Vilket laddspann ligger ni inom?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Vilket laddspann ligger ni inom?

Inlägg av J_Pettersson »

pejvic skrev:
tigermann skrev:
pejvic skrev:
tigermann skrev:
80 % till vardags och 100 % inför långresa. Degradering och att träna BMS tycker jag blir lite överdrivet, jag har aldrig hört någon i forumet som haft problem med degradering.
Men hur kan man frivilligt misshandla batteriet för framtida ägare mm. Dessa batterier kan användas oändligt länge för annat också efter bilen skrotats. Kan ej begripa att man inte vill vårda bilen så mkt som möjligt och ha den lägsta laddgränsen man klarar sig på till vardags.

Om det inte kostar något extra tidsmässigt eller pengamässigt så gör man det ju framförallt för att skona miljön. Jag kan ej förstå varför man vill trotsa fakta. Tänk på framtida ägare av batteriet.
Du behöver inte begripa, det är mitt batteri.
Ah! Nice. Visste inte att du skulle köra den tills den skrotades:) grattis.
Och sen finns det många som fått mkt degradering om du söker. Behover du 80 så kör på det! Ingen har sagt något annat men det finns mkt att lära.
Sedan är det beroende på vad du har för batteri.
Har själv en LFP (M3 RWD) där enligt instruktioner från Tesla ska laddas upp till 100 % ett antal gånger i veckan. Laddgränsen är alltid satt till 100 % för mig.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Jag brukade ladda till 80%, men inte dagligen. Nu laddar jag till 85% i helgen så jag klarar mig till nästa helg för att pricka in lägsta pris på oftast en lördagnatt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

J_Pettersson skrev:
Har själv en LFP (M3 RWD) där enligt instruktioner från Tesla ska laddas upp till 100 % ett antal gånger i veckan. Laddgränsen är alltid satt till 100 % för mig.
Man behöver ladda till 100% med jämna mellanrum med LFP pga att det är en väldigt flack voltkurva på LFP. Man ska göra det så att Batteridatorn(BMS) inte tappar kollen på hur mycket som är kvar i batteriet. Tappar BMS kollen och tror det är mer energi kvar än det är kan man bli ståendes.

LFP har historiskt vart ungefär lika känsliga som de andra batterikemierna när det gäller hög SOC och calendar aging.

Vi kan hoppas man lyckats minska takten på calendar aging med hög SOC men sannolikt fungerar det ungefär som nu förr, dvs ju högre SOC desto mer degradering.

LFP är förhållandevis okänsligt mit stora cykler så man kan utan problem ladda fullt och köra ut batteriet. Men som sagt, står bilen med hög SOC tär det sannolikt på batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Ja Aakee är som tidigare nämnts en stor tillgång när det kommer till att förstå vad som påverkar och inte påverkar degraderingen. Sen är det givetvis upp till var och en om man vill följa det man får veta, andrahandsvärdet påverkas ju inte alls tex (speciellt inte om man leasar). Däremot om man behåller bilen väldigt länge får man förstås nytta av en låg degradering själv.

Jag har tagit intryck av Aaakes insikter och satt laddgräns 65% på min SR+ med LFP-batterier sedan maj. Jag gör det för att jag är nyfiken. Det verkar spontant göra nytta. Från januari tom april låg jag mellan 80-95% i laddning och tappade då ca 0,9kWh på 4 mån. Mellan maj och augusti har jag tappat 0,3kWh på 4 mån. Kan förstås vara åldern också, bilen blev ett år i maj och degraderingen går fortast första året.

Jag hanterar eventuell felräkning på "pocenten" genom att försöka undvika att köra ner under 20% till vardags. Inför längre resor brukar jag ladda till 100% kvällen före, sen får bilen sova med fullt batteri så mätvärdet återställs. Verkar fungera fint.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

renes skrev:
Jag brukade ladda till 80%, men inte dagligen. Nu laddar jag till 85% i helgen så jag klarar mig till nästa helg för att pricka in lägsta pris på oftast en lördagnatt.
Högst relevant kommentar. Låg degradering jämfört med snittet påverkar inte andrahandsvärdet nämnvärt, men att kunna klara sig på att enbart ladda under lågtaxa ger en omedelbar och mätbar besparing.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Det finns ju lite olika varianter att gå på här. Om man misshandlar batteriet tillräckligt mycket för att få det bytt under garanti spelar det ju ingen roll hur länge man ska ha bilen. Annars tycker jag det känns bra att degradera batteriet så lite som möjligt utan att det påverkar min vardag. Det känns som det bästa alternativet för min del eftersom jag minimerar problem för framtida ägare och inte lider av det själv.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
J_Pettersson skrev:
Man behöver ladda till 100% med jämna mellanrum med LFP pga att det är en väldigt flack voltkurva på LFP. Man ska göra det så att Batteridatorn(BMS) inte tappar kollen på hur mycket som är kvar i batteriet. Tappar BMS kollen och tror det är mer energi kvar än det är kan man bli ståendes.

LFP har historiskt vart ungefär lika känsliga som de andra batterikemierna när det gäller hög SOC och calendar aging.

Vi kan hoppas man lyckats minska takten på calendar aging med hög SOC men sannolikt fungerar det ungefär som nu förr, dvs ju högre SOC desto mer degradering.

LFP är förhållandevis okänsligt mit stora cykler så man kan utan problem ladda fullt och köra ut batteriet. Men som sagt, står bilen med hög SOC tär det sannolikt på batteriet.
Jag borde ha bytt till LFP Model 3 i början av året. Det hade passat mig riktigt bra. Nu utan radar och prisökningen på 60 känns den inte lika prisvärd.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nogo skrev:
Jag borde ha bytt till LFP Model 3 i början av året. Det hade passat mig riktigt bra. Nu utan radar och prisökningen på 60 känns den inte lika prisvärd.
Hade det ens fungerat med LFP med dina dagliga körsträckor?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Jag har oftast gräns 85 eller 90 på min Y. Eftersom frugan pendlar några dagar i veckan så får BMSen ändå balansera/se olika nivåer över natten. 70-40-20 ish innan jag laddar.

Tror man är för känslig med batterierna. Sätter man 90 så borde man inte se högre degradering för det. Jag laddar sällan på SuC
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Det bör gå. Hade nog kört 100-0% hela tiden. Har snittat på 60kWh per dag med 20" och med RWD och 18" bör det väl vara minst 15% snålare med samma medelhastighet?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Nogo skrev:
AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Det bör gå. Hade nog kört 100-0% hela tiden. Har snittat på 60kWh per dag med 20" och med RWD och 18" bör det väl vara minst 15% snålare med samma medelhastighet?
Nån som kan förklara skillnaderna med olika fälgstorlek?
Jag förstår ju att massans placering i förhållande till centrum på hjulet påverkar hur bra/dåligt acceleration, regenerering fungerar, men om man kör i exakt jämn hastighet så borde väl förbrukningen vara exakt samma? (jag borde själv kunna svara på detta då jag i forntiden gick 4 årig teknisk linje, maskin)
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

wannabee skrev:
Nogo skrev:
AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Nån som kan förklara skillnaderna med olika fälgstorlek?
Jag förstår ju att massans placering i förhållande till centrum på hjulet påverkar hur bra/dåligt acceleration, regenerering fungerar, men om man kör i exakt jämn hastighet så borde väl förbrukningen vara exakt samma? (jag borde själv kunna svara på detta då jag i forntiden gick 4 årig teknisk linje, maskin)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Ska du ha jämn hastighet blir det olika rotationshastighet på hjulen (och motorn) beroende på hjulens diameter.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

kenjon skrev:
Ska du ha jämn hastighet blir det olika rotationshastighet på hjulen (och motorn) beroende på hjulens diameter.
Jag har ju förutsatt att större fälgdiameter gör att man sätter på ett däck med lägre profil, så att ytterdiametern blir den samma, så ser inte att motorns varvtal skulle skilja sig. Det är väl ett lagkrav att ytterdiametern inte avviker mer än en bråkdel från vad bilen typats med för hjul/däck
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Största problemet med en större fälg är väl att det är en större "rotor" som stör luftflödet.

Vikt etc har ju inte alls lika stor påverkan som aerodynamiken.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

wannabee skrev:
kenjon skrev:
Jag har ju förutsatt att större fälgdiameter gör att man sätter på ett däck med lägre profil, så att ytterdiametern blir den samma, så ser inte att motorns varvtal skulle skilja sig. Det är väl ett lagkrav att ytterdiametern inte avviker mer än en bråkdel från vad bilen typats med för hjul/däck
Det har du nog rätt i :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Största problemet med en större fälg är väl att det är en större "rotor" som stör luftflödet.

Vikt etc har ju inte alls lika stor påverkan som aerodynamiken.
Precis. Hjulens vikt (eller deras massfördelning) har försumbar inverkan på förbrukningen vid jämn fart.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

AAKEE skrev:
Nogo skrev:
Hej,

En annan fråga: Låt oss säga att 40-55% ungefär det spannet (eller lägre SoC) är bäst för att undvika degregering. Tesla skriver själva (någonstans) att det är bra att ofta koppla in till laddaren. Men ja, då lägsta ju är 50%, som kommer man ju då inte lägre.

Är det "bra" att även ifall man inte laddar, sätta in kabeln och låta den underhållsladda eller ja, vad man nu ska säga. Jag har inte speciellt långt till jobbet och klarar mig, 9 av 10 dagar på 15-20% av batteriet skulle jag säga. Jag kan koppla in bilen varje dag, men lite "krångel" ibland på parkeringen / sambon vill ta "platsen" ibland också.

Så min fråga blir:
Bör jag "skita i att koppla in " om jag inte behöver ladda och låta bilen stå utan laddaren i, och då med låg SuC, typ 30-50% och sen ladda kanske var 2-4e dag?

Tacksam för din kunskap och trevliga bemötande, det är riktigt snyggt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

PracTesla skrev:
Låt oss säga att 40-55% ungefär det spannet (eller lägre SoC) är bäst för att undvika degregering. Tesla skriver själva (någonstans) att det är bra att ofta koppla in till laddaren. Men ja, då lägsta ju är 50%, som kommer man ju då inte lägre.
Teslas råd kring laddning är inte de som ger lägst degradering.

Sannolikt skulle de åka på stämningar om de sålde en Long Range-bil om de samtidigt skrev i manualen att man helat bara skulle ladda till 20-30%.
Man har skrivit upp till 90% för dagligt bruk och upp till 100% för resor. Det kommer man undan med samtidigt som cykler som begränsas till 90% ungefär halverar slitaget mot 100%.

När Tesla rekommenderar att man alltid kopplar in bilen när man har möjlighet så ger ju det mindre storlek på cyklerna.

Det är förståeligt att man har satt 50% som lägsta laddnivå. De flesta kör kanske inte ned bilen då lågt och då ter det ju sig nog märkligt om det gick ställa in 25%.

PracTesla skrev:
Är det "bra" att även ifall man inte laddar, sätta in kabeln och låta den underhållsladda eller ja, vad man nu ska säga. Jag har inte speciellt långt till jobbet och klarar mig, 9 av 10 dagar på 15-20% av batteriet skulle jag säga. Jag kan koppla in bilen varje dag, men lite "krångel" ibland på parkeringen / sambon vill ta "platsen" ibland också.

Så min fråga blir:
Bör jag "skita i att koppla in " om jag inte behöver ladda och låta bilen stå utan laddaren i, och då med låg SuC, typ 30-50% och sen ladda kanske var 2-4e dag?
Små cykler sliter mindre än stora cykler.
Av den anledningen bör man ladda ofta.

Cyklerna sliter mindre om de sker med låg SOC.
Av den anledningen bör man ladda så lite man kan/ behöver och därmed också ladda ofta.

Om man använder riktigt lite ström dagligen skulle man i teorin kunna fundera på att inte ladda varje dag då man inte kan ladda till mindre än 50%, så att man laddar till 50% när det behövs pga att strömmen nörjar tryta. Då får man ett lägre snitt på SOC och calendar aging minskar. Calendar aging är normalt en mycket större del än cyclic aging så att cyklerna blir lite större gör inget, de hamnar dessutom i snitt på lägre SOC.
Tesla rekommenderar ju att koppla i ofta så jag skulle vilja slå ett slag för att göra det. Det går halvera (minst) degraderingen med den metod jag använder trots att det knappt påverkar friheten.
Man måste såklart göra sitt eget val men det är frågan om det är värt att försöka få degraderingen så lite det går om det påverkar livet, friheten och annat.

Jag har inte valt den lösningen som ger absolut minst degradering, för det vore tråkigt att bli jättebegränsad av att ha gör lite ström i bilen när man kommer på någon akut resa man vill höra etc.
Jag laddar till 55% varje dygn. 55% ger mig tillräcklig range att kunna åka var som helst (via SuC). Jag laddar även om bilen har 53% (som idag fsktiskt, körde bara två korta stads-svängar).
Med 55% är jag helt utan begränsningar då jag kan köra vart som helst.
Jag vill minska degraderingen utan att jag upplever att det stör friheten.
3C3FD39C-A4E8-47B8-A24A-8ADA3CB7359E.jpeg
55% ligger precis på rätt sida om steget i calendar aging, så batteriet slits väldigt lite trots att jag faktiskt laddar lite mer än minsta inställning.

Däremot laddar jag inte när jag kommer hem utan laddningen är programmerad att börja 0300-0430 på natten (årstiden styr när pga hur mycket ström det går) och laddningen blir klar ganska kort inpå avresan.

Bilen står alltså normalt med 20-30% på nätterna när jag jobbar(jobbade) på gamla jobbet. Snittet på SOC var runt 34% under 8 månader när jag kollade sist. Det ger en rätt låg degradering.

Jag har laddat fullt inför resor ganska många gånger och jag har laddat på SuC cirka 20% /1000mil och trots det har jag lägre degradering än de flesta. Största anledningen till det är att calendar aging vart låg och att jag oftast kör små cykler.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Hittade denna, lite motsägelsefullt: https://getoptiwatt.com/blog/the-compre ... ttery-life
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev:
Hittade denna, lite motsägelsefullt: https://getoptiwatt.com/blog/the-compre ... ttery-life
Det finns väldigt mycket att säga om artikeln. Kan bli ett långt inlägg…

Först och främst är det en reporter som inte är väldigt insatt som skrivit artikeln.
Sen hänvisar han till batteryuniversity som i och för sig har en del värdefull information men som också har några grava faktafel inbakade i informationen. Jag vet att dessa påståenden är fel då de motsägs av i princip all forskning runt lithiumbatterier.

Artikelförfattaren kommer fram till felaktigheter som det inte finns belägg för och som inte stöds av forskningen.
Texten innehåller felaktigheter som troligen är en mix av de klassiska forumryktena och felaktigheterna på batteryuniversity.

Det finns tyvärr många såna här artiklar på nätet och de flesta har ganska stora felaktigheter i artiklarna.

Battery university har t.ex hänvisat till några få forskningsrapporter och där setupen för testen är sådan att man gravt kan misstolka resultatet om man inte tänker sig för.

Exempel:(har vart vanligt att folk refererar till denna bild på battery university och hävdar att den bevisar att 75% är bäst att ladda till)
A5A31664-6243-44E1-BB57-C2E07953C904.jpeg
Tittar man lite snabbt kan det se ut som om 75% är bästa SOC att ladda till.
Men testet har ingen testsetup där man laddar till lägre än 75% SOC så den forskningsrapporten visar överhuvudtaget inte hur ett batteri påverkas av låg SOC.

Man testar tre olika depth of Discharge (DoD) från 75%. Slutsatsen är att mindre DoD är bättre.
Man testar två med 50% DoD och två med 60% DoD.
Slutsatsen är att med samma DoD är det bättre med lägre SOC.

Det är ungefär det man kan se ur det testet, lite förkortat. (Japp, jag har läst den forskningsrapporten). Man kan inte säga något säkert om vilken SOC som är bäst för att minska degraderingen utanför test-rangen. Men man veta att man inte vet och
att testet har begränsningar i att visa hur låg SOC hade påverkat i samma test, tex 35-25% SOC för att jämföra mot 75-65%.

Jag har ofta refererat till ett annat test av just NCA-batterier med 75-65% och 35-25%.
24F68B58-07C2-40BD-A7D5-6E05B59441E6.jpeg
Här ser vi att 35-25% degraderas cirka 1/5 så mycket som 75-65%. Det testet gjordes med 6000st 10%-cykler, dvs 600FCE (fulla ekvivalenta cycler).

Hade vi haft den kurvan med i diagrammet hade den visat på mycket mindre degradering.

En lång utvikning, men lite så är det på battery university. De har tagit random bilder ur forskning och sedan är slutresultatet på det de påstår och det folk lär sig inte i linje med forskningen.

Skulle vilja slå ett slag för att man läser forskningsrapporter istället. De är bättre och de är byggda på fakta. En artikelförfattare kan oftast ingenting och det blir godtyckligt gissande blandat med uppsnappade forumrykten.
En mindre del av rapporterna har felaktiga slutsatser som bygger på att själva testet sattes upp så att man kan misstolka resultatet men läser man flera rapporter kan man se/upptäcka felaktigheterna och då se att testerna egentligen stämmer med övriga tester.

Evelina Wikner på Chalmers har gjort många bra forskningsjobb och såvitt jag minns nu finns inga direkta felaktigheter i slutsatserna.

https://publications.lib.chalmers.se/re ... 249356.pdf

https://research.chalmers.se/publicatio ... lltext.pdf

Det är värt att även läsa lite om calendar aging och varför det är en relativt skarp gräns vid ca 55-60% där batteriet mår avsevärt bättre under den gränsen. Många tidigare tester hade ett fåtal mätpunkter t.ex 40 - 60 - 80 - 100% och sedan samanband forskaren punkterna med raka linjer vilket maskerade hur batterierna faktiskt påverkas:

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 701jes/pdf

https://www.researchgate.net/profile/Pe ... ion_detail

https://www.researchgate.net/profile/Pe ... ion_detail
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Som vanligt AAKE, hatten av!

Kan meddela att jag har satt min gräns på 50%, och försöker ligga mellan 30-50 konstant. Oftast har jag kring 40% över natten. Jag hoppas på en mindre degradering med det tillvägagångssättet.

Ska på en längre resa snart (1500 mil) och kommer då ladda till 100% innan avresa och förhålla mig till vad Tesla rekommenderar med SuC (enligt reseplaneraren). Ska försöka hålla SoC låg vid ståendes, men vi får se hur det går. Ser resan som ett test för egen del, samt inkörning av bilen som just nu gått 400 km ca.

AAKE, har kopplat på Teslamate vid ca 300 km. Tror du jag gjort stora förluster i beräkningar då batteriet var nytt, eller är 300.km överkomligt?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev:

Kan meddela att jag har satt min gräns på 50%, och försöker ligga mellan 30-50 konstant. Oftast har jag kring 40% över natten. Jag hoppas på en mindre degradering med det tillvägagångssättet.

Ska på en längre resa snart (1500 mil) och kommer då ladda till 100% innan avresa och förhålla mig till vad Tesla rekommenderar med SuC (enligt reseplaneraren). Ska försöka hålla SoC låg vid ståendes, men vi får se hur det går. Ser resan som ett test för egen del, samt inkörning av bilen som just nu gått 400 km ca.

AAKE, har kopplat på Teslamate vid ca 300 km. Tror du jag gjort stora förluster i beräkningar då batteriet var nytt, eller är 300.km överkomligt?
Teslamate är väl som teslafi som jag använder, beroende av teslas API och den informationen som kommer där. De brukar använda aktuella räckvidden som bilen rappporterar och dividera med SOC för att räkna fram ”teoretisk” räckvidd vid 100% för att använda detta för att räkna ut degradering etc. Det bygger på bilens egen beräkning av kapaciteten som BMS gör, och den är inte alltid korrekt. Det kan utan problem variera ett par kWh upp eller ned. Det gör också att man inte ska få panik om räckvidden minskar mer än man hade trott vid något tillfälle.
Det har ingen betydelse när du börjar med teslamate, det blir ”korrekt” dag 1 med teslamate ändå. Det enda som händer är att du saknar data för de första 300 kilometrarna men degraderingsvärdet påverkas inte av att du börjar nu.

Jag skulle tycka att du inte ska ta i för hårt när du försöker minska degraderingen. Lagom är troligen bäst. Bartteriet skulle hålla ganska bra även om du gjorde som de flesta andra. Skillnaden kommer vara att du har mer räckvidd kvar(mindre degradering) efter några år.
Tar man i för hårt och alltid lämnar bilen med tex 20% blir det kanske besvärlig att kunna åka på en oplanerad resa.
När/om dina ansträngningar för att spara på batteriet gör att du drabbas negativt av det har du antagligen dragit det för långt.

Jag använder Supercharger alla gånger jag behöver / reser etc. Jag förvärmer alltid fullt, när det går.
Jag har laddat fullt inför alla längre resor samt att jag har laddat fullt säkert 10 ggr för att testa lite olika grejer trots att jag inte hade behövt ladda fullt.
Även om jag vet att batteriet inte alls far så illa av att stå med 100% som folk tror så låter jag inte bilen stå någon tid med 100%. Å andra sidan står den inte med 70-80-90% heller.

Om du håller batteriet med relativt låg SOC under huvuddelen av året så har du minskat din degradering så mycket att du kan ladda fullt när du behöver samt använda SuC(förvärm!) utan att det påverkar märkbart.

Under en långresa är det smidigt att ha laddning på tex hotell, så att man kan planera att ha fullt just innan man ska påka vidare. Man sparar en snabbladdning, dvs minskar på SuC och väntetid.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Intressant det här tycker jag. Ser ut som att med min Ioniq 5 kan jag gå upp till 60%. Har tidigare mest försökt hålla mig under 50% i vardagen.

@AAKEE Finns det förresten några rapporter på Calendar aging i lite svalare temperaturer, blir den ännu lägre? Batterier vill väl inte bli för kalla heller men det kanske bara spelar in när man laddar/kör men inte i vila?
Har man bilen stående ute här i Sverige så är ju halva året kallare än 10grader och längre norrut minusgrader i flera månader.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

AAKEE skrev:
enoch85 skrev:

Teslamate är väl som teslafi som jag använder, beroende av teslas API och den informationen som kommer där. De brukar använda aktuella räckvidden som bilen rappporterar och dividera med SOC för att räkna fram ”teoretisk” räckvidd vid 100% för att använda detta för att räkna ut degradering etc. Det bygger på bilens egen beräkning av kapaciteten som BMS gör, och den är inte alltid korrekt. Det kan utan problem variera ett par kWh upp eller ned. Det gör också att man inte ska få panik om räckvidden minskar mer än man hade trott vid något tillfälle.
Det har ingen betydelse när du börjar med teslamate, det blir ”korrekt” dag 1 med teslamate ändå. Det enda som händer är att du saknar data för de första 300 kilometrarna men degraderingsvärdet påverkas inte av att du börjar nu.

Jag skulle tycka att du inte ska ta i för hårt när du försöker minska degraderingen. Lagom är troligen bäst. Bartteriet skulle hålla ganska bra även om du gjorde som de flesta andra. Skillnaden kommer vara att du har mer räckvidd kvar(mindre degradering) efter några år.
Tar man i för hårt och alltid lämnar bilen med tex 20% blir det kanske besvärlig att kunna åka på en oplanerad resa.
När/om dina ansträngningar för att spara på batteriet gör att du drabbas negativt av det har du antagligen dragit det för långt.

Jag använder Supercharger alla gånger jag behöver / reser etc. Jag förvärmer alltid fullt, när det går.
Jag har laddat fullt inför alla längre resor samt att jag har laddat fullt säkert 10 ggr för att testa lite olika grejer trots att jag inte hade behövt ladda fullt.
Även om jag vet att batteriet inte alls far så illa av att stå med 100% som folk tror så låter jag inte bilen stå någon tid med 100%. Å andra sidan står den inte med 70-80-90% heller.

Om du håller batteriet med relativt låg SOC under huvuddelen av året så har du minskat din degradering så mycket att du kan ladda fullt när du behöver samt använda SuC(förvärm!) utan att det påverkar märkbart.

Under en långresa är det smidigt att ha laddning på tex hotell, så att man kan planera att ha fullt just innan man ska påka vidare. Man sparar en snabbladdning, dvs minskar på SuC och väntetid.
Ok, låter rimligt!

Änsålänge har jag inte "drabbats" av dålig range, eller blivit hindrad av att jag inte laddat. Bor ganska nära Malmö och det blir mest resor dit och tillbaka, vilket drar cirka 6-10% av batteriet.

Det som gör mig lite orolig är att jag enligt Teslamate (ja, det är som TeslaFi fast self-hosted) har en beräknad range på 563 km, när jag bör ha dryga 600 km (M3LR Augusti 2022). Har dock aldrig laddat fullt, och största SoC hittils är 54%. Kan det påverka måntro?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Skriv svar