http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Det tår inget om vilken effekt de ska få. Antar att det är de gamla vanliga, max 50kW DC och 43 kW AC.
Min gissning är att det inte egentligen är 150 stationer, utan 150 ladduttag. Jag hoppas att jag har fel.
Ingenstans hävdas det att det ska vara hög effekt. Så det kan ju vara 150 typ-2-kontakter med 16 A enfas, utspridda på fem parkeringar.
Jag hoppas att det verkligen är 150 stationer med hög effekt, där varje station har flera uttag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det tår inget om vilken effekt de ska få. Antar att det är de gamla vanliga, max 50kW DC och 43 kW AC.
Min gissning är att det inte egentligen är 150 stationer, utan 150 ladduttag. Jag hoppas att jag har fel.
Ingenstans hävdas det att det ska vara hög effekt. Så det kan ju vara 150 typ-2-kontakter med 16 A enfas, utspridda på fem parkeringar.
Jag hoppas att det verkligen är 150 stationer med hög effekt, där varje station har flera uttag.
Ja antingen är glaset halvfullt eller halvtomt. Tycker det är positivt att de bygger ut, det driver på andra aktörer att följa efter. Jag läser 150 laddstationer jmf med 30 idag. Dvs inte uttag utan riktiga laddstationer. De ska placeras i logistiska knutpunkter vilka inte lär uppstå i ett parkeringsgarage. Good work EON
Då blir det till att beställa ett plastkort till då, ifall man nångång hamnar i skåne med bilen.
Tänkte detsamma (men hoppas som vanligt att det blir kontokort...) Jag hittar ingenting om att de skulle ha publika laddstolpar på deras hemsida, så jag gissar att de planerar att etablera sig på den svenska marknaden i och med dessa. Kul att det blir fler aktörer. Högen av "kan vara bra att ha"-kort i handskfacket riskerar dock att bli onödigt stor...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har pratat med E.Ons pressavdelning som till slut skickade mig vidare till kunnig person. Hon sa "I Skåne blir det 10-20 snabbladdare (ccs/chademo). Resterande är 7,4-22,1"
Jag har pratat med E.Ons pressavdelning som till slut skickade mig vidare till kunnig person. Hon sa "I Skåne blir det 10-20 snabbladdare (ccs/chademo). Resterande är 7,4-22,1"
150 chademostationer hade varit fyra gånger tätare än det vältäckta Estland, och detta i så fall från en enda operatör. 10-20 css/chademo är riktigt bra. Får vi liknande täckning i resten av Sverige så går det att köra elbil vartsomhelst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men det blir bojkott från min sida tills de fixar nån vettig betalningslösning. Clever är OK då man kan fixa det i samband med att man behöver laddning, men kortbetalning vid stationen är förstås bättre.
Så alla operatörer väljer att elektrifiera samma stråk. Clever har lite mer längre norrut, men det beror ju mest på de "ärvda" laddarna från Jämtkraft.
Vore kul om någon kunde elektrifiera t ex E45 hela vägen också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så alla operatörer väljer att elektrifiera samma stråk. Clever har lite mer längre norrut, men det beror ju mest på de "ärvda" laddarna från Jämtkraft.
Vore kul om någon kunde elektrifiera t ex E45 hela vägen också.
Sydöstra Sverige är också vit fläck för de flesta operatörerna. Alla verkar tro att elbilar enbart kör mellan Stockholm-Göteborg-Malmö och att de alltid tar samma väg mellan dessa städer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så alla operatörer väljer att elektrifiera samma stråk. Clever har lite mer längre norrut, men det beror ju mest på de "ärvda" laddarna från Jämtkraft.
Vore kul om någon kunde elektrifiera t ex E45 hela vägen också.
Sydöstra Sverige är också vit fläck för de flesta operatörerna. Alla verkar tro att elbilar enbart kör mellan Stockholm-Göteborg-Malmö och att de alltid tar samma väg mellan dessa städer.
De har väl alla gjort samma analys av marknaden, men bortsett från att det finns fler som bygger laddstationer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så alla operatörer väljer att elektrifiera samma stråk. Clever har lite mer längre norrut, men det beror ju mest på de "ärvda" laddarna från Jämtkraft.
Vore kul om någon kunde elektrifiera t ex E45 hela vägen också.
Sydöstra Sverige är också vit fläck för de flesta operatörerna. Alla verkar tro att elbilar enbart kör mellan Stockholm-Göteborg-Malmö och att de alltid tar samma väg mellan dessa städer.
De har väl alla gjort samma analys av marknaden, men bortsett från att det finns fler som bygger laddstationer.
De borde dock även kolla på vad konkurrenterna gör. När Tesla, Clever, Vattenfall och Eon alla har sina laddare längs samma väg och ingen av dessa finns i sydöstra delen så kommer troligen en snabbladdare längs t.ex. väg 25 eller 27 öster om E4:an vara mer eftertraktad än ytterligare en längs E4:an bland övriga laddare. Verkar som alla som bygger laddstationer inte alls kollar på befintliga laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så alla operatörer väljer att elektrifiera samma stråk. Clever har lite mer längre norrut, men det beror ju mest på de "ärvda" laddarna från Jämtkraft.
Vore kul om någon kunde elektrifiera t ex E45 hela vägen också.
Sydöstra Sverige är också vit fläck för de flesta operatörerna. Alla verkar tro att elbilar enbart kör mellan Stockholm-Göteborg-Malmö och att de alltid tar samma väg mellan dessa städer.
De har väl alla gjort samma analys av marknaden, men bortsett från att det finns fler som bygger laddstationer.
De borde dock även kolla på vad konkurrenterna gör. När Tesla, Clever, Vattenfall och Eon alla har sina laddare längs samma väg och ingen av dessa finns i sydöstra delen så kommer troligen en snabbladdare längs t.ex. väg 25 eller 27 öster om E4:an vara mer eftertraktad än ytterligare en längs E4:an bland övriga laddare. Verkar som alla som bygger laddstationer inte alls kollar på befintliga laddare.
Precis min poäng också, även om de andra i alla fall till stora delar kan bortse från vad Tesla gör, då marknaden kommer att vara mycket större än bara Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Alla vill ju vara där bilarna finns. De har alltså analyserat vilka vägar flest åker och valt att placera sina laddare utmed de lederna.
Problemet är att det blir självuppfyllande. Alla vill vara där bilarna finns och bilarna måste välja de vägar där laddarna finns. Behövs en aktör som bryter mönstret.
de "olika" hamburgarna kanske är olika, och oljebolagen försöker ju differentiera sin produkt (v-power), men en eller flera elektroner? De har nog köpt in samma analys