Dagligen kör jag mest inom Stockholm. Använder sällan 20% på en dag så egentligen skulle jag nog kunna dra ner landgränsen ännu mer.enoch85 skrev:Hur långt kommer du på ca 20%? Tänker att optimala spannet är 30-50% ca.agehall skrev:Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.AAKEE skrev:Fantastiskt inlägg
Vilket laddspann ligger ni inom?
Moderator: Redaktion
Re: Vilket laddspann ligger ni inom?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Jag kör ungefär 5000 mil per år och laddar till 60 % till vardags. Det räcker för måndag-torsdagskörningarna och sen drar jag upp för att det ska funka för helgresorna. 80, 90 eller 100 %.
Förra bilen hade standardnivå på 80 % det första året. Det var vår första elbil och jag var överdrivet ”rädd” för räckvidden.
Testa ditt körmönster, ta till dig AAKEEs råd ovan och sluta sen fundera är mitt råd. Och njut av bilen.
Förra bilen hade standardnivå på 80 % det första året. Det var vår första elbil och jag var överdrivet ”rädd” för räckvidden.
Testa ditt körmönster, ta till dig AAKEEs råd ovan och sluta sen fundera är mitt råd. Och njut av bilen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Legato skrev:Bäst för att minimera degradering är låg SOC.
Bäst för att BMS ska fungera optimalt är att variera laddmålet regelbundet.
Detta är det enda man egentligen behöver veta. Min implementering är att variera väldigt ofta men att oftast ladda till låg SOC.
Exempel:
53%, 67%, 58%, 73%, 51%, 96%, 56%, 71%, 53%, 62%
Fast så där står min bil i praktiken. När jag laddar hos kunden så hinner den inte upp till 90% utan när jag åker hem har den bara återställt ca halva dagsförbrukningen. Efter ca tre vändor när den hackat sig neråt laddar jag till 90% hemma och så börjar det om.
Eller finns det något egenvärde i att ändra laddmålet just?
15-55% med allt där emellan. Vid långresa 90-95% innan jag lämnar hemmet. Under resan för det bli vad bilen ”begär” för att fortsätta rutten.
Kopplar inte in laddboxen hemma om int soc krupit under 20%, inte långa turer utanför stan till vardags. Laddar kanske en-två gånger i veckan för dagsbehovet.
Kopplar inte in laddboxen hemma om int soc krupit under 20%, inte långa turer utanför stan till vardags. Laddar kanske en-två gånger i veckan för dagsbehovet.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nästan lite synd dock att det inte går att ställa den under 50% ju… det är väl helt OK men det hadeagehall skrev:Dagligen kör jag mest inom Stockholm. Använder sällan 20% på en dag så egentligen skulle jag nog kunna dra ner landgränsen ännu mer.enoch85 skrev:Hur långt kommer du på ca 20%? Tänker att optimala spannet är 30-50% ca.agehall skrev:Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.AAKEE skrev:Fantastiskt inlägg
varit ännu bättre med 40 % eller t.o.m. 30% till vardags om man kör väldigt lite…
Nu får det bli laddning till 50% och sedan inte plugga i den förrän den kommer ner till typ 30%, ibland
inte ens före 20%… det brukar ta några dagar i mitt fall. Nu har jag ju två stycken model S så jag brukar
se till att dom ligger i otakt med varandra, så när ena ligger på 50% så ligger den andra på 20-30%, skulle
vi då behöva åka lite längre så tar vi ju den med mest laddning i såklart

Och apropå att inte bry sig om man byter bil ofta så kan det ju spela roll ändå, man bör ju få bättre
betalt för en bil med mer räckvidd kvar än för en med mer degradering… men byter man väldigt ofta
så hinner ju inte degraderingen märkas kanske…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har ett ganska udda körmönster. Min M3LR går ungefär 2500 mil per år, trots att jag har gångavstånd till jobbet (tar 5-10 minuter att gå) och jag gör inga tjänsteresor med bil. Däremot har det blivit fyra utomlandsresor med bilen hittills i år (då är tävlingen Ystad – Haparanda medräknad eftersom vi också åkte in i Finland) på sammanlagt 1400 mil.
När jag är hemma laddar jag till 55 %, eller strax över om jag snart ska använda bilen. Eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma så låter jag bilen sjunka ner till kanske 25-30 % innan jag laddar igen.
Inför långresor, eller under långresor, tvekar jag inte att ladda till 100 %.
Bilen har hittills väldigt liten degradering av batteriet. Den har nu 74-75 kWh kvar i kapacitet, efter snart 5000 mil.
När jag är hemma laddar jag till 55 %, eller strax över om jag snart ska använda bilen. Eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma så låter jag bilen sjunka ner till kanske 25-30 % innan jag laddar igen.
Bilen har hittills väldigt liten degradering av batteriet. Den har nu 74-75 kWh kvar i kapacitet, efter snart 5000 mil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Läs vad AKKEE har att säga, tack vare honom förstår man calender aging lite mer.
Hade en elsparkcykel innan jag köpte Teslan och fick rådet redan då om att inte ladda stora cykler för då skulle den inte hålla lika länge som små cykler.
Men i mitt fall så kör jag 25-30mil om dagen och det var billigt att ladda på natten så blev det att man laddade till 90% för att det var det som jag behövde för att komma hem utan att ladda på publika ställen. Men nuförtiden är priset högre hemma än på publika laddstolpar så då kan man köra att ladda endast till 55% för att sen ladda en gång till när man är framme på jobbet. Alltså bättre för batteriet.
De flesta känner inte till att stå i hög SoC speciellt i varmare temperaturer degraderar batteriet mer än att stå med låg SoC. Hör folk som låter bilen alltid stå med 90-100% för att man ska slippa tänka/planera sin resa. Det är inget som man blir informerad om heller när man köper bilen eftersom det ska vara så enkelt som möjligt att köra elbil.
Vill man förlänga livslängden så försöker man följa dessa två reglerna, bryr man inte om hur batteriet är om ett par år så gör som ni vill. Jag hoppas bara att detta blir känt om ett par år gällande degradering.
Då kommer säkert begagnatpriserna börja skilja sig en hel del beroende på degraderingen av batteriet som är den dyraste komponenten i bilen.
Hade en elsparkcykel innan jag köpte Teslan och fick rådet redan då om att inte ladda stora cykler för då skulle den inte hålla lika länge som små cykler.
Men i mitt fall så kör jag 25-30mil om dagen och det var billigt att ladda på natten så blev det att man laddade till 90% för att det var det som jag behövde för att komma hem utan att ladda på publika ställen. Men nuförtiden är priset högre hemma än på publika laddstolpar så då kan man köra att ladda endast till 55% för att sen ladda en gång till när man är framme på jobbet. Alltså bättre för batteriet.
De flesta känner inte till att stå i hög SoC speciellt i varmare temperaturer degraderar batteriet mer än att stå med låg SoC. Hör folk som låter bilen alltid stå med 90-100% för att man ska slippa tänka/planera sin resa. Det är inget som man blir informerad om heller när man köper bilen eftersom det ska vara så enkelt som möjligt att köra elbil.
Vill man förlänga livslängden så försöker man följa dessa två reglerna, bryr man inte om hur batteriet är om ett par år så gör som ni vill. Jag hoppas bara att detta blir känt om ett par år gällande degradering.
Då kommer säkert begagnatpriserna börja skilja sig en hel del beroende på degraderingen av batteriet som är den dyraste komponenten i bilen.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Hur långt är det i antal km?agehall skrev:Dagligen kör jag mest inom Stockholm. Använder sällan 20% på en dag så egentligen skulle jag nog kunna dra ner landgränsen ännu mer.enoch85 skrev:Hur långt kommer du på ca 20%? Tänker att optimala spannet är 30-50% ca.agehall skrev:Jag laddar nu till 50% när vi är hemma. Ska vi iväg så laddar jag upp till 100% just-in-time.AAKEE skrev:Fantastiskt inlägg

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
- Bjelke
- Teslaägare
HeheNiklas Z skrev:Jag har ett ganska udda körmönster. Min M3LR går ungefär 2500 mil per år, trots att jag har gångavstånd till jobbet (tar 5-10 minuter att gå) och jag gör inga tjänsteresor med bil. Däremot har det blivit fyra utomlandsresor med bilen hittills i år (då är tävlingen Ystad – Haparanda medräknad eftersom vi också åkte in i Finland) på sammanlagt 1400 mil.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
Ja, det blev lite lustigt formulerat. Jag bor i lägenhet och har parkeringsplats i min brf, men de har ännu inte fått upp laddstolpar. Därför laddar jag på publika laddstolpar i närområdet, men jag håller mig till den laddnivå som jag beskrev. Det är vad som gäller i min vardag. Då är det för jobbigt att ladda lite varje dag.Bjelke skrev:HeheNiklas Z skrev:Jag har ett ganska udda körmönster. Min M3LR går ungefär 2500 mil per år, trots att jag har gångavstånd till jobbet (tar 5-10 minuter att gå) och jag gör inga tjänsteresor med bil. Däremot har det blivit fyra utomlandsresor med bilen hittills i år (då är tävlingen Ystad – Haparanda medräknad eftersom vi också åkte in i Finland) på sammanlagt 1400 mil.
Ni som laddar till 50-55% ish…ni har inte igång Sentry Mode? Eller bor ni i villa o har möjlighet till laddning hemma?
Där vi bor tillfälligt har vi inte möjlighet till laddning i garaget, så måste åka till Svenstigs och ladda varje gång.
Har alltid igång Sentry.
Känns som, hade jag laddat til 50-55% så hade man ju fått vara på Svenstigs varje dag för att ladda (med Sentry igång)
Där vi bor tillfälligt har vi inte möjlighet till laddning i garaget, så måste åka till Svenstigs och ladda varje gång.
Har alltid igång Sentry.
Känns som, hade jag laddat til 50-55% så hade man ju fått vara på Svenstigs varje dag för att ladda (med Sentry igång)
- Niklas Z
- Teslaägare
Nej, jag har inte Sentry aktiverat. Bor som sagt i brf och har parkeringsplats, men inte laddning på parkeringsplatsen.Dexter86 skrev:Ni som laddar till 50-55% ish…ni har inte igång Sentry Mode? Eller bor ni i villa o har möjlighet till laddning hemma?
Har alltid igång Sentry.
Nej herregud det drar för mkt.Dexter86 skrev:Ni som laddar till 50-55% ish…ni har inte igång Sentry Mode? Eller bor ni i villa o har möjlighet till laddning hemma?
Har alltid igång Sentry.
Jag sätter igång sentry alltid när jag står på en allmän butiksparkering eller på något annat ställe som är suspekt. Aldrig hemma eller på landet eller generellt.
Sentry har dock satt dit en marodör för mig så jag har verkligen fått hjälp av det
Han blev dömd med 18.000 i böter t.o.m.
Sätter inte på det i bilen då förstås utan alltid i appen.
Bor i hyresrätt för tillfället o har parkering nere i garaget, men har alltid igång Sentry, skulle man inte ha det hade d varit så jävla typiskt att något händer, så vågar inte ha det Av.
Laddar man då till 55% så blir d ett jäkla åkande till laddstationen :/
Laddar man då till 55% så blir d ett jäkla åkande till laddstationen :/
Du får dispens av mig att ladda till 80 varje dag.
Din situation kräver det.
Din situation kräver det.
- Bjelke
- Teslaägare
Vi laddar med samma mönster iafNiklas Z skrev:Ja, det blev lite lustigt formulerat. Jag bor i lägenhet och har parkeringsplats i min brf, men de har ännu inte fått upp laddstolpar. Därför laddar jag på publika laddstolpar i närområdet, men jag håller mig till den laddnivå som jag beskrev. Det är vad som gäller i min vardag. Då är det för jobbigt att ladda lite varje dag.Bjelke skrev:HeheNiklas Z skrev:Jag har ett ganska udda körmönster. Min M3LR går ungefär 2500 mil per år, trots att jag har gångavstånd till jobbet (tar 5-10 minuter att gå) och jag gör inga tjänsteresor med bil. Däremot har det blivit fyra utomlandsresor med bilen hittills i år (då är tävlingen Ystad – Haparanda medräknad eftersom vi också åkte in i Finland) på sammanlagt 1400 mil.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Hur räknar man ut degradering då? Är det med energiappen som ingår (på displayen)?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Man får såklart ladda som man behöver.Dexter86 skrev:Ni som laddar till 50-55% ish…ni har inte igång Sentry Mode? Eller bor ni i villa o har möjlighet till laddning hemma?
Har alltid igång Sentry.
Bor man så till att Sentry behövs måste man såklart ta hänsyn till det.
Det finns inget ”rätt eller fel”.
Den som kör grymt långt varje dag måste såklart ladda så det räcker

Jag driver en liten kampanj (

Nogo kör långt och han laddar högt men han laddar det han behöver och laddar ”sent” så bilen står inte med hög SOC länge. Det är såklart okey, och till och med så bra det går hantera det.
Någon annan som kör lika långt men inte kan ladda hemma kanske måste ladda till 90% dagen innan varje resa, såklart ojey det med.
Det som är sämre är när någon laddar till 90% för att han är ”lurad” att det är det bästa för batteriet och på det kör 10% per dag och så vidare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lithiumbatterier mår bäst under cykler/ användning om de har 25-40 graders temp. så kör man i varmt klimat missgynnar det inte batteriet.MWall skrev:
Varför skulle inte snabbladdning i 40 gradig värme slita?
Har drygt 6% degradering på 4 år och 12 500 mil
När man snabbladdar vill man ha hög celltemperatur för att minska/undvika de negativa effekterna av snabbladdningen (dvs lithium plating).
Man bör ha minst 40 graders celltemp för rejäl snabbladdning, tesla värmer till 50 grader (i vart fall gör modell 3 det) och batteriet når 55-58 grader under laddningen.
Motsvarande lithiumbatterier ( Panasonic NCA) verkar klara cirka 500 cykler tilös de tappar 20% kapacitet med det som motsvarar Teslas laddhastighet, då kör man dessutom hela cykler 100-0%.
Vid dessa forskningstester förvärms inte batterierna, vilket ökar påfrestningen/ degraderingen.
Om vi leker med tanken att snabbladdningen står för det mesta av slitaget så står varje cykel för ca 20/500 = 0.04% degradering. En resa med 25 snabbladdningar skulle alltså kosta ca 1% degradering.
Nu vet vi att förvärmd laddning sliter mycket mindre och att då man oftast inte laddar till 100% blir slitaget betydligt mindre än beräkningen ovan.
Panasonics NCA degraderas pga calendar aging enligt följande bild:
Första året kostar cirka 5-6% om
genomsnittstempen batteriet är 25C och man har 70-80% SOC i genomsnitt.
I Sverige har vi oftast lägre temp, och det är rimligt att anta att celltempen kansle ligger runt 15C på årsbasis. (jag bor i Norrbotten, hade celltemp 10.25C i snitt första året. Bilen står i varmgarage.
Med 15 graders celltemp och 70-80% SOC hamnar man på runt 4% degradering pga calendar aging det första året.
Calendar aging minskar med kvadratroten på tiden så har man 4% efter 1 år har man:
5.6% efter 2år
6.9% efter 3 år
8%. efter 4 år
För de allra flesta kommer cykler/körningen att kosta 0.5-1% per år, en mycket mindre del än calendar aging de första åren.
Det ser ut som du har en Model S eller X?
Model 3’s räckvidd på skärmen är gjord så att man kan tappa cirka 2% innan räckvidden börjar minska, bilen maskerar alltså de två första procenten av degraderingen. Jag kan inte model S och X avseende detta men man bör räkna fram
batterikapaciteten istället för att jämföra antalet förlorade km pga den maskerade degraderingen.
Har du räknat fram batterikapaciteten via energiappen eller använt Scan My Tesla för att få fram Nominal Full Pack?
Min gissning är att Tesla gör ungefär likadant och att om du tappat 6% räckvidd på skärmen kanske batteriet tappat cirka 8%. Vore intressant att veta.
Jag har snart kört 5000 mil med min 21 M3P och laddat på SuC ca 20% av totala antalet kWh, dvs det som motsvarar ca 1000 mil.
Har 79kWh kapacitet kvar av specificerade 82, som i EPA-testet var cirka 81kWh kapacitet. (jag körde nyligen 100-0% och kontrollerade den levererade energin så jag är tämligen säker på att batterikapaciteten är 79kWh.)
Trots en del SuC har jag bättre kapacitet kvar i batteriet än de flesta andra med samma batteri. SuC med förvärmt batteri sliter inte speciellt mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Problem och problem. Eftersom jag kör relativt sällan - någon enstaka gång per vecka - står min bil långa tidsperioder stilla med den SoC den är inställd på. På mina tidigare bilar körde jag alltid med 80% eftersom tidigare rykten sa att det var optimalt. Både min Model S90D och e-tron 55 hade relativt hög degradering efter kort tid. Teslan hade tappat 7-8% efter ett halvår, e-tron låg runt 5-6% efter ungefär ett år. Det är kanske inte överdrivet mycket, men med tanke på att jag inte använde bilarna särskilt ofta, är det lite snopet. Onödigt att en bil blir sämre trots att man inte kör med den.tigermann skrev:80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Med min nuvarande Ioniq 5 kör jag alltid med max 50% SoC till vardags. Den fyller snart 9 månader och jag upplever inte att den har tappat nånting alls. Och jag klarar mig ypperligt med så låg SoC. Så varför inte liksom?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag följde också principen om laddning till 80 % i början, kanske första dryga halvåret eller så. I sammanhanget hade jag dock turen att bilen levererades till mig i slutet av september 2020. Därmed kom den period jag lät bilen oftare stå med hög SoC att sammanfalla med den kalla delen av året, vilket kan ha bidragit till att förskona mig från betydande degradering.
När det är vinter har jag varit mer benägen att ladda högre upp i % räknat, eftersom bilen dels drar mer då, dels eftersom låga temperaturer minskar calendar aging. När vi i vår brf till slut får laddning på våra p-platser (vi fick offerter i våras, men inget har hänt ännu) kanske jag även på vintern nöjer mig med 55 %.
När det är vinter har jag varit mer benägen att ladda högre upp i % räknat, eftersom bilen dels drar mer då, dels eftersom låga temperaturer minskar calendar aging. När vi i vår brf till slut får laddning på våra p-platser (vi fick offerter i våras, men inget har hänt ännu) kanske jag även på vintern nöjer mig med 55 %.
Jag låg tidigare på 80% då det gav mig frihet att köra som jag ville utan att behöva tänka. Nu har jag däremot börjat flexa betydligt mer än tidigare eftersom priset varierar och är rätt dyrt vissa nätter. Är det billigt laddar jag till 90% och kan då låta bli att ladda i två tre dagar om jag inte gör något särskilt.
Du behöver inte begripa, det är mitt batteri.pejvic skrev:Men hur kan man frivilligt misshandla batteriet för framtida ägare mm. Dessa batterier kan användas oändligt länge för annat också efter bilen skrotats. Kan ej begripa att man inte vill vårda bilen så mkt som möjligt och ha den lägsta laddgränsen man klarar sig på till vardags.tigermann skrev:80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Om det inte kostar något extra tidsmässigt eller pengamässigt så gör man det ju framförallt för att skona miljön. Jag kan ej förstå varför man vill trotsa fakta. Tänk på framtida ägare av batteriet.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Ah! Nice. Visste inte att du skulle köra den tills den skrotades:) grattis.tigermann skrev:Du behöver inte begripa, det är mitt batteri.pejvic skrev:Men hur kan man frivilligt misshandla batteriet för framtida ägare mm. Dessa batterier kan användas oändligt länge för annat också efter bilen skrotats. Kan ej begripa att man inte vill vårda bilen så mkt som möjligt och ha den lägsta laddgränsen man klarar sig på till vardags.tigermann skrev:80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Om det inte kostar något extra tidsmässigt eller pengamässigt så gör man det ju framförallt för att skona miljön. Jag kan ej förstå varför man vill trotsa fakta. Tänk på framtida ägare av batteriet.
Och sen finns det många som fått mkt degradering om du söker. Behover du 80 så kör på det! Ingen har sagt något annat men det finns mkt att lära.