En trotjänare har gått i graven

Designstudio
Tesla Motors har tagit bort sin mest sålda bilmodell Model S med 85 kWh batterier från deras beställningssida. För en vecka sen kunde vi berätta att modellen försvann från den Kanadensiska hemsidan – nu har ändringen nått svenska beställningssidan också.

Istället för de åtta varianter (70, 70D, 85, 85D, P85D, 90D, P90D, P90D) som man hittills kunde välja mellan har antalet modellval minskats till endast fem:

70 : instegsmodellen för 813,000 kronor är den enda bakhjulsdrivna varianten kvar av Tesla Model S. Alla andra varianter är alla fyrhjulsdrivna. Så behöver du en större frunk (bagageutrymme fram), eller är road av lite mer “inspirerad” körstil där bakvagnen tillåts släppa lite i kurvorna är valet enkelt hädanefter.

70D : för 54,000 kronor extra (dvs 867,000 kr) kan du få instegsmodellen med fyrhjulsdrift. Förutom att bilen blir 0.4s piggare i acceleration får du även 22 km längre räckvidd också tack vare främre elmotorns bättre effektivitet och utväxling. Och så får man även den surrealistiskt suveräna väghållning de fyrhjulsdrivna Teslorna har! Det är 70D som är förvald när man öppnar Teslas designstudio och kan mycket riktigt bli mångas favorit nu när 85D är borta.

90D : för 1,010.500 kronor kan man få billigaste versionen av Tesla Model S med stora 90 kWh batteriet. Den versionen av Model S har den allra längsta räckvidden av dem alla, hela 55 mil. De framtida kunderna får avgöra om de 11 extra milen i räckvidd -och en hel sekund snabbare acceleration- är värda prisskillnaden på 143,500 kronor mot 70D modellen.

P90D : med vässade motorer och drivkretsar kapar P90D över en sekund i accelerationen mot vanliga 90D, 0-100 km/h klaras på 3.3 sekunder. Räckvidden får dock stryk av detta, man kommer bara 50 mil med P90D. Priset är uppe i 1,227,500 kronor – mellandskillnaden på 217,000 kronor är mycket pengar för 1.1 sekunder snabbare acceleration. Men P90D största problem är inte det, utan vem är det som förväntas köpa en “nästan värsting” bil? Om man nu har betalat hundratusentals kronor mer än basmodellen löper man väl hela linan ut och satsar på absolut värstingmodellen väl?

P90D : är absolut värstingmodellen av Tesla Model S (för tillfället – sånt kan ju ändras snabbt, som P85+ ägare har fått erfara). För 1,335,500 kronor får man den där strecket under modellbeteckningen som visar att bilen är utrustad med “ludicrous” acceleration på 3.0 sekunder för 0-100 km/h. Vi misstänker att de flesta P90D köpare dessutom kommer gå “all in” när det gäller tillbehör och betala 1,677,700 kronor för den absolut värsta topputrustade toppmodellen Tesla kan erbjuda. Vilket är ganska exakt dubbla priset mot billigaste instegsmodellen av Model S.

Priserna på modellerna är oförändrade. Borttagandet av 85 kWh modellerna har därmed öppnat ett ganska så stort prisgap mellan instegsmodellerna och toppmodellerna av bilen. Var och en av de nya modellerna kan dock tilltala olika kundgrupper, förutom P90D som nog inte kommer hitta många köpare.

Version Frånpris kr Räckvidd NEDC km Acceleration 0-100km/h
70 813,000 420 5.8s
70D 867,000 442 5.4s
90D 1,010,500 550 4.4s
P90D 1,227,500 505 3.3s
P90D 1,335,500 505 3.0s

Begränsningen av antalet modeller är ett naturligt steg inför lanseringen av designstudion för Tesla Model X. Kunder ska ha valfrihet mellan olika modeller, men alldeles för mycket att välja på kan bli för förvirrande.

Bortplockandet av 85-modellerna har medfört även att den mycket användbara räckviddskalkylatorn också är bortplockad från Tesla Motors hemsida, då den visade räckvidderna för 70 och 85 kWh batterierna. Vi får hoppas att Tesla Motors inser fördelen med den kalkylatorn och återinför den efter uppdatering till de nya batteristorlekarna.

 


TCS ett år sedan: Isärplockad Tesla-batteri

Hur ser då Tesla Model S batteripack ut inuti? Vad är det för slags batterier som sitter i dem? I vår artikel för ett år sedan berättade vi om dem som plockade isär ett Tesla Model S batteripack och genomförde lite experiment med batterierna – med överraskande resultat.

 

Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.