Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Har du en X Idag eftersom du skulle köpa en sån alla dagar i veckan? Nu kom den iofs före men den ser ut som förvuxen Y.
Det ironiska är ju att dagens Londontaxi bygger på massa volvoteknik. Motor, stolar, ratt, växelspak, infotainment etc kommer direkt från Volvo.
Bolaget som bygger dem ägs av Geely...
Drivlinan där hade varit perfekt i tex en V60 för några år sedan. 30kwh batteri och en 1,5l trepip(samma som i XC40 T2) som generator.
Av erfarenhet så täcker ju inte stenskottsförsäkringen glastak eller liknande utan bara vindrutan, kan Lidar påverkas av stenskott? Och om ja, vad kostar det att byta glasskivan? (kanske den är okrossbar?) Om inte och det blir en spricka och det läcker in...
Kan taxiskylten låta av vindbruset eller har de testat det i vindtunneln?
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Har du en X Idag eftersom du skulle köpa en sån alla dagar i veckan? Nu kom den iofs före men den ser ut som förvuxen Y.
Och X ser ut som en BMW X6 och liknande "SUV kupé"...
Det ironiska är ju att dagens Londontaxi bygger på massa volvoteknik. Motor, stolar, ratt, växelspak, infotainment etc kommer direkt från Volvo.
Bolaget som bygger dem ägs av Geely...
Drivlinan där hade varit perfekt i tex en V60 för några år sedan. 30kwh batteri och en 1,5l trepip(samma som i XC40 T2) som generator.
Bilagan Volvo EX90 front DI 220511.JPG finns inte längre
Bilagan front taxi Skärmklipp.JPG finns inte längre
Smidigt om den köps till en taxiverksamhet...
Det ironiska är ju att dagens Londontaxi bygger på massa volvoteknik. Motor, stolar, ratt, växelspak, infotainment etc kommer direkt från Volvo.
Bolaget som bygger dem ägs av Geely...
Drivlinan där hade varit perfekt i tex en V60 för några år sedan. 30kwh batteri och en 1,5l trepip(samma som i XC40 T2) som generator.
Jag kan inte släppa när SVTs journalist frågade Jim om detta var den mest miljövänliga bilen Volvo kunde bygga... (ur SVT Rapport 22-11-10 - 19:30-sändningen)
Synd bara att journalisten inte ställde följdfrågor. 0.29 är INTE speciellt bra för en stor SUV. BMW iX har 0.25, Audi e-tron 0.27 och Model X 0.24. Visserligen är det cd X (front area) som är det intressanta, men frontarean ser ganska stor ut på EX90.
En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.
Den har ju tidigare varit den tyngsta (och bästa ) familje SUV man kunnat köpa i Sverige. Därav jämförelsen.
Jag tror den skulle varit ännu tyngre. Dessutom är ju EX90 pytteliten i jämförelse.
Edit: såg posten ovan att EQS blir en tungviktare också. Mer väntat.
En rambyggd dinosaurie vill man ju inte sitta i när det ska krockas. Förmodligen är det mer stål i Volvon än i chevan.
Nu har jag inte sett något krocktest med just suburbian men andra rambyggda bilar av samma generation brukar ju inte vara någon höjdare.
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
C recharge.jpg
Här är bilen för dig, så kan de som vill ha en stor solid säker bil välja en sån. Det är det som är det fina att vi alla kan välja fritt så länge vi har råd.
Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.
En fullutrustad Cheva Suburban 8-sits på gammeldags stålramschassi är väl kanske ingen relevant jämförelse?
Om Volvo hade byggt sin nya bil på den tekniken skulle den säkert vara betydligt lättare.
Den har ju tidigare varit den tyngsta (och bästa ) familje SUV man kunnat köpa i Sverige. Därav jämförelsen.
Jag tror den skulle varit ännu tyngre. Dessutom är ju EX90 pytteliten i jämförelse.
Edit: såg posten ovan att EQS blir en tungviktare också. Mer väntat.
En rambyggd dinosaurie vill man ju inte sitta i när det ska krockas. Förmodligen är det mer stål i Volvon än i chevan.
Nu har jag inte sett något krocktest med just suburbian men andra rambyggda bilar av samma generation brukar ju inte vara någon höjdare.
” 2022 Best Large SUV for Families because it has a stellar combination of cargo and passenger space, safety and reliability ratings, positive reviews from automotive journalists, and available family-friendly features”
Tycker tvärtom, med eldrift gör det inget att SUVar är, förhållandevis, ineffektiva.
Det är ju just då man tappar räckvidd och ökar tiderna för laddning. Effektiva elbilar gör att man kommer längre och får även kortare laddstopp. För att inte tala om att kostanden för resorna dessutom blir betydligt lägre. Man kommer alltså fortare fram med effektiva elbilar, och dessutom till en lägre kostnad.
Gällande miljö:
"Volvos nya elbil rekordtung – kritiseras av miljöforskare"
Jag håller helt med. Volvo gjorde en jättegrej under presentationen hur mycket de tänker på hållbarhet och miljö. Det allra hållbaraste är väl dock ändå att använda mindre råmaterial till bilens kaross och batteripack. Världens tillgång till lithium är inte oändlig så alla tillverkare borde fokusera på effektiva bilar: https://www.weforum.org/agenda/2022/07/ ... resources/
Dessutom leder dessa enorma fordonsvikter till högre partikelutsläpp från däcken: https://www.theguardian.com/environment ... tests-show
Tycker Volvo var på rätt väg med Concept Recharge. Låg front, kort nos och en, till synes, aerodynamisk form, men av någon anledning så övergav man den:
C recharge.jpg
Här är bilen för dig, så kan de som vill ha en stor solid säker bil välja en sån. Det är det som är det fina att vi alla kan välja fritt så länge vi har råd.
Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.
Ganska många tycker att aerodynamiska bilar är fula.
Sedan finns det många som är konservativa....
Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.
Ganska många tycker att aerodynamiska bilar är fula.
Sedan finns det många som är konservativa....
Kombibilar är mer aerodynamiska är SUV/Crossovers. Det finns massor av snygga kombibilar. Om någon ansträngde sig skulle de dessutom kunna få rätt hyfsade Cd-värden. Iallafall jämfört med en SUV/Crossover.
Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.
Ganska många tycker att aerodynamiska bilar är fula.
Sedan finns det många som är konservativa....
Kombibilar är mer aerodynamiska är SUV/Crossovers. Det finns massor av snygga kombibilar. Om någon ansträngde sig skulle de dessutom kunna få rätt hyfsade Cd-värden. Iallafall jämfört med en SUV/Crossover.
Varför skulle Cd bli bättre på en kombi än på en SUV? Cd har inget med storleken på bilen att göra.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja, hur skulle dom annars göra? Det skulle väl bli i helvete tungt om man byggde som en vanlig bil.
Tror inte det har med vikt att göra alls. De använder ju truckchassin från respektive koncern för att få skalfördelar. Det är ju också lättare att få överlägsen komfort och tyst kupe när karossen är helt isolerad från chassit. Vanligaste biltypen i Usa iaf.
Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.
Ganska många tycker att aerodynamiska bilar är fula.
Sedan finns det många som är konservativa....
Kombibilar är mer aerodynamiska är SUV/Crossovers. Det finns massor av snygga kombibilar. Om någon ansträngde sig skulle de dessutom kunna få rätt hyfsade Cd-värden. Iallafall jämfört med en SUV/Crossover.
Varför skulle Cd bli bättre på en kombi än på en SUV? Cd har inget med storleken på bilen att göra.
Poängen var att kombibilar är mer aerodynamiska är SUV/Crossovers. Och att det finns massor av snygga kombibilar.
Påverkas inte Cd av markfrigång? Påverkas Cd inte av att SUV/Crossovers har större hjul än kombibilar?
Oavsett... Om vi skriver så här då: Om någon ansträngde sig skulle kombibilar dessutom kunna få rätt hyfsat låga luftmotstånd. Iallafall jämfört med en SUV/Crossover.
Fast varför måste en stor solid säker bil slösa med energi? Model X är både stor och säker men är både lättare och mer aerodynamisk. Varför är det "coolt" att göra en bil som slösar med elektricitet och råmaterial helt i onödan? Är det också coolt att ha ett dåligt isolerat hus med direktverkande el, istället för ett välisolerat dito med värmepump? Varför gör Volvo stora ansträngningar för att ha hållbara material i interiören och ha blockkedjor för att säkerställa att batterierna är "fair trade", men ignorerar sedan de två viktigaste parameterarna för en elbil: vikt och aerodynamik? För mig är det helt obegripligt.
Ganska många tycker att aerodynamiska bilar är fula.
Sedan finns det många som är konservativa....
Kombibilar är mer aerodynamiska är SUV/Crossovers. Det finns massor av snygga kombibilar. Om någon ansträngde sig skulle de dessutom kunna få rätt hyfsade Cd-värden. Iallafall jämfört med en SUV/Crossover.
Varför skulle Cd bli bättre på en kombi än på en SUV? Cd har inget med storleken på bilen att göra.
Mer Längd per höjd ger flackare ytor vilket kan ge lägre Cd
Ja, hur skulle dom annars göra? Det skulle väl bli i helvete tungt om man byggde som en vanlig bil.
Alla amerikanska stora SUVar är rambyggda. De europeiska är det inte. Mercedes GLS, BMW X7 och Range Rover har självbärande kaross. Amerikanerna gör det ju bara för att kunna använda befintliga pickup-chassin till SUVarna. Intressant att man fortfarande säljer rambyggda bilar med stel bakaxel i USA.
Ja, hur skulle dom annars göra? Det skulle väl bli i helvete tungt om man byggde som en vanlig bil.
Alla amerikanska stora SUVar är rambyggda. De europeiska är det inte. Mercedes GLS, BMW X7 och Range Rover har självbärande kaross. Amerikanerna gör det ju bara för att kunna använda befintliga pickup-chassin till SUVarna. Intressant att man fortfarande säljer rambyggda bilar med stel bakaxel i USA.
De europeiska som du räknar upp är dessutom betydligt mindre. De räknas inte som full size i USA.
Ja, hur skulle dom annars göra? Det skulle väl bli i helvete tungt om man byggde som en vanlig bil.
Alla amerikanska stora SUVar är rambyggda. De europeiska är det inte. Mercedes GLS, BMW X7 och Range Rover har självbärande kaross. Amerikanerna gör det ju bara för att kunna använda befintliga pickup-chassin till SUVarna. Intressant att man fortfarande säljer rambyggda bilar med stel bakaxel i USA.
De europeiska som du räknar upp är dessutom betydligt mindre. De räknas inte som full size i USA.
Att dessa rambyggda jättebilar är lättare än mindre, europeiska SUV räcker ju som bevis att rambygge generellt är en lättare konstruktion.
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Har du en X Idag eftersom du skulle köpa en sån alla dagar i veckan? Nu kom den iofs före men den ser ut som förvuxen Y.
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Vilken boll var Saab ens i närheten av?
De byggde väl tex en fungerande elbil för familj innan Tesla?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Förlåt men den ser ju ut som en förvuxen xc40 känns verkligen inte modernt och så kommer den levereras 2024, hade köpt en Polestar 3 alla dagar i veckan! Eller en X
Volvo är försent på bollen lite som SAAB var innan man gick o konkurs…
Vilken boll var Saab ens i närheten av?
De byggde väl tex en fungerande elbil för familj innan Tesla?
Visst byggde Saab en elbil med en motor/hjul och som man styrde med en joystick eller något liknande. Och som kunde styra på alla hjul och parera sladd med både med och motstyrning?
Har för mig att jag såg något sånt häftigt bygge för länge sen.