som hoppades att Performance-beställningar skulle "övergå" till Plaid. Så blev inte fallet, men man fick 20.000:- i rabatt.SR-71-BlackBird skrev:Tesla har tidigare alltid hållit sina priser på dom bilar jag köpt, framförallt i början med dom långa leveranstiderna kunde det svaja både upp och ner. Dom justerade ner vid sänkning men aldrig upp vid höjningar. Jag gissar att dom fortsätter så.
Fast inte när Model 3 började säljas i Sverige. Då kom LR RWD, LR AWD och P samtidigt.NikkolajVessla skrev:Så vad siar vi om leverans av Long Range under 2023?
Q1, Q2, Q3, Q4?
Eller Q2 2024?
I sammanhanget:
När Model 3 började säljas, hade man väl samma upplägg - först Performance, därefter vanliga modellen…?
Hur lång tid tog det innan man började sälja vanliga modellen?
Tesla hade 32,9% bruttomarginal på bilarna i Q2 rapporten. Dollarn har stärkts 21% sedan min order och lite kostnadsökningar på det inkl halvledare krymper marginalen hårt. De borde ändå göra plus. Men andra biltillverkare ligger bara på 16-20% så de hade gått back med samma upplägg.Bjelke skrev:Dom hade ju dessutom kunnat leverera bilarna MYCKET tidigare men valde att satsa på sinSR-71-BlackBird skrev:Tesla har tidigare alltid hållit sina priser på dom bilar jag köpt, framförallt i början med dom långa leveranstiderna kunde det svaja både upp och ner. Dom justerade ner vid sänkning men aldrig upp vid höjningar. Jag gissar att dom fortsätter så.
hemmamarknad istället, att dollarn gått uppåt under denna tid kan ju inte köparen rå för, det är
alltså en risk Tesla tagit (och kan knappast därmed hävda prissättning-fel för priset var OK
när beställningen gjordes och skulle annars ha justerats direkt efter) och får stå för.
Om Tesla hade knappt 33% bruttomarginal i Q2 rapporten går de garanterat back på att sälja bilarna här för de priserna man kunnat boka dem till, om de inte sysslat med valutasäkring vilket jag inte tror de gjort. USA priset på min order är 112,5k USD (vilket är vad som bör ha gett upphov till 33% marginal), så deras kostnad för bilen är då 75k,5 USD. Mitt pris är 1020k SEK så om vi drar av tull och moms samt konverterar det till USD så är det 72,5k. Så redan innan vi tar höjd för transportkostnaderna, andra leveranskostnader, kostnader för vagnskadegaranti och annat så går de back 3k USD på att leverera bilen till mig. Sedan kan vi såklart räkna in vad det kostar Tesla att ge garanti på bilen också vilket inte lär vara helt billigt heller.Rennwagen skrev:Tesla hade 32,9% bruttomarginal på bilarna i Q2 rapporten. Dollarn har stärkts 21% sedan min order och lite kostnadsökningar på det inkl halvledare krymper marginalen hårt. De borde ändå göra plus. Men andra biltillverkare ligger bara på 16-20% så de hade gått back med samma upplägg.
Detta gör sammanlagt att jag tror på det flera sagt tidigare i tråden att Tesla honorerar våra tidiga och idag billiga beställningar.
Är väl typ samma som Raven?PhR34k skrev:Någon som sett faktiska siffror på körsträcka på nya Plaid?
Kom inte med era ”beror på hur många m/s de blåser och hur vida tidsvattnet står” osv är nyfiken på ungefärlig förväntad körsträcka.
Ja, bra business är det inte. Men för att veta exakt krävs lite djupare analys av vad som ingår i bruttomarginalen.OfarligTesla skrev:Om Tesla hade knappt 33% bruttomarginal i Q2 rapporten går de garanterat back på att sälja bilarna här för de priserna man kunnat boka dem till, om de inte sysslat med valutasäkring vilket jag inte tror de gjort. USA priset på min order är 112,5k USD (vilket är vad som bör ha gett upphov till 33% marginal), så deras kostnad för bilen är då 75k,5 USD. Mitt pris är 1020k SEK så om vi drar av tull och moms samt konverterar det till USD så är det 72,5k. Så redan innan vi tar höjd för transportkostnaderna, andra leveranskostnader, kostnader för vagnskadegaranti och annat så går de back 3k USD på att leverera bilen till mig. Sedan kan vi såklart räkna in vad det kostar Tesla att ge garanti på bilen också vilket inte lär vara helt billigt heller.Rennwagen skrev:Tesla hade 32,9% bruttomarginal på bilarna i Q2 rapporten. Dollarn har stärkts 21% sedan min order och lite kostnadsökningar på det inkl halvledare krymper marginalen hårt. De borde ändå göra plus. Men andra biltillverkare ligger bara på 16-20% så de hade gått back med samma upplägg.
Detta gör sammanlagt att jag tror på det flera sagt tidigare i tråden att Tesla honorerar våra tidiga och idag billiga beställningar.
De går helt klart back på att leverera bilen till mig.
Detta finns i USA:Tellus skrev:Finns vinterdäck paket att köpa av Tesla till Plaid? Undra om man får skjuta på leverans till typ Mars... Står att den kommer nov-dec.
September 2020 beställde jag min.potato skrev:När gick det att beställa Model S Plaid innan? Jag kunde bara reservera förra året typ..