Byte till Model Y SR från XC70
Moderator: Redaktion
Re: Byte till Model Y SR från XC70
Amortering är ju en kostnad, den ska ju korrelera med bilens värdeminskning idealt.
Håller helt med pejvic, amortering är ingen kostnad i denna kalkylen. Är inget du måste göra. Din Volvo kommer nog absolut bli billigare men om du har råd och vill ha elbil kör. Finns även andra elbilar.Test1234 skrev:Jag fick otroligt nog prisförslag på 220.000kr från två olika oberoende firmor för ca en månad sedan. Är lite därför jag tänker att andrahandsmarknaden går på högvarv nu så om man ska göra sig av med den så är det väl nu.MWall skrev:Tror iofs XC70:n tappar mer än 42 tusen på 3 år. Om jag nu tolkar ditt ark rätt?
Men om du inte kör vansinnigt mycket så blir det dyrare med Tesla. Det går inte att komma ifrån. Så frågan är egentligen hur gärna du vill ha den. Vad får det kosta?
Mm förstår vad du menar att amortering inte är en kostnad men det är ändå något som kommer att belasta utgiftskontot för bilens ägande.pejvic skrev:Men du räknar knasigt.
Amorteringen kan du inte lägga in som en kostnad.
Ta bort 200.000 på den posten. Räkna endast räntan.
En Model3 har efter avdrag för miljöbonus tappat cirka 20% på tre år. Y blir nog populärare men även här skulle du kunna räkna med 30% värdetapp på 3 år om du vill räkna negativt- Dessutom med mer än 2000 mil / år.
Skall bilen tappa mycket mer så krävs kraftigt försvagad dollar / prissänkningar på Teslorna.
Sen är det nog som du säger att det kanske är 30% i värdeminskning man ska räkna på för att vara realistiskt.
Är väl mest tiden som är en osäkerhetsfaktor, 3 år känns som att det kan hända en hel del på elbilsmarknaden som gör att restvärdet ändras.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Om du vill lägga amorteringen som
kostnad däruppe eftersom den lämnar ditt konto så får du tillbaka alla de pengarna när du säljer bilen eller byter bil. Du kan om du vill istället se det som ett sparande - som månad efter månad sänker din skuld. Så dra isåfall av det därnere.
Jag tror inte du kommer att ångra dig. Inte ur ett ekonomiskt perspektiv iallafall.
kostnad däruppe eftersom den lämnar ditt konto så får du tillbaka alla de pengarna när du säljer bilen eller byter bil. Du kan om du vill istället se det som ett sparande - som månad efter månad sänker din skuld. Så dra isåfall av det därnere.
Jag tror inte du kommer att ångra dig. Inte ur ett ekonomiskt perspektiv iallafall.
Öh, va? Får man tillbaka det när man säljer? Vad menar du?pejvic skrev:Om du vill lägga amorteringen som
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Antar att det är allt som överstiger värdeminskningen som avses. Men det är svårt eller omöjligt att förutse, att det kommer gå att köra Tesla "gratis" framöver har jag tyvärr svårt att se. Men vem vet - de som köpte Model S tidigt har ju gjort riktigt bra affärer!
Model Y LR AWD 2022
Ja har du missat tex att alla som har köpt en Y hittills har en negativ kostnad. Oavsett hur mkt de amorterat. De som sålt sina 2021 tex har fått lön för att köra. Bilens totala kostnad får man fram när man säljer bilen. Oavsett amorteringsnivå. Om de så betalt 10000 i amortering per månad så har de ändå fått 10.000 i lön totalt i månaden för att ha bilen.MWall skrev:Öh, va? Får man tillbaka det när man säljer? Vad menar du?pejvic skrev:Om du vill lägga amorteringen som
Mentalt kan det därför ibland vara bra att välja en låg amortering. I teslas fall väljer du 1000 mil i avbetalningsplanen även om du vet att du kör många mer mil om året. (Man kör såklart så mkt man vill) och sen bör man försöka lägga in minst 30% kontant från början och även pengarna från premien när den kommer.
Räntorna är som sagt på väg uppåt så det är en sak som påverkar ägandekostnaden mycket men amorteringen påverkar ägandekostnaden precis exakt NOLL.
TCO är ofta förvånansvärt låg på dyra elbilar trots högt inköpspris. Jag betalar inte en krona för att köra min Y.
Nej, men det är knappast en naturlag som gäller för all framtid. Nu går tillgången upp och efterfrågan ner. Finns till och med nya lagerbilar hos Tesla igen. Inga Model Y än så länge men det är nog bara en tidsfråga. Tror vi får se det redan i vinter.pejvic skrev:Ja har du missat tex att alla som har köpt en Y hittills har en negativ kostnad.MWall skrev:Öh, va? Får man tillbaka det när man säljer? Vad menar du?pejvic skrev:Om du vill lägga amorteringen som
Absolut. Det är inget man får räkna med.
Men ett väldigt billigt bilägande tror jag att man kan räkna med.
Men ett väldigt billigt bilägande tror jag att man kan räkna med.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
VarförMWall skrev:Tellus skrev:
Var inte sant då och det är inte sant nu.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Teslan har sjunkit mindre i värdeminskning än beräknat, så man får en jordenruntresa ocksåpejvic skrev:VarförMWall skrev:Tellus skrev:
Var inte sant då och det är inte sant nu.

Teslan i artikeln kostade 460 ny för 3,5år sedan, man får ungefär samma för den begagnad idag!
Som en moped i driftskostnad
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103258109
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh