Bästa vägen Stockholm->Göteborg och tillbaka

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Bästa vägen Stockholm->Göteborg och tillbaka

Inlägg av JonasH »

Hej

Planerar en liten tripp till Göteborg på midsommardagen, och har börjat titta på rutter. Det gäller ju att börja i tid... :roll:
Vilken rutt är bäst med tanke på laddtiden, matalternativ och så klart returresa. Göteborg är ju inte känt för sina drivor av snabbladdare... :x
Frågan är om man ska åka E4 eller E20 mellan Vänern och Vättern. Det är ju närmare till Göteborg från Jung än Ödeshög med tanke på returresan. Borde gå att ladda fullt i Jung och på det klara sig till Göteborg och tillbaka, men Ödeshög blir tufft...

Vad jag förstått så är ju maten i Ödeshög inte bäst heller...

Även tips på parkering nära Ullevi med laddning uppskattas.

Gissa vad jag ska göra...

/Jonas
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Re: Bästa vägen Stockholm->Göterborg och tillbaka

Inlägg av Ferro94 »

The Boss - nu blev jag avis
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

E4an ner funkar bra, chademo i borås för att toppa på lite påvägen tillbaka till ödeshög.

E18 funkar också men den tar längre tid.. dock så är det trevligare matalternativ!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Hur mycket längre...

Har tyvärr ingen Chademoadapter, så det alternativet går nog bort... Om jag inte köper en såklart...

Känns tryggare att åka E18, men man vill ju inte öka restiden allt för mycket. Då borde jag klara mig utan att ladda i Götet.

Bilen räknar med att det tar 6 timmar via E4. Har ni någon uppfattning om hur lång tid extra E18 tar?

Vid E4:a alternativet lär det bli lunch i Ödeshög, och Dinners där har ju inte direkt fått lysande recensioner.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

JonasH skrev:
Hur mycket längre...

Har tyvärr ingen Chademoadapter, så det alternativet går nog bort... Om jag inte köper en såklart...

Känns tryggare att åka E18, men man vill ju inte öka restiden allt för mycket. Då borde jag klara mig utan att ladda i Götet.

Bilen räknar med att det tar 6 timmar via E4. Har ni någon uppfattning om hur lång tid extra E18 tar?

Vid E4:a alternativet lär det bli lunch i Ödeshög, och Dinners där har ju inte direkt fått lysande recensioner.
Det rör väl sig om en halvtimme eller så, fast det spelar roll varifrån i Stockholm du utgår. Från nordvästra Stockholm kan det rentav löna sig att slippa köra genom stan i rusningstrafik och köra ut på E18 direkt. Så dålig är inte E18/E20 längre, det är mest motorväg och 2+1-väg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Jag utgår från södra Stockholm, så det blir via Södertälje oavsett vilken väg jag väljer.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

JonasH skrev:
Hur mycket längre...

Pausade o käkade på Dinners i Ödeshög för ett par helger sedan. Första gången jag åt där. Hade rätt låga förväntningar men måste säga att jag blev positivt överraskad. Helt ok mat med grönsaksbuffe till. Mina 3 medpassagerare tyckte samma så inte ensam om vad jag tyckte...dagen efter åt vi där igen och helt ok då också. Skulle ranka Dinners högre än snabbmats ställena som finns överallt.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

JonasH skrev:
Vad jag förstått så är ju maten i Ödeshög inte bäst heller...
Whaaat? Det är ju ioförsig en smaksak. Tycker personligen den är helt ok.
(Flera andra Tesla-laddare ligger ju vid Max o liknande. Skulle man föredra det så ligger det ju ett hamburgerhak som granne även i Ödeshög.)

Jämfört med vad på E18/E20?
- Restaurangen vid laddaren i Ljung?
- Den i Arboga är ju också Dinners och väldigt lik den i Ödeshög.

(Det enda jag håller emot Dinners är att dom slutade med äggröra till frukosten för ett tag sedan. Den var kanon! )
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Jag är mer oroad för att det är långt från Ödeshög till Göteborg och tillbaka. Klar inte det på en laddning, så då är jag beroende av att hitta laddning i Sveriges elbilsbaksida...
TMS LR UltraRed, FSD
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Läste du inte dagens artikel, Göteborg är på väg http://teslaclubsweden.se/15-nya-snabbl ... -goteborg/
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Jag läste den, men jag har inga större förhoppningar om att det ska vara klart eller ens påbörjats till sommaren.
Volvo kommer ju inte med sin elbil förens 2018, så varför skynda...
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

JonasH skrev:
Jag läste den, men jag har inga större förhoppningar om att det ska vara klart eller ens påbörjats till sommaren.
Volvo kommer ju inte med sin elbil förens 2018, så varför skynda...
Fast de påstår ju att snabbladdarna ska installeras i vår. Fast då är det ju antagligen chademo och/eller CCS som gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

matsm skrev:
Pausade o käkade på Dinners i Ödeshög för ett par helger sedan. Första gången jag åt där. Hade rätt låga förväntningar men måste säga att jag blev positivt överraskad. Helt ok mat med grönsaksbuffe till. Mina 3 medpassagerare tyckte samma så inte ensam om vad jag tyckte...dagen efter åt vi där igen och helt ok då också. Skulle ranka Dinners högre än snabbmats ställena som finns överallt.
Håller med matsm, blev också positivt överraskad, åt ganska sen kvällsmat där och det var helt OK och bra priser, utbudet var begränsat, de hade långt ifrån allt på menyn men det som fanns smakade gott.

Bör nämnas att många rätter är lagade i förväg och kylda, tex. laxen jag åt, men serveras med varma tillbehör (stekt eller dillstuvad potatis). Jag frågade varför de inte lagar maten "on demand" och tjejen i köket sa att det berodde på att det stannar ganska många långfärdsbussar där och då vill det kunna servera 60 gäster på 10 minuter.
Senast redigerad av Reddy, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag postade den i en annan tråd, men här är länken till min recension av Dinners igen:

Sen kanske vi hade otur. Kanske är det bara burgarna som är så tradiga. Men vad jag tyckte att den rätten berättade så klart och tydligt för mig var att här har vi en restaurang vars ägare/chefer inte bryr sig minsta lilla om vad som hamnar på tallrikarna. Det finns så mycket som man så lätt hade kunnat göra för att göra den rätten litegranna mer intressant, om det bara fanns någon i hela huset som var det minsta intresserad av bra mat. Och såna signaler tar jag inte lätt på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Ingen övernattning? Annars borde det väl gå att hitta laddning över natten. Gissar att bossen spelar några timmar så bilen hinner nog bli laddad iaf :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skulle köra över Ödeshög o sen ladda i Borås typ 2 isf. Det tar en timme längre tur och retur med den andra vägen. Har du 22kW går det ju ganska fort. Kör lugnt i typ 100 så behöver du knappt ladda något i Borås.

Vilken modell har du?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Har en 85D

Ja det tar cirka 1 timme extra, men det tar ju tid att ladda i Borås också.

Har tyvärr inte dubbelladdare eller Chademoadapter.

Vi stannar över natten, men tyvärr har inte Scandic Backadal någon vettig laddning att räkna med. Frågade och de hade en plats i garaget som bara funkade när lyset var på!?!?!? Hotellutbudet den dagen är begränsat, så vi fick ta vad som fanns...

Funderar på att ta Jung på vägen ner, och Ödeshög på vägen hem om vi hittar laddning i Götet.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ska ni åka hem direkt på morgonen efter? Annars går det ju försöka lösa någon laddning i Göteborg innan ni åker. Låna en ChaDeMo-adapter från någon annan ägare i stan (jag, om jag är hemma t.ex.) och ladda på Heden medan ni går en stros längs Avenyn. Annars (återigen om jag är i stan, har inte bestämt planer för midsommar än) kan ni ställa er i mitt garage ett par timmar och tanka trefas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

enligt hitta.se

södertälje - göteborg 43,7 mil, via laxå 44,1
sollentuna - göteborg 48, via laxå 46,8

som boende i sollentuna har jag alltid kört norra vägen till gbg, vad har alla emot den?
nu med teslan självklart innan gbg kommit över elbilsaversioner

ödeshög - gbg 21,2
jung - gbg 10,7
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

12man skrev:
enligt hitta.se

södertälje - göteborg 43,7 mil, via laxå 44,1
sollentuna - göteborg 48, via laxå 46,8

som boende i sollentuna har jag alltid kört norra vägen till gbg, vad har alla emot den?
nu med teslan självklart innan gbg kommit över elbilsaversioner

ödeshög - gbg 21,2
jung - gbg 10,7
Jag har kört E18/E20 många gånger till Göteborg (men inte med Teslan). Kör man nära skyltad hastighet är den inte ett problem, men det är en del 2+1 väg, och genom Västergötland är den delvis inte ens motortrafikled, vilket tar ner medelhastigheten om man har mer liberal syn på hastighetsgränser.
Den har dessutom mycket större andel motorväg nu än den hade för bara 10 år sedan.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Det var precis min tanke 12man

Om jag laddar 100% i Jung, så borde jag klara fram och tillbaka till Göteborg och lite åkande i staden under dagen.

Hittar jag laddning i Göteborg, kan jag åka via Ödeshög på vägen hem. Då förlorar jag bara 30 minuter. Om jag åker ner via Ödeshög och jag måste ladda i Borås på vägen tillbaka med 11kW så tar det betydligt längre än 30 minuter för att få 15 mil körsträcka...

Funderar på att köpa en Chademoadapter, men det är ju inte någon sport. :roll:
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

midsommardagen är ju stora raybandagen, brukar vara mycket trafik då så inte läge att vara liberal, men teslan har hyfsat rupp mellan 70-130 så systemförstoppande förekomster kan lätt och framförallt nästan ljudlöst överkommas.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Vi planerar att åka tidigt på morgonen, så förhoppningsvis har inte folk med behov av solglasögon vaknat än.

Jag har aldrig åkt E18/E20 till Göteborg, så frågan är hur mycket tvåfiligt och 1+2-väg det är...

Räknar med att vara nere runt tre, så då har väl några vaknat... 8-)
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

FYI, Du kan ladda på Type-2 laddare gratis längs vägen i bl a Jönköping (vid ett flertal ställen) om Du väljer åka via Ödeshög. En kort promenad längs Vätterstranden samt en kopp kaffe eller lite käk och Du har laddat tillräckligt för att klara Dig vidare. I Göteborg kan du ladda gratis vid Teslas Servicecenter, även här Type-2. De har dock stängt helgdagarna och kvälls-/nattetid.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

om vi räknar från södermalm till göteborg så tar det 40min längre via E18 än E4. Om du ska ladda 100% i Jung så tar det en bra stund också... Mitt tips är att köpa CHAdeMO(den mest användbara adaptern jag har) och köra E4an o stanna 25min i Borås.. då borde det gå fort och beroende på hur länge du stannar i ödeshög så kan laddningen i Borås variera.

Jag tycker personligen att E18 är roligare att köra, lite trevligare på sätt o vis.. E4an är rätt så tråkigt o seg.

Dinners i ödeshög har jag varit 2 gånger, första gången så kom vi precis vid lunchtid o fick ta del av den nylagade lasagnen dom hade.. otroligt god!!! Andra gången jag var där så var vi där tidigt, strax innan lunch.. så dom hade inte riktigt startat köket än men vi lyckades få oss någon köttbit o potatis.. rätt okej mat, lite ljummen.. inte riktigt så varm man ville ha men jag kan förlåta dom då vi beställde mat innan dom var redo i köket... får se vad man får nästa gång. Kan tipsa om ciabattas (kyckling&pesto) på OKQ8 i sillekrog... mycket godare än wendys som är bredvid! Wendys är nog den sämsta skit jag käkat på..
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar