Vinterdäck tips
Moderator: Redaktion
Re: Vinterdäck tips
Någon som vet om Teslas 19” kommer in på nytt till webshoppen? Har lagt bevakning ett tag nu samt detta med att det kan bli brist på varor till vinter.
Tack, tyvärr är ju de slut i lager.. Började kolla runt efter alternativ. Finns ju många kombinationer, någon här som har lite länkar till den kombination som passar både LR o P (har de samma dimension förutom att oken är lite större på P än LR.Arctic Drifter skrev:I mitt fall blev det TNT, de meddelande via mail att då moms och tull överstiger 1000 kr så är det förskottsbetalning som gäller.Jaegaern skrev:Hur länge dröjde momsen för dig? Jag har endast fått en räkning från UPS på tull och admin.
Så jag fick glatt betala innan de levererade!
Det korta svaret är att vinterhjulen som Tesla säljer till MYLR passar på MYP, även om Tesla uppger annat!Lind1977 skrev:Hej,
Har läst denna tråden och verkade finnas ett o annat tips! Funderar på friktionsdäck nya fälgar o sensorer mm inför vintern.
Jag har en MYLR men tänkte att man vet ju inte om nästa bil blir en MYP. Och då vore det ju bra att välja vinterhjul som passar båda modellerna, vilket teslas egna I shoppen inte gör.
(mailade Tesla I Göteborg, men får inget svar).
Är det något mer än bromsok som skiljer dessa 2 versioner åt (olika ET mått etc?) 18" har jag aldrig sett i Sverige men verkar ju vara en attraktiv dimension för sedan ska man ju välja däck. Hade tänkt mig friktionsdäck.
Har ni lite länkar på kombinationer ni har beställt så vore det uppskattat, samt om det finns någon bra firma som kan montera dessa I området kring Göteborg.
Är tpms sensorn en standard eller måste man välja en speciell sort?
Vet att på firmabilen så ska det vara c däck och säkerligen finns det en uppsjö av saker att tänka på för en stark o tung bil som teslan.
Gärna 18" om det är ett alternativ, kanske kan spara lite fälgkanter o lägre priser.
En riktig snårskog det här x)
- Tassla Store
- Teslaägare
- Kontakt:
Vi på Tässla har en 18" vinterhjul som passar både MY LR och MYP.Lind1977 skrev:Tack, tyvärr är ju de slut i lager.. Började kolla runt efter alternativ. Finns ju många kombinationer, någon här som har lite länkar till den kombination som passar både LR o P (har de samma dimension förutom att oken är lite större på P än LR.Arctic Drifter skrev:I mitt fall blev det TNT, de meddelande via mail att då moms och tull överstiger 1000 kr så är det förskottsbetalning som gäller.Jaegaern skrev:Hur länge dröjde momsen för dig? Jag har endast fått en räkning från UPS på tull och admin.
Så jag fick glatt betala innan de levererade!
Det korta svaret är att vinterhjulen som Tesla säljer till MYLR passar på MYP, även om Tesla uppger annat!Lind1977 skrev:Hej,
Har läst denna tråden och verkade finnas ett o annat tips! Funderar på friktionsdäck nya fälgar o sensorer mm inför vintern.
Jag har en MYLR men tänkte att man vet ju inte om nästa bil blir en MYP. Och då vore det ju bra att välja vinterhjul som passar båda modellerna, vilket teslas egna I shoppen inte gör.
(mailade Tesla I Göteborg, men får inget svar).
Är det något mer än bromsok som skiljer dessa 2 versioner åt (olika ET mått etc?) 18" har jag aldrig sett i Sverige men verkar ju vara en attraktiv dimension för sedan ska man ju välja däck. Hade tänkt mig friktionsdäck.
Har ni lite länkar på kombinationer ni har beställt så vore det uppskattat, samt om det finns någon bra firma som kan montera dessa I området kring Göteborg.
Är tpms sensorn en standard eller måste man välja en speciell sort?
Vet att på firmabilen så ska det vara c däck och säkerligen finns det en uppsjö av saker att tänka på för en stark o tung bil som teslan.
Gärna 18" om det är ett alternativ, kanske kan spara lite fälgkanter o lägre priser.
En riktig snårskog det här x)
Dags att lägga en beställning på vinterdäck nu. Önskar då att fälgen inte sticker ut så som den gör på sommardäcken nu gör på min MYP. Min fråga är då: Vad är det jag skall kika efter i specifikation (antar att det är bredden) så gummit hamnar utanför fälgen. Tänkte lägga en beställning från https://www.abswheels.se/ Hört att folk har varit lite skeptiska till dom, men jag har även hört motsatsen.
Bra priser har de i alla fall
Går det att se på måtten ifall det blir så som jag önskar på detta alternativt?
Bra priser har de i alla fall

- linx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johnnie154249
Jag hade inte beställt av dom eftersom dom finns på svarta listan. Dessutom bultarna som du ska använda får inte dras enligt Teslas rekommendationer.Mattias82 skrev:Dags att lägga en beställning på vinterdäck nu. Önskar då att fälgen inte sticker ut så som den gör på sommardäcken nu gör på min MYP. Min fråga är då: Vad är det jag skall kika efter i specifikation (antar att det är bredden) så gummit hamnar utanför fälgen. Tänkte lägga en beställning från https://www.abswheels.se/ Hört att folk har varit lite skeptiska till dom, men jag har även hört motsatsen.
Bra priser har de i alla fall![]()
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
-
Har själv ingen MYP men det man måste tänka på är samma på alla bilar...Mattias82 skrev:Dags att lägga en beställning på vinterdäck nu. Önskar då att fälgen inte sticker ut så som den gör på sommardäcken nu gör på min MYP. Min fråga är då: Vad är det jag skall kika efter i specifikation (antar att det är bredden) så gummit hamnar utanför fälgen. /...
Det handlar om fälgens storlek, däckens storlek och även ET. Och om du inte 100% kan lita på dem som du köper av så är det rätt bra att kunna förstå allt det här själv också. Jag har redan gjort allt det här för några år sen och nu är jag inte längre 100 på hur allt 'hänger ihop'. Så du behöver helt enkelt ta reda på vad som gäller för din bil.
Och enligt inlägget ovan så verkar det som du även behöver ha koll på vilka hjulbultar du kan använda eftersom MYP är en så pass motorstark bil...
Gissar vidare även att inte vilka däck som helst klarar en så motorstark bil som MYP...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hur tusan tänker ni nu…
Bultarna sitter fast i bilen, hjulen dras fast med muttrar…
-
Trodde det hette hjulbultar. Finns rätt mycket grejer att pyssla med så orkar inte bry mig om det ska heta bultar eller muttrar...Grodan skrev:Hur tusan tänker ni nu…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
För Model 3 hittar jag lätt 18" fälgar hos er, men kategorin "Fälgar" hittar jag inte under Y.Tassla Store skrev:Vi på Tässla har en 18" vinterhjul som passar både MY LR och MYP.
Finns lite fälgar under "Exteriört" för Y men tror det skulle underlätta om ni skapade kategorin "Fälgar" även under Y, för alla är det inte uppenbart att M3-fälgar 19" och större samt vissa 18" passar bra på MY/MYP.
Redigering: Förtydligat gällande M3-fälgar.
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nä, tvärt om! Fälgarna kommer att sticka ut ännu mer än de gör på dina sommarhjul.Mattias82 skrev:Dags att lägga en beställning på vinterdäck nu. Önskar då att fälgen inte sticker ut så som den gör på sommardäcken nu gör på min MYP. Min fråga är då: Vad är det jag skall kika efter i specifikation (antar att det är bredden) så gummit hamnar utanför fälgen. Tänkte lägga en beställning från https://www.abswheels.se/ Hört att folk har varit lite skeptiska till dom, men jag har även hört motsatsen.
Bra priser har de i alla fall![]()
Det är samma bredd på fälgarna (9,5”) som du har på din MYP fram, men vinterdäcken (245mm) är 10 mm smalare än sommardäcken (255mm)
Ska du ha 245mm breda däck så ska fälgen vara max 8” breda om du vill att däcken ska sticka ut utanför fälgkanten.
Jag har 245mm breda vinterdäck på 8,5” fälg och de är precis kant i kant.
Sedan är det väl en smaksak med vilka däck man vill ha. Men att köpa en dyr prestanda-SUV och sedan sätta på de billigaste budgetvinterdäcken som går att hitta ”typ”, har jag svårt att begripa.
Vidare tar de mer betalt för TPMS-sensorerna än vad Tesla tar för sina originalsensorer.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är det verkligen så?Arctic Drifter skrev:... för alla är det inte uppenbart att M3-fälgar i de flesta fall passar bra på MY/MYP.
Jag är av uppfattningen att de flesta 18” fälgarna till M3 INTE passar på MY för att de inte är klassade för 750kg eller mer, vilket dom ska vara för att få användas på MY.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tack för alla invändningar, tips och synpunkter. Kikar just nu på Svenska Gummihuset. Där finns det fina saker också och till bra pris.
Skriver alltid in mitt regnummer när jag letar delar och väljer gärna ett paketpris, dock hittar jag inga 19 245 8, bara 8.5 så det får väl bli det då.
Tänker att snö och slask kommer det göra det lite mer besvärligt att veta vart trottoarkanter mm exakt är. Kanske själv bara är för petig med sådant. Än så länge inga märken med de 21" trots min installation av Rim savers på däcken.

Skriver alltid in mitt regnummer när jag letar delar och väljer gärna ett paketpris, dock hittar jag inga 19 245 8, bara 8.5 så det får väl bli det då.
Tänker att snö och slask kommer det göra det lite mer besvärligt att veta vart trottoarkanter mm exakt är. Kanske själv bara är för petig med sådant. Än så länge inga märken med de 21" trots min installation av Rim savers på däcken.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Tänkte inte på 18" specifikt utan M3-fälgar generellt. T.ex. Tässlas 18" för M3 så är det hälften som klarar 750 kg eller mer. Dock gäller det ju att det inte tar i oken, vilket t.ex. MSW 27T i alla fall inte ska göra.Nicke Nyfiken skrev:Är det verkligen så?Arctic Drifter skrev:... för alla är det inte uppenbart att M3-fälgar i de flesta fall passar bra på MY/MYP.
Jag är av uppfattningen att de flesta 18” fälgarna till M3 INTE passar på MY för att de inte är klassade för 750kg eller mer, vilket dom ska vara för att få användas på MY.
Jag har förtydligat mitt tidigare inlägg nu.
Tesla Model Y Performance