Händelseförloppet är att jag kör på en landsväg med 90 km/h hastighetsgräns och AP inkopplad. Ingen framförvarande bil eller andra hinder. Hastighetsgränsen ändras till 70 och bilen visar detta. AP begränsar korrekt tillåten hastighet till 70. Strax innan en korsning ändrar AP visningen för max tillåten hastighet till 90 och accelererar fullt mot 90... Obs att visningen av aktuell hastighetsgräns är fortfarande 70.
Det här är helt repeterbart och sker på exakt samma ställe (vid röda krysset, färdriktning mot öster):
Jag började rota i trafikverkets databas NVDB för att se om det fanns någon felaktig hastighet på den här positionen, men allt såg korrekt ut. Efter lite bläddrande bland den stora mängden detaljlager hittade jag "Trafiksäkerhetsklass - Sträcka" som då visar:
De röda sträckorna är alltså "låg" trafiksäkerhetsklass, den gröna är "god" trafiksäkerhetsklass.
Med andra ord: Jag kör på AP i 90 på väg med låg säkerhetsklass, och AP sänker korrekt till 70 med fortsatt låg säkerhetsklass. Säkerhetsklassen ändras till "god" och AP skiter i allt vad hastighetsgränser och restriktioner heter och återgår till den hastighet som ursprungligen låstes (90). Detta strax före anledningen till hastighetssänkning..

Det finns säkerligen fler liknande platser, typ landsväg med hastighetssänkning vid korsningar. Kan det vara så att Tesla tidigare använt trafiksäkerhetsklass "mycket god" som gräns mot "restricted" men att någon tyckte att "god" borde räcka..?