PracTesla skrev:
Låt oss säga att 40-55% ungefär det spannet (eller lägre SoC) är bäst för att undvika degregering. Tesla skriver själva (någonstans) att det är bra att ofta koppla in till laddaren. Men ja, då lägsta ju är 50%, som kommer man ju då inte lägre.
Teslas råd kring laddning är
inte de som ger lägst degradering.
Sannolikt skulle de åka på stämningar om de sålde en Long Range-bil om de samtidigt skrev i manualen att man helat bara skulle ladda till 20-30%.
Man har skrivit upp till 90% för dagligt bruk och upp till 100% för resor. Det kommer man undan med samtidigt som cykler som begränsas till 90% ungefär halverar slitaget mot 100%.
När Tesla rekommenderar att man alltid kopplar in bilen när man har möjlighet så ger ju det mindre storlek på cyklerna.
Det är förståeligt att man har satt 50% som lägsta laddnivå. De flesta kör kanske inte ned bilen då lågt och då ter det ju sig nog märkligt om det gick ställa in 25%.
PracTesla skrev:
Är det "bra" att även ifall man inte laddar, sätta in kabeln och låta den underhållsladda eller ja, vad man nu ska säga. Jag har inte speciellt långt till jobbet och klarar mig, 9 av 10 dagar på 15-20% av batteriet skulle jag säga. Jag kan koppla in bilen varje dag, men lite "krångel" ibland på parkeringen / sambon vill ta "platsen" ibland också.
Så min fråga blir:
Bör jag "skita i att koppla in " om jag inte behöver ladda och låta bilen stå utan laddaren i, och då med låg SuC, typ 30-50% och sen ladda kanske var 2-4e dag?
Små cykler sliter mindre än stora cykler.
Av den anledningen bör man ladda ofta.
Cyklerna sliter mindre om de sker med låg SOC.
Av den anledningen bör man ladda så lite man kan/ behöver och därmed också ladda ofta.
Om man använder riktigt lite ström dagligen skulle man i teorin kunna fundera på att inte ladda varje dag då man inte kan ladda till mindre än 50%, så att man laddar till 50% när det behövs pga att strömmen nörjar tryta. Då får man ett lägre snitt på SOC och calendar aging minskar. Calendar aging är normalt en mycket större del än cyclic aging så att cyklerna blir lite större gör inget, de hamnar dessutom i snitt på lägre SOC.
Tesla rekommenderar ju att koppla i ofta så jag skulle vilja slå ett slag för att göra det. Det går halvera (minst) degraderingen med den metod jag använder trots att det knappt påverkar friheten.
Man måste såklart göra sitt eget val men det är frågan om det är värt att försöka få degraderingen så lite det går om det påverkar livet, friheten och annat.
Jag har inte valt den lösningen som ger absolut minst degradering, för det vore tråkigt att bli jättebegränsad av att ha gör lite ström i bilen när man kommer på någon akut resa man vill höra etc.
Jag laddar till 55% varje dygn. 55% ger mig tillräcklig range att kunna åka var som helst (via SuC). Jag laddar även om bilen har 53% (som idag fsktiskt, körde bara två korta stads-svängar).
Med 55% är jag helt utan begränsningar då jag kan köra vart som helst.
Jag vill minska degraderingen utan att jag upplever att det stör friheten.
55% ligger precis på rätt sida om steget i calendar aging, så batteriet slits väldigt lite trots att jag faktiskt laddar lite mer än minsta inställning.
Däremot laddar jag inte när jag kommer hem utan laddningen är programmerad att börja 0300-0430 på natten (årstiden styr när pga hur mycket ström det går) och laddningen blir klar ganska kort inpå avresan.
Bilen står alltså normalt med 20-30% på nätterna när jag jobbar(jobbade) på gamla jobbet. Snittet på SOC var runt 34% under 8 månader när jag kollade sist. Det ger en rätt låg degradering.
Jag har laddat fullt inför resor ganska många gånger och jag har laddat på SuC cirka 20% /1000mil och trots det har jag lägre degradering än de flesta. Största anledningen till det är att calendar aging vart låg och att jag oftast kör små cykler.