Tillvalet Autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare

Tillvalet Autopilot

Inlägg av JonasPersson »

Hej på Er!

Jag går i tankarna att köpa en Tesla i framtiden och har länge funderat över tillvalet "Autopilot" som kostar nånstans över 30.000 kr. Har jag helt fått om bakfoten att ALLA Teslor som har den "nya" hårdvaran fick den uppdateringen gratis? Varför ska jag då behöva betala för det?

//Jonas

Edit:
Apropå inget så märkte jag nu att inte 85:an går att beställa längre. 90 verkar vara standard.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Tillvalet Autopilot

Inlägg av bylund »

JonasPersson skrev:
Hej på Er!

Jag går i tankarna att köpa en Tesla i framtiden och har länge funderat över tillvalet "Autopilot" som kostar nånstans över 30.000 kr. Har jag helt fått om bakfoten att ALLA Teslor som har den "nya" hårdvaran fick den uppdateringen gratis? Varför ska jag då behöva betala för det?

//Jonas
Alla nya bilar byggda sedan oktober 2014 har hårdvaran. På de tidigaste bilarna med hårdvaran ingick det i "teknikpaketet med autopilot" (som var ett rätt självklart paket att ta i alla fall), men det var inte en "gratis" uppdatering.
Du ska betala för att du får en bättre bil om du betalar Tesla för att aktivera detta.

Lite av samma anledning som för att se en film eller använda ett datorprogram, även om du redan har hårdvaran för detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Funktionerna är uppdelade i två kategorier; säkerhetsfunktioner (autobroms t.ex.) och bekvämlighetsfunktioner (auto-steer och summon t.ex.). Säkerhetsfunktionerna ingår alltid om du har hårdvaran för detta, bekvämlighetsfunktioner får du betala för.

Angående 85-varianten:

http://teslaclubsweden.se/en-trotjanare ... -i-graven/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare

Inlägg av JonasPersson »

Okidoki! Då förstår jag. Så de som inte hade "teknikpaketet med autopilot" fick inte heller Autopilot när den släpptes.

Jo, jag förstod att jag nog var sent ute med att 85:an försvunnit :)

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nja. Skulle tro att alla bilarna byggdes med de fysiska grejorna som behövs, oavsett vad du beställt men att mjukvaran spärrade så att du inte kunde använda de saker du inte beställt/betalat för. Men det är kanske så du menade?

Mig veterligen har inga bilar byggts efter ca okt 2014 utan själva hårdvaran i bilen som behövs för AP. Och mjukvaran kan de alltså aktiveras i efterhand men det kostar då pengar. Idag lite dyrare än att aktivera det direkt så att säga.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

JonasPersson skrev:
Hej på Er!

//Jonas

Edit:
Apropå inget så märkte jag nu att inte 85:an går att beställa längre. 90 verkar vara standard.
Lite off-topic, men tänkte bara tillägga från min erfarenhet så skulle jag absolut välja autopilot om du kör en del på motorväg... jag skulle välja teknikpaketet(med autopilot) över alla andra paket i bilen... det är så bekvämt att kunna slå på autopilot när du behöver sätta igång navigationen o skriva adressen, eller när du tappar något på golvet och måste böja huvudet ner för att nå den, eller när du behöver trycka i dig mellanmål på vägen och behöver 2 händer... så himla bra... dessutom så om du ska köra längre sträckor så kan du hålla dig fokuserad och utvilad mycket mycket längre om du låter bilen styra o hålla hastigheten.. med fossilbilar har jag behövt ta en 3min bensträckare varje timme för att känna mig alert och fokuserad, med Teslan så kan jag hålla mig mellan superchargers, dvs 2-2,5h utan paus. Brukar ju dock vara så att man tar en toalettpaus någonstans :D

vad man ska lägga pengar på enligt mig, i ordning.

batterikapacitet > autopilot > färg > hifi-ljud > säten > dual motor > luftfjädring > premium interiör > köldpaket > panoramatak+dekor > fälgar
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man får en riktigt bra bil utan autopilot, men med autopilot blir det en mycket bättre bil, och mycket av de nya funktionerna som kommer är ju just förbättringar av och nya funktioner för autopiloten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare

Inlägg av JonasPersson »

Ja, det är inget snack om att jag kommer välja paketet "Autopilot". Sen blir det förstås en massa andra paket men det enda jag INTE kommer välja till är vinterdäck eftersom det är mycket billigare att köpa på annat håll. Jag är inte så noga med att det ska vara Tesla-fälgar på vintern. Inte så noga att jag betalar typ 14k för det i alla fall :)

Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Tänk på att du inte kan ta vilka fäljar som helst.de måste ha däcktrycks koll tex. Kollade runt när jag köpte mina och i slutädan var skillnaden inte så stor och bekvämligheten fick ta beslutet

Skickat från min SGP712 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Original 19" är inte alls så dyra. Kostar ca 2800kr/st har jag för mig + Däcktryckssensorer. Även där kostar original inte mer än på andra ställen (ca 550kr)

Visst finns det billigare MEN det är en tung bil med kraftigt motor med ovanligt högt vridmoment. Dessutom ska hjulbultarna dras ovanligt hårt och fälgarna måste ha en liten urfräsning på rätt ställe. Ihop med Teslas inställning till "piratgrejor" så tycker jag personligen att valet är enkelt.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Håller med, köp fälgarna i original och däcken på nätet.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Skriv svar