Äntligen håller vi med varandra om något! Precis det argumentet har jag när jag försöker förklara för en oförstående om hur smart det är att ha en stark offentlig sektor och att varje skattekrona som satsas på t.ex att öka antalet lärare/vårdpersonal eller bara på att satsa pengar på att bygga inom allmännyttan. Varje krona som spenderas så att någon kommer i arbete (alltså lön till statligt/kommunalt anställda) kommer tillbaka, ofta många gånger om. (I och med att en statlig satsning, speciellt i lågkonjunktur, sprider sig till även den privata sektorn i form av just de funktioner du tar upp.)Herr X skrev:
Men verkligheten fungerar inte så - allt som står i serietidningar är nämligen inte sant.
Pengarna kommer tillbaka till staten hela tiden så länge som de används - om det säljs mer mjölk på grund av att priserna är lägre för slutkonsument så får bönderna och mejerierna mer arbete, vilket leder till högre sysselsättning och fler personer i arbete. Då kanske någon undrar: vad händer när folk arbetar? Jo, så länge som någon är villig att betala för det som skapats av arbetaren, så har helt nya pengar hux flux uppstått - det finns alltså en kakbit till som cirkulerar i samhället och som kan beskattas.
Dessutom så betalar arbetsgivaren arbetsgivarskatt på den anställdes lön, den anställde betalar också skatt på sin lön, och den anställde betalar skatt på det mesta som den konsumerar. Om det dessutom är en arbetslös som fått det nya jobbet, så slipper staten att bära en mängd kostnader för denne.
Att man lägger pengar på att sänka momsen på en viss vara kan som jag ju skrev tidigare (men du måste missat eftersom du skrev det ovan) ge merförsäljning och tillbaka en del p.g.a det. Men då endast om den merförsäljningen inte innebär en förflyttning av inköpen från annan vara eller tjänst som har vanlig/högre moms.
Överfört till mitt exempel vore det t.ex om det var väldigt låg arbetslöshet och staten la massor med pengar på att anställa folk från privat sektor. Då skulle vi inte se den positiva effekt som det har i tider där man har högre arbetslöshet.