Räkna ut pris för laddning med solceller?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

Har sett att Tesla-appen själv räknar ut pris baserat på vart man laddat någonstans. Det är super med lite statistik!

Dock ställer jag mig frågande till hur alla med solceller hemma gör? Jag kör vanligt rörligt elavtal där priset hittils har varit kring 1.5 kr / kWh. Jag försöker lägga all förbrukning mitt på dagen när solen lyser som mest, och sen täcker mitt batteri upp för natten, eller vid moln osv. Detta gör att jag förbrukar som mest när priset är som högst (om jag hade haft spotpris), men för mig är det gratis då paneler och batteriet slukar all förbrukning.

Som det är nu så börjar jag ladda vid 8:00 på dagarna, och slutar vid 19:00 ca. Hela denna tid är gratis för mig. Jag har lagt in att den ska räkna 0.01 kr mellan intervallet där jag har energi från solceller, och övrig tid 2 kr.

I övrigt har jag lagt in 0.01 kr på "övriga laddare" då jag bara laddar i gratisladdare, och på jobbet 2.50 kr då det är priset.

Tänker jag rätt?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av weizf »

Nu vet jag inte vad du har för elpris, men tips är ju att ladda bilen på natten och sälja överskottselen så mycket som möjligt. Galna timspotpriser numera.
Tesla MY -24
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

weizf skrev:
Nu vet jag inte vad du har för elpris, men tips är ju att ladda bilen på natten och sälja överskottselen så mycket som möjligt. Galna timspotpriser numera.
I och med bidrag för batteriet så får jag använda egenproducerad el, d.v.s ladda på dagen. :/
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av Legato »

enoch85 skrev:
weizf skrev:
Nu vet jag inte vad du har för elpris, men tips är ju att ladda bilen på natten och sälja överskottselen så mycket som möjligt. Galna timspotpriser numera.
I och med bidrag för batteriet så får jag använda egenproducerad el, d.v.s ladda på dagen. :/
Vad är det för bidrag menar du?

Det bör vara överlägset bäst för dig att köra timpris och ladda både bil och batteri på natten. På dagen säljer du sen både solel och det du laddat billigt på natten.

Att ladda dagtid nu när elen är extremt dyr just dagtid är ju varken bra för plånboken eller för nätet/miljön.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av Xyborg »

För att först svara på din fråga: med sättet du laddar nu så verkar dina inställningar för priset i appen vara inställt hyffsat korrekt. Men sättet du laddar nu är inte optimalt ur ekonomisk synvinkel. Du skulle spara betydligt mer pengar på att ladda billigt på natten och sälja så mycket el som möjligt på dagen, förutsatt att du har timpris på elen.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av vigge50 »

Ska man vara ärlig mot sig själv så skulle jag säga att det är felaktigt att räkna 0,01 kr/kWh bara försatt den kommer från dina solceller. Visst, du betalar inte direkt för elen men jag gissar att du betalat för solcellerna? Om du anser att kostnaden för elen från solcellerna är 0,01 kr/kWh så måste du räkna med en väldigt lång avbetalningstid. Det är såklart inte helt enkelt att räkna vad elen från solcellerna är men att anse att den är gratis är fel enligt mig.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av CrazyGang »

Vi har solceller och tillhörande batteri.

Syftet med batteriet är antingen att öka egenanvändningen av solel eller för att agera effektvakt vid tillfälligt hög belastning.

Bidraget har du redan fått som avdrag på priset vid installationen. Hur du väljer att nyttja anläggningen i drift påverkar inte bidraget.

Det enda rimliga sättet att värdera kostnaden är utifrån alternativkostnad, dvs vad du hade fått i ersättning för motsvarande el om du sålt den istället.

Solceller med batteri nyttjas bäst om du betalar spotpris för elen. Effektvakt utgår från att du har liten huvudsäkring eller betalar effektavgift till nätbolaget.

Som tidigare nämnt är det finansiellt mest lönsamma att sälja överskott under dagen och ladda bilen när spotpriset är som lägst.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

Tack för svar, ni har dock fel gällande bidraget. Det står att man får bidrag för att fylla batteriet med egenproducerad el, att ladda på natten är inte egenproducerat.

Jag blev ifrågasatt som bidragsfuskare i min bekantskapskrets (samt online) när jag hade samma planer som er för att tjäna mest. Och ja, den som utformat bidraget har ju inte riktigt tänkt till... Allt står här: https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 92870.html

@vigge50
Angående gratis solel, ja du har väl rätt. Det kostade mig 191K och jag räknar med en relativt snabb återbetalningstid på ca 10 år. Man kan ju se det som att man betalat sin elräkning i förtid. Hur menar du att man skulle räkna ut kostnaden per kWh för installerad effekt? :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av vigge50 »

enoch85 skrev:
Tack för svar, ni har dock fel gällande bidraget. Det står att man får bidrag för att fylla batteriet med egenproducerad el, att ladda på natten är inte egenproducerat.

Jag blev ifrågasatt som bidragsfuskare i min bekantskapskrets (samt online) när jag hade samma planer som er för att tjäna mest. Och ja, den som utformat bidraget har ju inte riktigt tänkt till... Allt står här: https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 92870.html

@vigge50
Angående gratis solel, ja du har väl rätt. Det kostade mig 191K och jag räknar med en relativt snabb återbetalningstid på ca 10 år. Man kan ju se det som att man betalat sin elräkning i förtid. Hur menar du att man skulle räkna ut kostnaden per kWh för installerad effekt? :)
Om du har räknat med att du har betalat av den på tio år så ta 191k vi delat på tio så får du att solcellerna kostar dig 19 100 kr om året. Nu vet jag inte hur stor anläggning du har men ta de 19 100 kr och dividera med antal kWh du producerar per år så får du vad elen kostar dig per kWh. Nu är det såklart så att dina solceller lär fungera betydligt längre än tio år så antingen dividerar du 191k med ett tal betydligt högre än tio eller så kan du anse att all el du får efter tio år är gratis då anläggningen redan är återbetald.

Nu kan man såklart komplicera denna uträkningen ytterligare genom att lägga till eventuella räntekostnader ifall du inte kunde betala anläggningen kontant alternativ lägga på en eventuell missad inkomst du kunde haft om du lagt pengarna på börsen istället under de kommande tio åren.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av CrazyGang »

Du behöver inte ladda batteriet dagligen om du använder det som effektvakt, då står det laddat.

Även om skatteverket inte tänkt på det så gör du elmarknaden en tjänst genom att köpa billigt och sälja dyrt, på marginalen hjälper det till att möta behovet vid hög efterfrågan på el.

Inget att skämmas över.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av CrazyGang »

Ska man vara petig så står det att anläggningen ska vara avsedd för lagring av egenproducerad el. Så länge den möjliggör sådan lagring så är den berättigad för bidrag.

Det finns inte reglerat hur den ska nyttjas löpande.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av Java »

enoch85 skrev:
weizf skrev:
Nu vet jag inte vad du har för elpris, men tips är ju att ladda bilen på natten och sälja överskottselen så mycket som möjligt. Galna timspotpriser numera.
I och med bidrag för batteriet så får jag använda egenproducerad el, d.v.s ladda på dagen. :/
Hur stort batteri har du ?
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

vigge50 skrev:
enoch85 skrev:
Tack för svar, ni har dock fel gällande bidraget. Det står att man får bidrag för att fylla batteriet med egenproducerad el, att ladda på natten är inte egenproducerat.

Jag blev ifrågasatt som bidragsfuskare i min bekantskapskrets (samt online) när jag hade samma planer som er för att tjäna mest. Och ja, den som utformat bidraget har ju inte riktigt tänkt till... Allt står här: https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 92870.html

@vigge50
Angående gratis solel, ja du har väl rätt. Det kostade mig 191K och jag räknar med en relativt snabb återbetalningstid på ca 10 år. Man kan ju se det som att man betalat sin elräkning i förtid. Hur menar du att man skulle räkna ut kostnaden per kWh för installerad effekt? :)
Om du har räknat med att du har betalat av den på tio år så ta 191k vi delat på tio så får du att solcellerna kostar dig 19 100 kr om året. Nu vet jag inte hur stor anläggning du har men ta de 19 100 kr och dividera med antal kWh du producerar per år så får du vad elen kostar dig per kWh. Nu är det såklart så att dina solceller lär fungera betydligt längre än tio år så antingen dividerar du 191k med ett tal betydligt högre än tio eller så kan du anse att all el du får efter tio år är gratis då anläggningen redan är återbetald.

Nu kan man såklart komplicera denna uträkningen ytterligare genom att lägga till eventuella räntekostnader ifall du inte kunde betala anläggningen kontant alternativ lägga på en eventuell missad inkomst du kunde haft om du lagt pengarna på börsen istället under de kommande tio åren.
Aah du tänker så. Det är betalt kontant, men du har rätt i det där med börsen. Hade jag lagt lika mycket på börsen när installationen skedde så hade jag förmodligen tjänat mer på det. Dock finns det ju andra faktorer som spelar roll, typ klimatet. :) Sen är det ju kul också! Man blir ju lätt lite nördig med alla kalkyler och försök att trimma förbrukningen...

Har bara varit online sedan juli, så har inte ett fullt år ännu, men känns ändå som en bra investering med tanke på vad som kommer. Skönt också att ladda "gratis" hemma.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

CrazyGang skrev:
Du behöver inte ladda batteriet dagligen om du använder det som effektvakt, då står det laddat.

Även om skatteverket inte tänkt på det så gör du elmarknaden en tjänst genom att köpa billigt och sälja dyrt, på marginalen hjälper det till att möta behovet vid hög efterfrågan på el.

Inget att skämmas över.
Jo, jag vet. Det är lite vridet... Klart att det är bättre att köra tunga förbrukare på natten. Vet dock inte om jag är beredd att gå över till spotpris ännu. Första året med solceller, och jag vet inte vad produktionen blir i vinter. Visar det sig att jag klarar av egen förbrukning även i vinter så är det ju absolut intressant att köra spotpris. Speciellt med tanke på att jag faktiskt har batteri. Då kan man ju ställa det till att ta topparna, eller enbart skicka ut energi när spotpriset är galet högt, typ 7-9 och 16-19.

Det kräver ju även ett nytt tankesätt i familjen, och det är väl mest det som blir det svåra...
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

Java skrev:
enoch85 skrev:
weizf skrev:
Nu vet jag inte vad du har för elpris, men tips är ju att ladda bilen på natten och sälja överskottselen så mycket som möjligt. Galna timspotpriser numera.
I och med bidrag för batteriet så får jag använda egenproducerad el, d.v.s ladda på dagen. :/
Hur stort batteri har du ?
Lite off topic men, jag kör:
1. Fronius GEN24 10kW
2. Meyer Burger 380W full black (33st, finns plats för mycket mer dock)
3. BYD HVM 11 kWh
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av niklas12 »

Så här brukar en typisk produktionskurva för solceller se ut i södra Sverige.

Det finns inte särskilt många anläggningar som inte behöver tillskott under 4-5månader
8427CF6F-6BAA-4AAB-85A3-B7E4635BD232.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av enoch85 »

Det verkar alltså som att slutsatsen blir; ni som har solceller laddar på natten med spotpris då det är lägst pris, sen säljer dyrt på dagen? Därmed är det spotpris på natten ni ställer in i appen?

Drygt att behöva ändra pris hela tiden för att få exakt, men det kanske kan automatiseras?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av weizf »

enoch85 skrev:
Det verkar alltså som att slutsatsen blir; ni som har solceller laddar på natten med spotpris då det är lägst pris, sen säljer dyrt på dagen? Därmed är det spotpris på natten ni ställer in i appen?

Drygt att behöva ändra pris hela tiden för att få exakt, men det kanske kan automatiseras?
Har fastpris 3år, så väldigt simpelt elköp+nätöverföring per kwh.
Tesla MY -24
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Räkna ut pris för laddning med solceller?

Inlägg av Jonaxel »

enoch85 skrev:
Har sett att Tesla-appen själv räknar ut pris baserat på vart man laddat någonstans. Det är super med lite statistik!

Dock ställer jag mig frågande till hur alla med solceller hemma gör? Jag kör vanligt rörligt elavtal där priset hittils har varit kring 1.5 kr / kWh. Jag försöker lägga all förbrukning mitt på dagen när solen lyser som mest, och sen täcker mitt batteri upp för natten, eller vid moln osv. Detta gör att jag förbrukar som mest när priset är som högst (om jag hade haft spotpris), men för mig är det gratis då paneler och batteriet slukar all förbrukning.

Som det är nu så börjar jag ladda vid 8:00 på dagarna, och slutar vid 19:00 ca. Hela denna tid är gratis för mig. Jag har lagt in att den ska räkna 0.01 kr mellan intervallet där jag har energi från solceller, och övrig tid 2 kr.

I övrigt har jag lagt in 0.01 kr på "övriga laddare" då jag bara laddar i gratisladdare, och på jobbet 2.50 kr då det är priset.

Tänker jag rätt?
Har själv solceller på taket (60 m^2 yta) och skall precis fixa laddbox vid huset. Se först till att du har timavtal (har själv Storuman och de är suveräna, säljer alltid till spotpris, bra info, support mm.).
Ibland är sk rörligt avtal ett snitt per 3-mån men spot eller timavtal är bäst som situationen är just nu.
Jag kommer inte ladda då solcellerna producerar mycket el (har on-grid skall tilläggas) för det sammanfaller ofta med industrins behov (6-12, 13-16) undantaget möjligtvis helger och lunch.
Men mellan kl 23-04 är det ganska förmånligt - ibland så lågt som 0.79 kr / kwh. Att ladda mitt på dagen då man säljer elen för 5-6 kr är en dålig affär (även om det blir gratis då man själv producerar det).
Har coola elräkningar just nu runt -3200 kr / mån. :D
Har du inte timavtal spelar det ingen roll vilken tid på dygnet du laddar.
Skriv svar